Britský aerosalon se nesl ve znamení obnoveného zájmu o boeingy MAX

Britský aerosalon se nesl ve znamení obnoveného zájmu o boeingy MAX

23.7. - Na letišti ve Farnborough u Londýna včera skončil mezinárodní aerosalon, jeden z největších na světě. Naznačil návrat zájmu o letouny MAX od americké společnosti Boeing a nesl se ve znamení snižování emisí. Po čtyřleté pauze vynucené koronavirovou pandemií byl ale jen stínem předchozích ročníků, píše agentura AFP.

Podle některých pozorovatelů akci poznamenala vlna nezvyklých veder, která v Británii udeřila začátkem týdne. Patrná je i absence ruských vystavovatelů, kteří bývali tradičně hojně zastoupení se svými dopravními letadly a vrtulníky, ale letos nemohli přijet kvůli sankcím uvaleným po invazi na Ukrajinu.

Na letišti tak bylo od pondělí k vidění méně letadel a vrtulníků, civilních i vojenských; na programu bylo i méně leteckých ukázek než v minulosti. Vůbec poprvé nebude moct aerosalon o víkendu navštívit veřejnost.

Z tradičního souboje o objednávky mezi evropským Airbusem a americkým Boeingem vyšli tentokrát úspěšněji Američané. Boeing si z Farnborough odváží 297 objednávek, zatímco Airbus se musí spokojit jen s 85 zakázkami, což je zrcadlově obrácený poměr oproti dubajském salonu konanému v listopadu, který Airbusu přinesl 408 objednávek a Boeingu 78.

Boeing bodoval hned v pondělí s objednávkou od Delta Airlines na 100 strojů 737 MAX 10 a s opcí na dalších 30. U Airbusu udělaly největší objednávku na 56 letadel A320 aerolinky easyJet.

Celkově je to ale jen zlomek objednávek z roku 2018, kdy si firmy na farnboroughském aerosalonu nasmlouvaly 1400 letadel. Koronavirová pandemie následně podkopala globální leteckou dopravu, která by se podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) měla vrátit na předkrizovou úroveň až v roce 2024.

Letošní ročník se nesl ve znamení snížení klimatické stopy při létání. Firmy představily řadu iniciativ, i když stále převážně experimentálních, ke snížení uhlíkových emisí.

Britský výrobce motorů Rolls-Royce tak oznámil několik partnerství ohledně vodíkového motoru, systémů palivových článků a elektrického pohonu. Airbus přišel s několika inovacemi, jako je projekt na zachycování a ukládání oxidu uhličitého nebo prototyp křídla z kompozitních materiálů, které sníží odpor letadla, a tím i spotřebu paliva.

Navzdory válce na Ukrajině a ohlášenému zvýšení rozpočtů na obranu v Evropě na sebe sektor vojenského letectví po celou dobu trvání aerosalonu příliš neupozorňoval. Velké zbrojní kontrakty se ale při této příležitosti stejně zpravidla neoznamují, připomíná AFP.

(čtk)

Foto: Boeing - 737 MAX 10

spinner