​Světová kontejnerová flotila pokoří hranici 20 milionů TEU

​Světová kontejnerová flotila pokoří hranici 20 milionů TEU

Experti organizace BIMCO očekávají, že kapacita světové kontejnerové flotily brzy překročí hranici 20 milionů TEU. V roce 2016 sice flotila vykazuje jeden z nejnižších přírůstků ve své historii (kolem 3,4 procenta), ale roční posílení o 0,68 milionu TEU je dostatečně velké na to, aby byl milník překonán pravděpodobně koncem června nebo počátkem července.

Během posledních deseti let vzrostla kapacita kontejnerové flotily o 240 procent a na sklonku roku 2015 dosáhla 19,7 milionu TEU. Flotila se rozrůstala značně nerovnoměrně, nicméně za hlavní trend lze označit příklon k velkým plavidlům, u nichž se dosahuje vyšší efektivity nákladů na přepravu jednoho standardního 20‘ kontejneru (TEU). Nakupující jednoznačně vyznávají filozofii „větší je lepší“.

Nejvíce přibývá obřích nákladních lodí

Segment obřích kontejnerových lodí ULCS (Ultra-Large Container Ship) se na růstu kapacity podílí nejvíce. V roce 2007 začínal na 0,5 procenta, dnes mu patří plných 18 procent světové flotily, pokud kapacitu měříme v TEU. Hlavní analytik BIMCO Peter Sand dodává: „Kapacita kontejnerové flotily od roku 2006 rostla průměrným tempem devět procent ročně, zatímco počet lodí ve skutečnosti stoupal pouze o 3,7 procenta. Navzdory enormnímu růstu podílu ULCS na trhu zůstávají lodě třídy Post-Panamax s kapacitou 8 až 12 tisíc TEU s ohledem na počet i kapacitu stále nejoblíbenějšími plavidly. Tvoří plnou čtvrtinu světové kontejnerové flotily.“

Ostatní třídy – od malých Feedermaxů (500 až 999 TEU) po Panamax (3000+ TEU) – si uchovávají po celou dekádu 2006 až 2016 svůj nenápadný mírný růst s tendencí k oslabování. Třída Post-Panamax (3000 až 7999 TEU, resp. 8000 až 12 000 TEU) v průměru ročně posilovala o osm, respektive 23 procent. Obří kontejnerové lodě ULCS zažívají od roku 2011 raketový nástup s ročním přírůstkem 45 procent. „Posledních pět let je ve znamení sázky na efektivitu velkokapacitních kontejnerových plavidel. Za skutečností, že ve velmi brzké době překonáme hranici 20 milionů TEU, stojí zejména nákupy lodí třídy Post-Panamax (8 až 12 tisíc TEU) a obřích plavidel ULCS,“ zdůraznil Peter Sand.

(tj)

spinner