16. června 2025, Milan Frydryšek

16.6. - Společnost TIMOCOM uspořádala 22. května v Praze se svými partnery, společnostmi SATUM CZECH, Malcom Finance a Rödl & Partner, TIMOCOM XChange – akci pro navázání nových kontaktů s experty v oboru dopravy a logistiky a získání exkluzivních informací. Vzhledem k tomu, že tato odvětví se rychle mění, jsou zapotřebí nová řešení. A některá z nich přináší i TIMOCOM Road Freight Marketplace, včetně nových nástrojů jako jsou TIMOCOM AI či Messenger. Jednalo se o první akci tohoto typu pro zákazníky společnosti TIMOCOM v České republice.
Působení společnosti TIMOCOM na českém a slovenském trhu přiblížili v úvodu Radovan Tišer, Team Leader Sales CZ&SK a Marek Kocourek, Team Leader Customer Service CZ&SK. „Společnost TIMOCOM má v současnosti na 56 000 zákazníků po celé Evropě. V České republice a na Slovensku se jejich počet od roku 2019 do letošního prvního čtvrtletí zvýšil o více než 100 procent. Velký nárůst byl v letech 2022 až 2023, kdy vzrostl zájem o spotové přepravy. Co se týče vnitrostátních přepravy, v obou zemích je procentuální růst prakticky vyvážený,“ uvedl Radovan Tišer. V burze nákladů a volných vozidel se podle něj denně vyskytuje kolem jednoho milionu nabídek přeprav a volných vozů .
„TIMOCOM je německá technologická společnost, která se od roku 1997 specializuje na vývoj digitálních řešení pro logistiku. A naše zkušenosti jsme dali do produktu Road Freight Marketplace,“ řekl Marek Kocourek. Obsahuje nejen „tlukoucí srdce platformy“ tedy burzu přeprav a volných vozů, ale také řadu pokročilých funkcí, které usnadňují uživatelům práci a výrazně zvyšují bezpečnost.
TIMOCOM AI – nový administrativní pracovník
Proces zadání přepravy až po uzavření kontraktu doposud probíhal tak, že přišel mail s objednávkou, v ní bylo třeba se zorientovat, manuálně ji přepsat, a když byla ideální konstelace (jasná objednávka a zkušený pracovník), zabralo to kolem dvou minut; pokud byla situace složitější, tak třeba i 10 minut.
TIMOCOM AI umožňuje tento proces zkrátit na několik sekund. Sama přepravu zadá z volného textu, PDF, excelu a nebo třeba fotografie. Pracuje se všemi evropskými jazyky, funguje na jedno kliknutí a běží přes vlastní servery TIMOCOM, neposílá tedy data ven.
Messenger zvyšuje bezpečnost
Při komunikaci v Messengeru není třeba odcházet z platformy a výhodou je i bezpečnost, protože komunikace probíhá pouze s lidmi, kteří mají do Marketplace přístup. „Nemůže v něm komunikovat nikdo, kdo není ověřeným uživatelem Road Freight Marketplace“ zdůraznil Marek Kocourek s tím, že systém také zaznamená veškeré komunikace v historii, umožňuje zasílání dokumentů ve všech evropských jazycích a lze v něm nastavit například i notifikace.
Transakcemi k transparentním obchodním vztahům
Nejnovější funkce Transakce usnadňuje obchodním partnerům v Road Freight Marketplace bezpečné a jednoduché přiřazování a přijímání přeprav. Zadavatel přiřazuje své přepravy dopravci a ten je přijmutím potvrzuje. Obě strany získávají efektivnější správu přepravních zakázek a vytváří základ pro dlouhodobou spolupráci s nejspolehlivějšími partnery. "Obrovskou výhodou je, že na základě Transakcí jsou možná vzájemná hodnocení, podpořená skutečně doložitelnou spoluprací. Skutečně transparentní možnost vyniknout nad konkurencí." dozvídáme se od řečníka z pódia. Bez ohledu na předchozí komunikační kanály mohou uživatelé uzavírat Transakce v rámci rozsáhlé sítě ověřených účtů, což vytváří vyšší úroveň bezpečnosti a důvěry při zahajování nových obchodních vztahů.
Všechny tři velké novinky v Road Freight Marketplace – TIMOCOM AI, Messenger a Transakce – jsou podle zástupců společnosti v systému zdarma.
Když zákazníci neplatí včas, pomáhá rychlé financování
Jaroslav Ton ze společnosti Malcom Finance se ve svém příspěvku zaměřil na to, jak se lze v době zhoršující se platební morálky vyhnout pozdním platbám a neplatičům, jak snížit riziko podnikání a jak bezpečně financovat růst logistické společnosti.
