10.1. – Pražskou MHD čeká v budoucnu stavba nové linky metra a obnova jeho stanic, prodloužení tramvajových tratí či elektrifikace některých autobusových linek. Dopravní podnik (DPP) plánuje postupný částečný návrat trolejbusů a pro tramvaje vznikne nový Dvorecký most. Rozšířena bude možnost bezkontaktního nákupu jízdenek přímo ve vozech a plánována je také proměna a výstavba v okolí některých stanic metra.
Aktuálně
9.1. – Správa železnic chce získat územní rozhodnutí na modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Účastníci řízení se nyní mohou seznámit s podklady pro rozhodnutí. Stavět by se pak mělo začít koncem roku 2023 a práce potrvají 68 měsíců. Stavba bude největší ucelenou modernizací železničního uzlu v síti Správy železnic, náklady se odhadují na 10,4 miliardy korun.
9.1. – Mnohostrannou dohodu iniciovalo Norsko loni v říjnu. K dnešnímu dni podepsaly dohodu Spolková republika Německo, Slovensko, Francie, Španělsko a Česká republika. Dohoda platí do 30. června 2023 pro přepravu po území smluvních států RID, které tuto dohodu podepsaly. Vypoví-li některý ze signatářů dohodu do uvedeného data, zůstává dohoda v platnosti do výše uvedeného data pouze pro přepravu po území těch smluvních států RID, které tuto dohodu podepsaly a nevypověděly.
8.1. – Podnikatelé a provozovatelé dopravy vítají, že vláda ve svém programového prohlášení zohlednila některá zásadní témata v dopravě, jako je dostavba dálniční sítě, příprava vysokorychlostních tratí či rozvoj vodní i letecké dopravy. Chybí jim však konkretizace některých cílů nebo řešení například otázek emisí v dopravě. Vyplývá to z vyjádření Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) a Hospodářské komory ČR (HK ČR).
8.1. – Správa železnic (SŽ) loni zrenovovala 73 nádražních budov. Práce, které zahrnovaly například nové odbavovací prostory, bezbariérové přístupy či nové technické zázemí nádraží, stály přes dvě miliardy korun. Letos organizace plánuje opravy dalších desítek nádražních staveb.
8.1. – Rozšíření dálniční sítě až o 200 kilometrů, výstavba vysokorychlostních tratí nebo další zkvalitňování veřejné dopravy. To jsou jen některé body, které plynou z programového prohlášení nové vlády v oblasti dopravy. Kabinet ho schválil ve čtvrtek. Ve středu 12. ledna s dokumentem vláda předstoupí před Poslaneckou sněmovnu s žádostí o důvěru. Informovovalo o tom Ministerstvo dopravy, které také zveřejnilo jednotlivé body programu.
7.1. – Mercedes-Benz Trucks obhájil po dvacáté v řadě celkové prvenství v prodeji nákladních automobilů nad 6 tun celkové hmotnosti v České republice. V roce 2021 bylo podle údajů z registru vozidel v ČR nově registrováno celkem 8270 nákladních automobilů a z toho 1520 vozidel Mercedes-Benz celkové hmotnosti nad 6 tun. Mercedes-Benz tím dosáhl prvního místa s podílem na trhu 18,4 %.
7.1. – Garance a vymahatelnost rychlosti procesu zjednodušených povolovacích řízení. Vznik specializovaného stavebního úřadu zaměřeného na klíčové stavby. Rychlý postup digitalizace a mnohem těsnější integrace jednotlivých úřadů v rámci povolovacího řízení. To je jen část plánu pro nadcházející čtyřleté období, které dosud zveřejnila nová vedení vládních resortů, jež se stavebnímu procesu věnují. Vystihla tím priority České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT), která dlouhodobě kritizuje novou podobu stavebního zákona schválenou předchozím složením Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. A vítá čerstvé rozhodnutí Vlády ČR a části poslanců odložit platnost nové stavební rekodifikace o rok – na léto 2024.
7.1. – Společnosti Amazon a Stellantis N.V. oznámily přípravu několika víceletých globálních dohod, jejichž cílem je změnit prostředí ve vozidlech pro miliony zákazníků skupiny Stellantis a urychlit přechod odvětví k udržitelným řešením mobility a softwarově definované budoucnosti. Spolupráce se společnostmi Amazon Devices, Amazon Web Services (AWS) a Amazon Last Mile Logistics umožní skupině Stellantis urychlit transformaci na přední technologickou společnost v oblasti udržitelné mobility. Stellantis využije zejména technologie a odborné softwarové znalosti společnosti Amazon, a to pro vývoj vozidel, vytváření řešení spojených s používáním systémů s připojením na internet na palubě vozů a odborného vzdělávání pro novou generaci inženýrů vyvíjejících software pro automobilový průmysl. Obě společnosti společně vytvoří sadu softwarových produktů a služeb, které dokonale zapadnou do digitálního světa uživatelů a jejichž aktualizace OTA (over-the-air) budou postupem času přinášet přidanou hodnotu.
7.1. – Železniční dopravci se chystají na další vlnu pandemie. České dráhy mají připraveny plány pro případ rychlého šíření nové varianty koronaviru omikron. K případným omezením přistoupí až v situaci, kdy jim nemoc vyřadí zhruba 1500 provozních zaměstnanců, tedy kolem 15 procent z celkového počtu. Rušení linek je podle dopravce až poslední krizovou možností. V celé společnosti osobního dopravce, včetně mimoprovozních zaměstnanců, nyní kvůli nemocem není v práci zhruba 900 lidí. Scénáře pro řešení krize má připraveny i RegioJet, chce postupovat podobně jako v minulosti.