Aktuálně

​SŽ zahájila projektovou přípravu vysokorychlostní trati z Prosenic do Brodku

17.10. – Správa železnic (SŽ) zahájila projektovou přípravu úseku vysokorychlostní trati mezi Prosenicemi a Brodkem u Přerova ve směru na Olomouc. Projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí připraví sdružení společností Sagasta a Egis Rail. „Dvanáct kilometrů nové vysokorychlostní trati zkvalitní zejména dopravní obslužnost Olomouce,“ sdělil mluvčí SŽ Jan Nevola. Plánovaná trať mezi Prosenicemi a Brodkem u Přerova naváže na již projektovanou první část vysokorychlostní trati Moravská brána mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku. Využívat ji budou pouze osobní vlaky, jezdit po ní budou moci rychlostí až 320 kilometrů za hodinu.

​Úsek D8 přes středohoří stále není zkolaudován, čeká se na ukončení sporů

17.10. – Úsek dálnice D8 procházející Českým středohořím není ani téměř po sedmi letech od zprovoznění zkolaudován. Čeká se na ukončení soudních sporů se spolky zabývajícími se ochranou životního prostředí. Uvedl to Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Zkolaudovaná není část hlavní trasy mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Na úspěšném zkolaudování silnice pracuje celý tým. „Skládá se od zaměstnanců ŘSD ČR přes oddělení majetkoprávního vypořádání až po projektanty a konzultanty, kteří dle potřebné intenzity zajišťují kolaudační souhlas, rozhodnutí,“ uvedl Studecký. „Je potřeba se prvotně vypořádat zejména se vznesenými žalobami na patřičná rozhodnutí dotčených spolků,“ doplnil.

​Správa železnic žádá o územní rozhodnutí na modernizaci trati Plzeň-Horažďovice za 10 miliard

17.10. – Správa železnic požádala o územní rozhodnutí na modernizaci železniční trati z Plzně-Koterova do Horažďovic, 55 kilometrů dlouhé části hlavního tahu Plzeň – České Budějovice. Tříletou stavbu podle starších odhadů za více než deset miliard korun chce zahájit v roce 2026. Řekl to Roman Kesl, vedoucí oddělení přípravy projektů SŽ Stavební správy západ.

​Asociace řidičů chce bojovat proti zákazu spalovacích motorů

17.10. – Nově vzniklá Asociace řidičů osobních vozidel chce bojovat proti zákazu výroby a prodeje spalovacích motorů po roce 2035. Obává se snížení současné úrovně mobility i likvidace tuzemského automobilového průmyslu. Do dvou let chce mít asociace stovky tisíc členů. Na včerejší tiskové konferenci to řekl předseda spolku Josef Pátl. „Naším cílem je sdružit maximální množství řidičů a hájit jejich zájmy. Komunikovat a diskutovat a poukazovat na problémy a rizika, která jim hrozí,“ uvedl Pátl. Oslovit chce co nejvíce držitelů řidičského průkazu A a B, kterých je v tuzemsku přes šest milionů.


​Nové autobusy MHD v unii by měly mít od roku 2030 nulové emise, Česko je proti

17.10. – Všechny nové městské autobusy v Evropské unii by měly mít podle návrhu Evropské komise od roku 2030 nulové emise, Česko by ale rádo tento termín posunulo až na rok 2035. Novinářům to včera v Lucemburku řekl ministr dopravy Martin Kupka, který Prahu na jednání zastupuje společně s ministrem životního prostředí Petrem Hladíkem.

​Evropský parlament se při jednání o normě Euro 7 posouvá správným směrem

16.10. – Sdružení automobilového průmyslu dlouhodobě prosazuje takovou podobu emisních cílů normy Euro 7 a jejích testovacích podmínek, které povedou k dostupnosti široké palety modelů vozidel a udržení zaměstnanosti a konkurenceschop­nosti automobilového průmyslu. Z těchto důvodů vnímáme výsledek hlasování Výboru pro životní prostředí (ENVI) pozitivně, zejména pokud se jedná o provázání vstupu aktu v platnost se sekundární legislativou. To je z hlediska schopnosti výrobců i testovacích center, připravit se na nové regulatorní požadavky, absolutně klíčové. Výrobci totiž mohou provádět vývoj a certifikaci hromadné výroby až v okamžiku, kdy vstoupí v platnost všechny prováděcí předpisy. Nadále však přetrvávají obavy z některých technických požadavků, jako je například „on-board monitoring“.

​Základem cestování v Brně je MHD a vlastní auto, občas taxi

16.10. – Hlavními pilíři dopravy v Brně je stále MHD, jíž denně využívá 35 %, několikrát týdně dalších 27 % obyvatel. Dále pak doprava vlastním autem, kterou využívá denně 23 % lidí, několikrát týdně pak 29 %. Vlastním autem jezdí denně 25 % mužů a 20 % žen. Při využití několikrát týdně jsou rozdíly minimální – 29,4 % muži, 29 % ženy. Vlastní automobil denně používají více starší Brňané (27 % ve věku 45 – 60 let) než mladí (15 % 18 – 29 let), naopak je to u využití služeb sdílených automobilů, který alespoň několikrát za rok použije 24 % Brňanů ve věku 18 – 29 let. Vyplývá to ze zbrusu nového průzkumu Anytime, který zpracovala výzkumná agentura STEM/MARK.


​Opravy průtahu Miličína pokročily, dokončeny mají být koncem října

16.10. – Rekonstrukce průtahu Miličína, silnice I/3, míří do závěrečné fáze. Dokončena by měla být ještě tento měsíc. V místě prací nadále platí dopravní omezení. Zatímco začátek opravovaného průtahu na příjezdu do Miličína ve směru od Prahy už je hotový, největší činnost je teď k vidění na opačném konci města, na příjezdu od Tábora. Uvedl to Jiří Veselý z oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic ČR.

​Dokumentaci pro modernizaci tratě z Brna do Blažovic bude mít SŽ až příští rok

16.10. – Dokumentaci pro územní rozhodnutí k modernizaci tratě Brno – Přerov bude mít Správa železnic pro první úsek mezi Brnem a Blažovicemi až v polovině příštího roku. Termín prodloužila o dva roky kvůli tomu, že bylo potřeba rozšířit zadání s ohledem na přestavbu brněnského železničního uzlu, jehož plánovaná podoba se v minulých letech částečně upravovala. Do dokumentace bylo potřeba doplnit čtvrtou traťovou kolej a změnit řešení nástupišť v zastávce Brno-Černovická terasa. Aktuální předpoklad modernizace tohoto úseku je v letech 2028 až 2030, uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

​Letecký provoz na Letišti Praha se kvůli pravidelné údržbě krátkodobě přesune na vedlejší dráhu

16.10. – Pravidelná podzimní údržba hlavní dráhy přesune letecký provoz na Letišti Praha krátkodobě na vedlejší runway. K uzavření hlavní dráhy dojde ve vybraných dnech a v sekvencích v období mezi 16. a 27. říjnem, vždy pouze v denních hodinách od 8 do 16 hodin. Nezbytné práce zahrnují odstranění gumy, obnovu značení, kontrolu revizních šachet, pravidelné geodetické měření nebo údržbu podzemních objektů a poklopů.

spinner