Malcom Finance působí na trhu sedm let a má kolem 3,5 tisíce zákazníků. Vzhledem k tomu, že se zaměřuje na faktoring, má mnoho dat o tom, jak platí zákazníci z celé Evropy a může dopravcům i přepravcům dávat zpětnou vazbu. Co dělat, když zákazník neplatí? Jaroslav Ton doporučuje obrátit se v prvé řadě na TIMOCOM, který má výborné inkasní oddělení. Lze to řešit i maily a telefonáty, ale vymáhání podle něj zabírá čas. A jak tomu předejít? „V naší databázi máme reálná data, jak která firma platí, jaké jsou na ni recenze atd. A ještě než něco akceptuji v rámci TIMOCOM, ověřil bych si odběratele u Malcomu,“ uvedl Jaroslav Ton.
Malcom Finance umožňuje financování i pojištění faktur – 80 procent faktury dopravce obdrží obratem a zbylých 20 procent (po odečtení ceny v jednotkách procent) dopravce inkasuje po zaplacení odběratelem v původní lhůtě splatnosti. „Na burze TIMOCOM najdete zakázku, zkontrolujete ji u Malcomu a můžete ji rovnou i financovat. Je to jednoduché a rychlé,“ dodal s tím, že lze i profinancovat vlastní pohledávky.
Fantomoví dopravci jsou stále hrozbou
Na problematiku fantomových dopravců a podvodů v dopravě se zaměřili Daniel Priban, Director Representative Office CZ&SK TIMOCOM, Dorota Waclawiková, pojišťovací makléřka a manažerka skupiny SATUM CZECH, a Alice Kubová Bártková, advokátka, Associate Partner Rödl & Partner.
„Fantomoví dopravci a spedice představují jeden z nejčastějších podvodů (až 84 procent). Pachateli bývají většinou malé skupiny z východu Evropy, které obor dopravy a přepravy dobře znají a lze je těžko dohledat. Přitom prevence není nikterak náročná a nákladná. Více než 90 procentům případů by se dalo zabránit,“ uvedl Daniel Priban.
Co dělá TIMOCOM, aby těmto podvodům předešel? Především důkladně prověřuje každého nového zákazníka – zkoumá jeho finanční způsobilost, skutečnou identitu atd. Tyto informace poté uzamkne do uzavřeného profilu, kde si je firma nemůže měnit. Pokud dojde ke změně, TIMOCOM ji opět ověří a údaje opraví. Rovněž má algoritmy, které umožňují zachytit podezřelé aktivity, a zmíněné novinky Messenger a Transakce, budou podle Daniela Pribana představovat pro bezpečnost další velký přínos.
Důležitá je však i prevence na straně uživatelů. „Více než 90 procentům případů šlo zabránit již ve fázi přípravy, pokud by došlo na základní preventivní opatření. Těch zbývajících cca 10 procent se odhalit nedá, často se jedná o čerstvě přeprodané firmy,“ uvedl Daniel Priban. „Nestačí mít jen dobrého speditéra, ale je třeba mít i zavedené kontrolní procesy a proškolené zaměstnance,“ upozornil s tím, je důležité v případě potřeby i zpětně prokázat, že se učinilo vše potřebné, aby se podvodu zabránilo.
Pohled pojišťoven
To potvrzuje i Dorota Waclawiková ze společnosti SATUM CZECH. Pokud firma změnila majitele, je podle ní třeba na ni pohlížet jako na zcela novou společnost a je třeba ji opět ověřit. „Fantomové spedice si najímají nicnetušící dopravní firmy a obětí se stávají příkazci i dopravci.
Nejčastěji dojde ke změně registrační značky těsně před nakládkou, často se provádí i neutralizace dokladů. Ta z právního hlediska ale neexistuje a pokud na ni dopravce přistoupí, odesílatel bude nárokovat případnou škodu,“ uvedla. Vedle toho může být na realizaci přepravy najat i fantomový dopravce.
I podle ní je důležitá prevence – jako například zákaz přeprodeje dalším dopravcům, ověřování registrační značky (používají se často značky z osobních vozidel), kontrola technických průkazů, dokladů při nakládce včetně místa nakládky atd. Vyplatí se i vyžádat si výpis z obchodních rejstříků, ověřovat platnost pojištění a také nevystupovat z komunikačních kontaktů burz.
„Škody jsou velmi vysoké a pokud si někdo myslí, že zpronevěry se týkají jen luxusního zboží, tak se plete, zpronevěrou je ohrožené jakékoliv zboží,“ upozornila Dorota Waclawiková.
