​Povinné vážení kontejnerů se rozhodně nevyplatí podceňovat

​Povinné vážení kontejnerů se rozhodně nevyplatí podceňovat

Od prvního července letošního roku platí nové nařízení o povinném vážení námořních kontejnerů. Pokud tedy nebude kontejner vybavený potřebnými údaji o jeho váze, nebude naložen na loď se všemi důsledky pro speditéra. „Rád bych všechny požádal, ať berou toto nařízení vážně, postupují v tomto případě jednotně a nevyužívají nového požadavku ke konkurenčnímu boji například nějakým slibováním vážení zadarmo,“ říká předseda Námořního klubu SSL ČR Jiří Šťastný.

„Můžete nejprve přiblížit nové nařízení?“

„Mezinárodní úmluva o bezpečnosti lidského života na moři SOLAS (Safety Of Life At Sea) se týká všech námořních kontejnerů, které se nalodí od 1. července 2016, tedy i těch, které se v případě naší země nakládaly již v minulých dnech a tý-dnech. Přestože IMO (International Maritime Organization) již v roce 2014 zveřejnila požadavky a vydala pokyny k zavedení SOLAS od 1. července 2016, v převážné většině států, jejichž vlády v minulosti podepsaly členství a zavázaly své státy plnit IMO vydané normy a nařízení ve vztahu k námořní přepravě, se dlouhou dobu nic nedělo a všichni žili dál v nejistotě, jak se bude nařízení IMO v praxi realizovat. Teprve nyní, krátce před vstoupením SOLAS do praxe, byly v některých státech vydány národní prováděcí pokyny/normy k zajištění plnění tohoto nadnárodního nařízení. Dnes si snad již všichni zúčastnění uvědomují, že nejde počítat s tím, že se to nějak už udělá, a ono to nebude tak hrozný.“

„Co se stane v případě, že kontejner nebude patřičně označen?“

„Musíme si uvědomit, že kontejner, ke kterému nebude dodána podle požadavku rejdaře tzv. VGM (Verified Gross Mass – podle jednotlivých národních norem zjištěná celková hrubá váha), může být vyřazen z přepravy a že kromě zdržení dodání zboží kupujícímu narostou náklady na konkrétní zásilku i na dodatečné a zatím ještě těžko odhadnutelné vícenáklady. V každém případě se bude jednat o stovky € a ne jen o nějakou zanedbatelnou pokutu. V ČR vydal Námořní úřad ČR Metodický pokyn Námořního úřadu ČR pro zjištění celkové hmotnosti kontejneru určeného pro námořní přepravy, který najdeme na webových stránkách MD ČR (www.mdcr.cz/vodni doprava/namorni urad/informace namorniho uradu verejnosti). Právním základem pro zjišťování VGM je mezinárodní, evropská a národní legislativa:

l Mezinárodní úmluva o bezpečnosti lidského života na moři SOLAS

l Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/31/EU, o harmonizaci právních předpisů členských států týkajících se dodávání vah s neautomatickou činností na trh

l Zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii

l Vyhláška č. 345/2002 Sb., kterou se stanoví měřidla k povinnému ověřování a měřidla podléhající schválení typu. Zodpovědné úřady některých států zatím ještě žádné pokyny nevydaly a berou tuto problematiku na lehkou váhu. Nevím, jestli si dostatečně uvědomují, jaké těžkosti mohou svou nečinností způsobit firmám svého státu, které obchodují se zámořím.“

„Jak se nové nařízení projeví například na době nakládání lodí?“

„Na samotnou dobu nakládky lodí by to nemělo mít žádný velký vliv, protože neshody v uvedených váhách kontejnerů by se měly řešit 24 až 48 hodin před nakládkou, a i když bude třeba kontrola namátková, bude probíhat nakládka samotná jako doposud. Již dnes docházelo k namátkovým nebo důvodným kontrolám jak vah, tak obsahu kontejneru, k žádným zdržením v souvislosti s tím v zásadě nedocházelo. Speditéři se nesmí bát trvat na získání VGM kontejneru podle požadavku rejdaře od svých klientů, jinak se sami dostanou do situace, kdy vzniknou vícenáklady, které jim jejich zákazník nebude chtít uhradit s uvedením, že ho špatně a pozdě informovali a že od toho jsou tady oni a on jim platí za přepravu a nezajímá ho, jaké novinky jsou na trhu apod. Rád bych všechny požádal, ať berou IMO nařízení vážně a postupují v tomto případě jednotně a nevyužívají tohoto nového požadavku ke konkurenčnímu boji nějakým slibováním vážení zadarmo apod. VGM musí být uvedeno na formuláři, který odpovídá požadavkům, a hmotnost by měla být zjišťována na váhách, které splňují národní normy pro metrologii.“

„V loňském roce jste si stěžoval na neexistenci jednotných příplatků rejdařů. Jaká je situace v tomto směru letos, podařilo se již pokročit směrem ke sjednocení příplatků?“

„K tomu může díky tlaku EU jen těžko dojít. Téměř jakékoli sjednocení čehokoli je považováno za ,kartelovou dohodu‘ a finančně tvrdě postihováno. Z mého pohledu je řada úředníků v Bruselu odborně nevyspělá a řeší problémy necitlivě a špatně. Ve většině případů rozhodují politici a ne odborníci, i když si nějaké své poradce z oborů nominují.“

„Jak pokračuje na půdě EP projednávání evropského námořního balíčku, jak se díváte na průběh projednávání?“

„Brexit zastavil projednávání různých témat a také Námořního balíčku. V této oblasti je nyní zatím projednávání zastaveno. Příští schůzka EP má být již bez účasti zástupců Velké Británie a je otázkou, co se bude vůbec projednávat. Jako první přijdou asi na pořad jiné, pro EU důležitější body.“

Tomáš Johánek

spinner