Hospodářské výsledky Skupiny VINCI Construction CS v roce 2023

Hospodářské výsledky Skupiny VINCI Construction CS v roce 2023

4.4. - Největší stavební skupina v Česku a na Slovensku VINCI Construction CS zvýšila vloni svůj hrubý zisk meziročně o 11 procent na 1,56 miliardy korun. Obrat Skupiny vzrostl o 13,5 procenta na 29,5 miliardy korun. Investovala 800 milionů korun do nových technologií. Aktuálně realizuje řadu významných projektů, jako je dostavba dálnice D4 formou PPP, modernizace železničního uzlu v Pardubicích a další, které zástupci vedení Skupiny okomentovali na tiskové konferenci.

Rok 2023 Skupiny VINCI Construction CS, která vznikla v létě 2022 integrací dvou desítek tradičních značek, byl podle generálního ředitele Skupiny Martina Borovky úspěšný. A to i s ohledem na celkový pokles stavebního trhu v roce 2023 o 2,6 procenta.

„Jsme přesvědčeni, že vyrovnat se s nepříznivými faktory nám pomohl zejména rozvoj našich vlastních kapacit. Disponujeme moderní mechanizací, pracuje u nás na 4 tis. odborníků, máme silnou surovinovou základnu. Dokážeme tak zákazníkům nabídnout komplexní služby, a to je klíč k dobrým hospodářským výsledkům,“ vysvětlil Martin Borovka.

Dálnice, železnice, mosty, školy, vodní díla i zoo

Skupina VINCI Construction CS se vloni podílela na dvou tisícovkách projektů po celé České republice a na Slovensku. Jedním z nejsledovanějších je dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, která je prvním PPP projektem v oblasti dopravní infrastruktury v české historii. Už na konci letošního roku se řidiči projedou po 32 km nové dálnice mezi Háji a Miroticemi a po dalších 16 opravených kilometrech. Na trase roste mimo jiné 40 nových mostních objektů.

Skupina je významným dodavatelem při výstavbě dálnice D35, kde aktuálně pracuje na čtyřech úsecích, pátý mezi Ostrovem a Časy na Pardubicku, stejně jako estakáda mezi Opatovicemi a Časy, jsou již dokončené.

Klíčovými dálničními stavbami na Slovensku jsou obchvat Prešova na rychlostní cestě R4 včetně téměř dvoukilometrového tunelu Okruhliak a druhý úsek R2 v úseku Šaca – Košické Oľšany. Ten se po dokončení v roce 2025 stane součástí obchvatu Košic.

Největším projektem svého druhu v historii ČR je modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Firmy ze Skupiny zde staví nová a opravují stávající nástupiště a budují ocelovou lávku pro pěší, podílely se i na rekonstrukci historické výpravní budovy. Dokončení celé stavby v hodnotě téměř 6 miliard korun je naplánováno na letošek.

Pozornost veřejnosti bude poutat také návrat tramvaje na Václavském náměstí v Praze
po 47 letech. Součástí projektu je novostavba trati po obou stranách náměstí s promenádou uprostřed, oprava chodníků, nová zeleň nebo cyklopruhy a také vyztužení původních stropů ve stanici metra Muzeum.

Martin Borovka představil i další významné projekty, na nichž se aktuálně společnosti ze Skupiny VINCI Construction CS podílí. Jde o polyfunkční areál Ekocity Hostivař s 804 novými byty, novou ZŠ Bašť a ZŠ a MŠ Elektra v pražských Vysočanech, malou vodní elektrárnu v Klecanech nebo třeba výběh pro šelmy v Zoo Tábor, který se stane součástí záchranné stanice.

Chybí 100 000 lidí

Personální ředitelka VINCI Construction CS Erika Kohoutová během tiskové konference otevřela téma zaměstnanosti ve stavebnictví. Zatímco celková nezaměstnanost v Česku je nyní na 4 % – což je nejvyšší hodnota od pandemie – a práci nemá 300 000 lidí, ve stavebnictví aktuálně zhruba 100 000 lidí chybí. „Firmy bojují o každého zaměstnance. Nejde ani tak o manažerské nebo absolventské pozice, ale hlavně o kvalifikované stavební dělníky. U nás ve Skupině, která má nyní 4058 zaměstnanců, průměrně inzerujeme 120 pracovních pozic,“ upřesnila Erika Kohoutová.

Jednou z cest, jak oslovit talenty co nejdříve, je podle Eriky Kohoutové spolupráce se vzdělávacími institucemi. Skupina má přes 30 partnerských středních a vysokých škola a učilišť, jejichž studenty pravidelně navštěvuje s odbornými přednáškami, pořádá pro ně exkurze přímo na stavbách nebo podporuje studentské soutěže. Příkladem je Hala roku Akademik na Fakultě stavební ČVUT v Praze. „Těm největším talentům nabízíme stipendia, a samozřejmě jsme vidět i na pracovních veletrzích,“ dodala Erika Kohoutová.

Mírný optimismus

V závěru tiskové konference generální ředitel Martin Borovka představil svou predikci vývoje na stavebním trhu v příštích měsících a letech. Letos očekává mírné zlepšení díky strategickým investicím do dopravní infrastruktury, jako jsou právě zmíněná dálnice D35 nebo D6, železniční síť nebo vodohospodářské projekty. Situaci by měl pomoci zlepšit také pokles úrokových sazeb a oživení trhu s byty a pokles cen některých stavebních materiálů.

„Jsme mírně optimističtí. Dopravní stavitelství je na svém maximu. Je vidět, že vláda masivně investuje do výstavby dopravní infrastruktury, která nám historicky chybí. Příští rok se pro občany otevře zhruba 200 kilometrů dálnic a silnic, z nichž naše Skupina VINCI Construction CS pracuje na více jak 30 % z těchto projektů. Lehké oživení očekáváme v pozemním stavitelství, protože přece jenom ceny hypoték trochu klesají. A také nálada ve společnosti už je trochu jiná,“ uzavřel Martin Borovka.

(pav)

Foto: Skupina VINCI Construction CS - Hospodářské výsledky Skupiny VINCI Construction CS představili členové představenstva, zleva generální ředitel Martin Borovka, finanční ředitel Paul Scippa s tlumočnicí a personální ředitelka Erika Kohoutová.

spinner