Některé letecké společnosti mohou obnovit lety do EU

Některé letecké společnosti mohou obnovit lety do EU

Íránské státní aerolinie Iran Air mohou obnovit své lety do Evropské unie. V červnu to oznámila Evropská komise, která většinu jejich letadel vyjmula ze seznamu leteckých společností zakázaných v EU. Lety do EU mohou začít provozovat rovněž indonéské nízkonákladové aerolinky Lion Air, jež komise z tohoto seznamu vyškrtla také. Lion Air patří k důležitým zákazníkům konkurenčních výrobců letadel Boeing a Airbus, napsala agentura Reuters. Rozhodnutí unijní exekutivy by podle analytiků mohlo mít za výsledek další zakázky na nová letadla.

Evropská komise zakazuje některým leteckým společnostem provozovat dopravu v evropském vzdušném prostoru, protože se zjistilo, že nesplňují bezpečnostní normy nebo nejsou pod dostatečným dohledem svých orgánů. Iran Air nyní své lety do zemí osmadvacítky mohou obnovit. Některá jeho letadla ale na černém seznamu zůstala. Konkrétně jde o všechny stroje typu Fokker 100 a typu Boeing 747-200 a 747SP. 

Írán, který se letos v lednu zbavil velké části mezinárodních sankcí uvalených na něj kvůli jeho spornému jadernému programu, potřebuje na obnovu svého letového parku odhadem 400 letounů. Teherán v polovině června oznámil, že se s americkým Boeingem dohodl na dodávce proudových letadel. Nová americká letadla by se v Íránu mohla objevit poprvé po několika desítkách let. Již v lednu se hlavní íránské aerolinie dohodly na koupi 118 letounů od konkurenčního evropského výrobce Airbus. Hodnota této zakázky je zhruba 27 miliard USD a Íránci podle Reuters jednají s Airbusem o dalších objednávkách. 

Pokud jde o indonéskou skupinu Lion Air, ta prostřednictvím svých pěti aerolinií provozuje úhrnem více než 200 strojů, především Airbusů A320 a Boeingů 737. Kromě toho tato skupina objednala dalších 500 letadel, napsal Reuters. Komise ze seznamu vyřadila také indonéské aerolinky Citilink a Batik Air, všechny letecké společnosti ze Zambie a společnost Air Madagascar.

Na seznamu leteckých společností zakázaných v EU je po aktualizaci zapsáno 216 leteckých společností. Pouze ve dvou případech (irácké Iraqi Airways a Blue Wing Airlines ze Surinamu) tomu tak je kvůli obavám spojeným s dodržováním bezpečnostních norem. Ve zbylých případech aerolinky do EU nesmějí létat kvůli nedostatečnému dohledu svých leteckých orgánů, uvedla také komise.

(čtk)

spinner