SATUM umí sjednat klientům i pojištění odpovědnosti za škody způsobené fantomovými dopravce či zasílateli. „V posledních letech i české pojišťovny umí již toto riziko pojistit, avšak všichni pojistitelé dbají víc na to, jak mají firmy nastavené interní procesy a jak prověřují své partnery,“ řekla Dorota Waclawiková a zdůraznila, že nestačí mít jen pojištění, ale je třeba dbát i na prevenci.
„U výběru vhodného pojištění pro dopravce nebo zasílatele by nikdy neměla hlavní roli hrát cena pojištění, protože rozsahy pojištění jednotlivých pojistitelů se značně liší - je třeba vědět co daná firma vozí, pro koho a jakými vozidly. Nikdy klientovi nedoporoučím daného pojistitele pouze proto, že nabízí levnější pojištění, pokud nesplňuje požadovaný rozsah krytí,“ dodala.
Česká soudní rozhodovací praxe
Na českou soudní rozhodovací praxi v souvislosti s falešnými subjekty (dopravce, příjemce) a odpovědnost dopravce a zasílatele se zaměřila Alice Kubová Bártková ze společnosti Rödl & Partner.
„Kvalitní pojištění je kruciální. A je třeba nastavit pracovně-právní procesy tak, aby odpovídaly pojistné smlouvě. Základem je pojištění, procesy, pravidelná školení zaměstnanců a kontrola dodržování pravidel. A je také třeba zaměstnancům dodržování těchto pravidel umožnit,“ řekla.
„Pokud máte srovnatelné pojistné produkty ze zahraničí a z Čech, volte raději českou pojišťovnu, pak se budete případně s pojišťovnou soudit podle českého práva v České republice v češtině,“ upozornila Alice Kubová Bártková.
Ve svém příspěvku se pak změřila na některá soudní rozhodnutí související s falešnými subjekty při přepravě a také na rozdíly v základní odpovědnosti dopravce při mezinárodní dopravě podle Úmluvy CMR a podle některých jejích ustanovení u přeprav vnitrostátních.
„U falešných subjektů soudy dospívají k tomu, že dopravce nebo i zasilatel, který falešného dopravce pověřil, jednal vůči svému zákazníkovi úmyslně. Zproštění odpovědnosti je zpravidla spíše nemožné,“ upozornila.
Budoucí výzvy pod drobnohledem
Odpoledne patřilo panelové diskuzi zaměřené na aktuální výzvy a možný vývoj v nejbližších letech. Za TIMOCOM se jí zúčastnili Radovan Tišer a vedoucí inkasního oddělení Jozef Lettrich, CEO Malcom Finance Jaroslav Ton a za Rödl & Partner Alice Kubová Bártková.
Jozef Lettrich uvedl, že i ze statistik je vidět, že inkasní služba nabývá na významu – úspěšnost vymáhání podle něj vrostla z 82 na 86 procent. „Když se podíváme na množství případů, které řešíme, tak vidíme, že je zde hodně lidí, kteří se v oboru pohybují léta. Když jsme v rámci ČR a SR, je to snazší, protože lidé pravidla znají. Pokud se však jedná o mezinárodní přepravy, je zde Úmluva CMR, která je kogentní a často není ani základní povědomí o tom, jak škodu prokázat,“ uvedl.
Podle Alice Kubové Bártkové k největším výzvám patří „školit, školit, školit, nastavit a dodržovat procesy. Pokud se to nedodrží, právník moc nepomůže – pak se lze jen snažit dohodnout, případně sjednat splátkový kalendář.“
Zástupci společnosti TIMOCOM uvedli, že chtějí, aby její pracovníci měli zkušenosti z dopravy a byli schopni reagovat na nejrůznější situace, které při komunikaci se zákazníky mohou nastat.
Že dodržování procesů je zásadní, potvrdil i Jaroslav Ton. „Jiné dokumenty než ty, které jsou v pořádku, bychom nekoupili. Takže i v našem zájmu je, aby dokumenty byly v pořádku a vymahatelné,“ uvedl.
Alice Kubová Bártková také upozornila na jedno úskalí, které by mohlo hrozit při prodeji firmy a jejímu následnému zneužití k podvodu. „Při prodeji firmy je třeba dát si pozor na to, komu se prodává – pokud by se prodala podvodníkovi, mohla by se, za určité konstelace, následně hledat cesta, jak škodu vymáhat po původním jednateli,“ varovala.
Pohled pod pokličku
Setkání vyvrcholilo vystoupením Philippa Schmidta ze společnosti TIMOCOM, který přiblížil, jak by v budoucnu platforma Road Freight Markeplace v budoucnu mohla vypadat, a to včetně řešení, která se již vyvíjejí.
Milan Frydryšek
Foto: TIMOCOM