28.3. – Podnikání společnosti MAN Truck & Bus v oblasti autobusů se ve finančním roce 2023 výrazně zotavilo a je opět na cestě k úspěchu. Tržby dosáhly 1,621 miliardy eur, což je o 35 % více než v předchozím roce (1,198 miliardy eur). Prodej autobusů značek MAN a Neoplan se zvýšil o přibližně 19 % z 4 806 na 5 703 kusů. Se 771 prodanými e-busy Lion's City E se prodej městských elektrobusů oproti roku 2022 téměř ztrojnásobil (263 kusů). Díky pozitivnímu vývoji na straně výnosů a příjmů a důslednému zaměření na efektivitu nákladů se výrazně zlepšil i provozní výsledek.
Aktuálně
28.3. – P3 Logistic Parks jako vlastník a správce průmyslových nemovitostí nabídne trhu v příštím roce atypickou halu, která může pojmout celou vlakovou soupravu. P3 Lovosice Cargo byla navržena pro překládku mezi silniční a železniční přepravou, což v kontextu silného tlaku na snižování emisí v dodavatelských řetězcích představuje zajímavou příležitost.
28.3. – Rafinérská a petrochemická skupina ORLEN Unipetrol uskutečnila ve spolupráci s městy Most a Litvínov druhou fázi pilotního provozu vodíkového autobusu, který vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production s.r.o. „Vodíkový autobus jsme zařadili do provozu na vybraných linkách ve městech Most a Litvínov od pondělí 5. února do neděle 11. února,“ přiblížil Daniel Dunovský, ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova, a dodal: „Provoz byl v létě i v zimě bezproblémový, autobus je tichý a bezemisní. Pozitivní ohlasy jsme získali také od cestujících. Aktuálně zpracováváme doporučení ohledně možného zařazení vodíkových autobusů do našeho vozového parku.“
27.3. – Společnost Scania spouští komerční pilotní program autonomní přepravy (Autonomous Commercial Pilot Programme). V plánu jsou automatická řešení s využitím předních technologií od společnosti Plus. Společnost Scania spuštěním komerčního pilotního programu autonomní přepravy pokračuje ve strategickém vývoji autonomních řešení přepravy mezi dopravními uzly. Jakožto člen skupiny TRATON bude také spolupracovat s americkou společností Plus, která ve vozidlech společnosti Scania a skupiny TRATON implementuje plně autonomní technologii SuperDrive™ na úrovni 4.
27.3. – Investiční fond Skupiny ČEZ Inven Capital rozšířil své portfolio investic o britský start-up Ember, který vsadil na komplexní přístup k zajištění bezemisní meziměstské dopravy. Kombinuje ekologická vozidla, na jejichž vývoji se sám podílel, s vlastní dobíjecí infrastrukturou poháněnou prioritně obnovitelnými zdroji a svou operační technologickou platformu, díky níž optimalizuje trasy, dobíjení i vytížení vozidel. Ember se chystá rozšiřovat nejen flotilu čistě elektrických autobusů spojující města Edinburgh, Perth, Glasgow a Dundee, ale uvažuje také o expanzi svého řešení do dalších oblastí. V investičním kole, které spoluvedl Inven Capital, získal Ember od investorů na svůj další rozvoj 326 milionů korun.
27.3. – Do roku 2024 vstoupila polská stavební společnost Budimex se ziskem první zakázky v Česku. Vedle poldru u Kutřína na Chrudimsku by však letos měla začít realizovat i první úseky tuzemských dálnic. Aktuálně se chystá na zahájení stavby dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí, kde již podepsala smlouvu s investorem. Připravena je rovněž začít s budováním úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a polskými hranicemi. Zde však prozatím není zhotovitel finálně potvrzený.
27.3. – Kopřivnická automobilka nastartovala procesy restrukturalizačních kroků a investic, která mají výrazně zvýšit objem produkce a také zefektivnit její chod v mnoha oblastech. Kvůli navýšení výroby i investicím bude potřebovat i nové kapacity a pracovníky, mimo jiné pro vývoj a konstrukci. Proto Tatra otevřela novou konstrukční kancelář v Brně a plánuje otevření další v Ostravě.
27.3. – Řada SICHARGE D je určena pro dobíjení stávajících a budoucích elektrických vozidel. Proto splňuje všechny příslušné standardy, protokoly a normy a dokáže se přizpůsobit aktuálním i budoucím nárokům na dobíjení. Externí výdejníky typu SICHARGE D umožňují navíc paralelní stejnosměrné dobíjení až čtyř vozidel v rámci jednoho připojení k síti, což optimalizuje dobu dobíjení a zajistí provozovatelům dobíjecích stanic úspory nákladů i prostoru.
27.3. – Správa železnic v Jihlavě vyhlásila vítěze otevřené architektonicko-urbanistické soutěže na nový terminál vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Z celkového počtu 25 architektonických ateliérů, které se soutěže zúčastnily, zvítězil návrh francouzsko-českého sdružení AREP Architectes – monom. Výstavba má začít v roce 2029.
26.3. – Německé dráhy Deutsche Bahn a odbory strojvedoucích GDL se po sérii stávek dohodly na mzdových a pracovních podmínkách. Včera večer to oznámila odborová organizace GDL s tím, že o podrobnostech bude informovat v úterý. Zda GDL dosáhla svého požadavku 35hodinového pracovního týdne se zachováním plné mzdy, není známo. Dohoda znamená úlevu pro miliony cestujících a také jistotu zásobování německého průmyslu.