​Anketa DN: Ceny materiálu jsou stále vysoké, výstavba infastruktury by ale měla pokračovat

​Anketa DN: Ceny materiálu jsou stále vysoké, výstavba infastruktury by ale měla pokračovat

Se skokovým nárůste cen se v loňském roce vypořádávala všechna odvětví a stavebnictví nebylo výjimkou. Jak se na současnou situaci dívají samotné firmy, na to jsme se zeptali zástupců společností VINCI Construction CS, Subterra a holdingu Enteria.

1. Jaký byl z vašeho pohledu loňský rok v oblasti výstavby dopravní infrastruktury?

2. V loňském roce došlo k prudkému nárůstu cen. Může to letos ovlivnit tempo a rozsah výstavby infrastruktury, a to i bez ohledu na to, že SFDI letos disponuje ještě větší částkou než loni?

Iveta Štočková, mluvčí a vedoucí útvaru komunikace a marketingu VINCI Construction CS, a. s.

1. Uplynulý rok byl pro nás stavebně velmi pestrý a realizovali jsme v jeho průběhu množství velkých i menších staveb. Z oblasti silniční výstavby mohu jmenovat například patnáctikilometrový úsek dálnice D35 Ostrov – Časy, obchvat Jesenice u Prahy či Velké Bíteše. V oblasti železničních staveb jsme zrekonstruovali mezistaniční úsek Lysá nad Labem – Čelákovice a navázali na něj modernizací trati Čelákovice – Mstětice. V srpnu byla zase v Praze zprovozněna nová tramvajová smyčka Depo Hostivař a podepsaní jsme pod řadou dalších staveb.

Vloni se navíc naše pomyslná stavební mozaika ještě rozrostla, protože se spojilo dvaadvacet tradičních stavebních firem, z nich některé za sebou mají sedmdesátiletou historii, a vznikla největší stavební skupina na českém a slovenské trhu, VINCI Construction CS. Tudíž jsme nyní schopni zajistit výstavbu ve všech oborech stavebnictví, včetně pozemních.

2. Vloni jsme bojovali nejen se skokovým nárůstem cen materiálů, ale především s jejich dočasnou nedostupností. Je pochopitelné, že tyto faktory měly na stavby velký finanční dopad. Nyní se situace pozvolna uklidňuje, nicméně cenová hladina materiálů je stále vysoká, a navíc kolísá v závislosti na energetické náročnosti jednotlivých materiálů. Je velmi obtížné předpovídat, jaký bude další vývoj v průběhu roku, ale přirozeně všichni doufáme v ustálení a poklidný vývoj, který rozsah výstavby infrastruktury nijak významně neovlivní.

Ing. Martin Havelka, předseda představenstva holdingu Enteria

1. Na železnici pokračovaly investiční stavby a tam bylo vše v pořádku. Na druhou stranu nešly peníze do opravných a údržbových prací, to mělo vliv například na nevyužívání strojů určených pro tyto akce. Viděli jsme také propad v přípravě staveb, který se může projevit v budoucnu. Podobné to je i na silniční stavbách.

2. Růst cen byl za přispění ministerstva dopravy průběžně kompenzován, to sníží i tuto plánovanou částku. Rapidní propad se ale nedá očekávat. Otázka je, kolik investičních staveb se povede zahájit vzhledem k jejich připravenosti.

Co se týče financí, na železniční stavby byla schválena půjčka u EIB s čerpáním na 5 let. To dává určitý stabilní výhled.

Vladislav Beneš, tiskový mluvčí Subterra, a. s.

1. Jak potvrzují statistiky, šlo o dobrý rok, a to přes všechny nesnáze a protivenství, která s sebou přinesl. „Dobrý“ však jen relativně. Výstavba dopravní infrastruktury je stále pomalá. Zejména u nových silnic a dálnic neodpovídá potřebám a naráží nejen na možnosti financování, ale i na legislativu. Vládě však nelze upřít snahu o zlepšení.

2. Rozpočet SFDI na rok 2023 je sice schválen v historicky nejvyšším finančním objemu, proti němu však budou stále působit silné inflační faktory. Na úrovni krajů a municipalit to bude obdobné. Je proto třeba počítat s tím, že celkový finanční objem vypsaných veřejných zakázek může sice překonat rok 2022, jejich počet však pravděpodobně klesne.

(lan)

Ilustrační foto: ŘSD

spinner