22.10. - Ve snaze přilákat větší přepravce se očekává, že Maersk oznámí, že od 1. listopadu bude manipulovat pouze s nákladem od přímých přepravců, přičemž vynechá zasílatele. Dánský dopravce se netají svou ambicí stát se „integrátorem moří“ a nabízí jedinou platformu, která umožňuje přepravcům rezervovat náklad od dveří ke dveřím, přičemž tvrdí, že zjednoduší pohyby a nabídne majitelům nákladu (BCO) lepší viditelnost dodavatelského řetězce. Hlavní speditéři, včetně Kuehne+Nagel, v současnosti nabízejí značnou část nákladového mixu pro dopravce. Maersk však namítá, že zasílatelé platí smluvní sazby ve výši přibližně 4 000 USD/FEU z Asie do Evropy a dále je prodávají zákazníkům za 20 000 USD/FEU.
Aktuálně
22.10. - Letecká společnost Vueling spustí od prosince novou přímou linku z Prahy do Amsterdamu. Spoje budou na trase létat čtyřikrát týdně. Španělský nízkonákladový dopravce tak rozšíří svůj provoz v Praze o současné tři linky. Informovalo o tom Letiště Praha. Provoz letiště na podzim rozšířila i obnovená linka Smartwings do Dubaje. V současnosti se z Prahy létá do více než stovky míst.
22.10. - Vlivy dopravních omezení spojených s pandemií COVID-19 vedly k nedostatku kapacit v námořní i letecké dopravě mezi Čínou a Evropou. V důsledku toho železniční doprava po Hedvábné stezce získává na oblibě jako spolehlivá, nákladově efektivní a ekologická alternativa. Společnost cargo-partner patří mezi průkopníky v přepravě zboží po této trase a vzhledem k rostoucí poptávce neustále rozšiřuje své importní a exportní portfolio služeb. Pro klienty v České republice provozuje pravidelné LCL linky ze Si-anu do Prahy a zboží konsoliduje na skladu v Šanghaji. Samozřejmostí je servis pro celokontejnery ze stejných destinací. V tomto roku přibyla nová linka z Číny a poskytovatel logistiky plánuje další nové spojení.
21.10. - Nová federální vláda stojí před mamutím úkolem: Železniční nákladní doprava má dosáhnout podílu 25 % v modálním rozdělení do roku 2030, spolkové ministerstvo dopravy dokonce považuje 30 % za možné. K tomu jsou nutné obrovské investice mimo jiné do nových tratí a 740 metrů předjížděcích kolejí, lokomotiv, vagonů, elektrifikace a vleček do firemních lokalit a průmyslových areálů. Před volbami do Spolkového sněmu a po něm vystoupila sdružení, vědci a politici a odhadli investiční potřeby na 32 až 100 miliard eur, aby se železnice reformovaly. Odborníci se shodují, že financování železnic je složité a matoucí a že reforma je velmi potřebná. Ve federálním rozpočtu na rok 2021 je téměř 10 miliard EUR vyčleněno například na novou výstavbu a rozšíření, údržbu, opatření proti hluku, digitalizaci nebo dotace na jednovozovou dopravu. Pokud sečtete všechny kapitoly, existuje více než 30 titulů pro železniční nákladní a osobní dopravu. Budoucí federální vláda proto bude mít co dělat, aby rozluštila síť investic, grantů a dotací. Kolik peněz přesně je potřeba a zda je k dispozici tolik finančních prostředků s ohledem na vysoký dluh a důsledky koronakrize, není jasné.
21.10. - Společnost FlixMobility, která je mateřským podnikem německého FlixBusu, koupila amerického autobusového dopravce Greyhound. Společnost to uvedla ve svém dnešním sdělení. Transakce věhlasnou americkou značku oceňuje na 46 milionů USD (zhruba jednu miliardu Kč) a Němci ji převzali od britské společnosti FirstGroup. Podle deníku Handelsblatt se tak německý podnik stane jedničkou na trhu dálkových autobusů ve Spojených státech.
21.10. - V posledních dnech se v souvislosti se zdražováním energií a surovin začíná hlasitě mluvit i o kapalině AdBlue. Toto aditivum se na stojanech čerpacích stanic začalo objevovat zhruba před patnácti lety, když pro nákladní vozidla s naftovými motory začala platit emisní norma Euro 4. Po roce 2011 s příchodem normy Euro 5 se už bez ní neobešlo takřka žádné nově vyrobené užitkové vozidlo, s platností normy Euro 6 je ke svému provozu potřebují i mnohá osobní vozidla se vznětovým motorem. Systém selektivní katalytické redukce SCR pomocí vstřikování kapaliny AdBlue výrazně snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech. Aby bylo znemožněno obcházení těchto norem, jsou všechna vozidla používající AdBlue z výroby vybavena systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny.
21.10. - Mezinárodní logistický provider DACHSER Czech Republic podepsal s developerskou společnosti VGP smlouvu o výstavbě na míru v Českých Budějovicích. Nové logistické a kancelářské prostory o celkové ploše téměř 7 000 metrů čtverečních vyrostou v nově vznikajícím průmyslovém parku v komerční zóně Světlík na okraji města. Kolaudace prostor je naplánovaná na jaro příštího roku.
21.10. - Konkurenční přístavy v Antverpách a Rotterdamu zvýšily v prvních devíti měsících letošního roku propustnost kontejnerů. Antverpy zvýšily provoz v přístavu o 2,3 procenta měřeno v tunách (105,4 milionu) a o 2,8 procenta měřeno v TEU (9,1 milionu). Vyniká zejména počet chladících kontejnerů, který se ve srovnání se stejným obdobím loňského roku zvýšil o 3,6 procenta. V loňském roce přístav již překročil globální růst trhu s chladícími kontejnery s celkovým objemem 1 milionu TEU.
21.10. - Správa železnic pokračuje v úspěšné spolupráci s francouzskými státními drahami na projektu vysokorychlostních tratí (VRT). Nová smlouva se SNCF Réseau zajistí konzultace v dalších stupních přípravy na příštích 8 let.
Právě vychází v DN č. 21
Studie Deloitte: Přechod na elektromobilitu by měl mít na českou ekonomiku pozitivní dopad
21.10. – Plný přechod na elektromobilitu, pokud nedojde k úplné relokaci výroby motorových vozidel z ČR, by neměl negativně ovlivnit českou ekonomiku. Vyplývá to ze studie společnosti Deloitte, na kterou odkázal hlavní ekonom Deloitte David Marek na tiskové konferenci v Praze (viz DN18–19/21) v souvislosti s dotazem, jaký dopad může mít rozvoj elektromobily na český automobilový průmysl a českou ekonomiku.