Vydání 14/2016

​Povinné vážení kontejnerů se rozhodně nevyplatí podceňovat

Od prvního července letošního roku platí nové nařízení o povinném vážení námořních kontejnerů. Pokud tedy nebude kontejner vybavený potřebnými údaji o jeho váze, nebude naložen na loď se všemi důsledky pro speditéra. „Rád bych všechny požádal, ať berou toto nařízení vážně, postupují v tomto případě jednotně a nevyužívají nového požadavku ke konkurenčnímu boji například nějakým slibováním vážení zadarmo,“ říká předseda Námořního klubu SSL ČR Jiří Šťastný.

​Výstavba jezu v Děčíně by mohla začít v roce 2020

Zařazení labského údolí do evropsky významné lokality Porta Bohemica, o kterém nedávno rozhodla vláda na nátlak orgánů Evropské unie, by nemělo přímo ohrozit realizaci plavebního stupně Děčín. Očekává se pouze zdržení v řádu maximálně pár měsíců, protože bude nutné doplnit dokumentaci EIA. V rozhovoru pro DN to řekl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

​Vectron ČD Cargo vyráží do provozu, novinka z CZ LOKO na testy

Každoročně v polovině června se nejen český železniční svět sjíždí do Ostravy, kde se v tuto dobu koná mezinárodní veletrh drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays. Stejně tomu bylo i letos, kdy se veletrh konal již po sedmnácté. A co nejvíce přitáhlo pozornost návštěvníků? Nový Vectron v barvách ČD Cargo, Stříbrný šíp a elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 z produkce firmy CZ LOKO.

​Brexit by mohl dopravcům i pomoci

Odchod Británie z EU a následná změna imigračních zákonů by mohly pomoci českým silničním dopravcům při cestách do této ostrovní země. V nejbližších měsících ale změnu režimu na hranicích tuzemští osobní i nákladní dopravci neočekávají. Minulý týden to uvedl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.

​Zaměstnanci ve vodní dopravě se bouří a chystají protesty

Až dosud o sobě dávali vědět pouze čeští rejdaři a majitelé přístavů, kteří mnoho let požadují od ministerstva dopravy a vlády ČR řešení krizového stavu ve vodní dopravě. Nyní problém eskaluje sílícími protesty odborů a zaměstnanců v tomto odvětví. Neustálé odsouvání dobudování splavnosti Labe a absence skutečné pomoci státu prý totiž nedává tisícům pracovníků v oboru žádnou budoucnost.

Co přinesl červen 2016 v dopravě

V posledních dnech jsme zaznamenali několik událostí kolem vnitrozemské plavby. Šlo kupříkladu o to, že v Evropské unii dochází v tomto oboru k harmonizaci technických předpisů, na které se již neformálně dohodli vyjednávači za jednotlivé členské státy a za Evropský parlament. Nahradí se stará ustanovení a stanoví technické předpoklady, jež musí říční lodě splňovat, aby mohly být nasazovány na řekách a kanálech zemí EU.


Zeptali jsme se Bohumila Průši, vedoucího reprezentace Hafen Hamburg Marketing v Praze

Přístav Hamburk je nejen námořním přístavem, ale také posledním přístavem na Labi. Jaký význam má pro námořní přístav Hamburk labská vodní cesta, jak mohou říční lodě konkurovat silniční a železniční dopravě?

​Světová kontejnerová flotila pokoří hranici 20 milionů TEU

Experti organizace BIMCO očekávají, že kapacita světové kontejnerové flotily brzy překročí hranici 20 milionů TEU. V roce 2016 sice flotila vykazuje jeden z nejnižších přírůstků ve své historii (kolem 3,4 procenta), ale roční posílení o 0,68 milionu TEU je dostatečně velké na to, aby byl milník překonán pravděpodobně koncem června nebo počátkem července.

​Rotterdam připravuje prohloubení Nieuwe Waterweg

Každoročně propluje rotterdamským kanálem Nieuwe Waterweg více než 15 tisíc plavidel. Pro některé lodě je však tato vodní cesta příliš mělká. Správa přístavu Rotterdam proto zahájila přípravy na prohloubení a rozšíření kanálu a zóny Botlek, která patří mezi největší petrochemické a chemické komplexy v Evropě – zahrnuje skupiny rafinerií, chemické závody a skladiště.

​Antverpy chtějí posílit říční a železniční spojení s vnitrozemím

Více než polovina objemu zboží, které míří z přístavu Antverpy do vnitrozemí, opouští tento přístav prostřednictvím silniční dopravy. Snahou přístavní správy je tento poměr změnit ve prospěch železnice a říční plavby. Jeden z projektů nového železničního spojení Antverp s ČR prezentovali v polovině června v Praze zástupci antverpského přístavu i obou dalších partnerů – ČD Cargo a B Logistics.

​Třikrát týdně mezi Prahou a Šanghají

Letecká doprava mezi Českou republikou a Čínou se čile rozvíjí. Na konci června na pražském letišti Václava Havla poprvé přistálo letadlo A330–200 společnosti China Eastern Airlines na přímé lince mezi Prahou a Šanghají. Spoje mezi oběma metropolemi jsou zpočátku naplánovány třikrát týdně, do budoucna by mohly přibýt i další. Slavnostního zahájení provozu s přestřižením pásky se zúčastnili premiér Bohuslav Sobotka, velvyslankyně Čínské lidové republiky v ČR Ma Keqing, prezident čínských aerolinií Liu Shaoyong a další hosté.

Některé letecké společnosti mohou obnovit lety do EU

Íránské státní aerolinie Iran Air mohou obnovit své lety do Evropské unie. V červnu to oznámila Evropská komise, která většinu jejich letadel vyjmula ze seznamu leteckých společností zakázaných v EU. Lety do EU mohou začít provozovat rovněž indonéské nízkonákladové aerolinky Lion Air, jež komise z tohoto seznamu vyškrtla také. Lion Air patří k důležitým zákazníkům konkurenčních výrobců letadel Boeing a Airbus, napsala agentura Reuters. Rozhodnutí unijní exekutivy by podle analytiků mohlo mít za výsledek další zakázky na nová letadla.

V Bruselu se diskutovalo o stavbě Plavebního stupně Děčín

Ve středu 15. června se v Bruselu v sídle Stálého zastoupení České republiky při Evropské unii odehrál work-shop o problematice vnitrozemské vodní dopravy v ČR, věnovaný zejména záměru Plavebního stupně Děčín s důrazem na jeho vlivy na životní prostředí. Jednání uspořádalo Ministerstvo dopravy pod vedením státního tajemníka Tomáše Čočka, spolu se Stálým zastoupením ČR a Ředitelstvím vodních cest ČR. Kromě zástupců Evropské komise (DG MOVE, DG ENV a DG REGIO) se ho účastnil také koordinátor evropského koridoru Orient-East-Mediteranean Mathieu Grosch.


​IRU chce okamžité moratorium na Loi Macron

Mezinárodní unie silniční dopravy vyzvala před dvěma týdny francouzské orgány, aby odložily implementaci zákona Loi Macron, neboť stále nebyly k dispozici základní požadavky na jeho plnění ze strany provozovatelů silniční dopravy. Odklad jeho účinnosti podpořila již i Evropská komise.

spinner