Vydání 10/2016

​Po německém MiLoGu přichází francouzská minimální mzda

Přestože jednání mezi Evropskou komisí a Německem o tom, zda uplatňování německého zákona o minimální mzdě v Německu je či není v souladu s unijním právem, ještě nejsou u konce, přichází nyní s podobným opatřením i Francie, kde od 1. července bude platit obdobný, ale ještě přísnější zákon Loi Macron.

​Propojení nákladních vozidel se stává realitou

Konektivita či síťové propojení, kdy každý komunikuje s každým a všechno se vším a všechny zúčastněné strany z toho mají prospěch. Daimler Trucks, největší výrobce nákladních vozidel na světě ji zahrnul do své technické strategie již v roce 2013 a na celém světě síťově propojil do dnešní doby více než 365 000 vozidel.

Přípravu staveb nyní brzdí zejména staré posudky EIA

Jednoznačně největším problémem, který výrazně omezuje přípravu dalších staveb na silniční síti, je momentálně zajištění souladu již vydaných stanovisek EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí) s aktuálními právními předpisy. Diskutovat by se mělo o zjednodušení celého procesu získání územního rozhodnutí a následně stavebního povolení. V rozhovoru pro DN to řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Co přinesl 2016 duben v dopravě

Přinesl řadu událostí v oblasti rozvoje dopravních cest, některé zmíníme. Již dříve, ještě před loňským suchem, jsme na tomto místě dosti skepticky komentovali nápad na výstavbu vodního kanálu napříč Českem, zamilovaném to projektu našeho pana prezidenta. Námět ožil při návštěvě prezidenta Číny a při otevření tématu možného uplatnění čínských firem při výstavbě kanálu. Číňané staví ve světě řadu námořních přístavů a není pochyb, že by si s českým kanálem poradili – tak jako to předvedli s pražskou Slavií.

Dopravci usilují o lepší vymahatelnost dopravního práva

Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, logistická asociace severských zemí NLA (Nordic Logistics Association), nizozemský spediční a logistických svaz TLN, organizace Euro Contrôle Route (ECR) sdružující kontrolní orgány silniční dopravy zemí EU a poslanec Evropského parlamentu a člen jeho dopravního výboru Wim van de Camp se dohodli na posílení spolupráce při prosazování dopravního práva.

Západní Evropou úspěšně projely konvoje „chytrých“ kamionů

V rámci iniciativy European Truck Platooning Challenge dorazilo začátkem dubna do rotterdamského přístavu celkem šest konvojů (označovaných jako Platoons) tvořených elektronicky propojenými nákladními vozy předních evropských výrobců. Poloautomatické „chytré“ kamiony vyjely na základě speciálních provozních povolení z růz-ných evropských měst. Jízdu organizovalo Nizozemsko jako součást svého předsednictví EU. Aktivními účastníky testovacích jízd byly automobilky DAF Trucks, Daimler Trucks, MAN Truck & Bus, Volvo, Scania a Iveco. Každý z partnerů iniciativy vypravil jeden z konvojů.

Součástí kongresu ITS bude i summit primátorů

Ve dnech 6. až 9. června se ve skotském Glasgow uskuteční jedenáctý Evropský kongres ITS. Jeho mottem je Delivering Future Cities Now a pořádá jej mezinárodní instituce ERTICO – ITS Europe. Jeho součástí bude i summit evropských primátorů, kteří budou diskutovat o problémech evropských měst z pohledu inteligentní mobility. Pozváni byli i zástupci českých měst.


Zeptali jsme se Mgr. Vladimíra Kydlíčka, vedoucího školicího střediska Sdružení ČESMAD Bohemia

„Mnozí dopravci a řidiči se již setkali s tím, že při kontrole měli potíže, neboť osvětlení jejich vozidla nevyhovovalo stanoveným podmínkám. Jaké jsou v tomto směru zkušenosti členských firem vašeho sdružení?“

„Začátkem dubna proběhlo v Plzni na toto téma mimořádné jednání v rámci naší skupiny pro technické záležitosti. Vedle našich členů se jej zúčastnili i zástupci policie, dovozců vozidel, servisů a řidičů. K setkání došlo na základě připomínek dopravců a nejasností při provádění silničních kontrol, respektive silničních technických kontrol podle aktuálně platných předpisů. Problematické otázky se týkaly především dvou případů: instalace přídavných světlometů a instalace obrysových (tzv. pozičních) světel.

​DAF představil inovace pro snížení provozních nákladů

V dubnu ve španělské Barceloně představil nizozemský výrobce novinářům z evropských zemí program Transport Efficiency zahrnující inovace, jež mají za cíl snížit dopravcům provozní náklady. Program DAF Transport Efficiency se vztahuje na kompletní sortiment produktů a služeb. Nabídka nyní zahrnuje například lehkou řadu v novém provedení DAF LF 2016 Edition, třínápravové podvozky DAF CF i s lehkým motorem PACCAR PX-7, kompletní řadu „tichých“ modelů DAF LF, CF a XF Silent a tahače DAF CF a XF Low Decks s výškou točnice 91 cm pro objemné náklady přesahující 100 m3.

I-Shift s plazivými stupni rozjede i 750tunový náklad

V akci Volvo Trucks versus 750 tun stála v dubnu před vozidlem Volvo FH16 vybaveným převodovkou I-Shift s plazivými stupni výzva v podobě přepravy extrémně těžkého nákladu. V kabině Volva FH16 seděli Magnus Samuelsson, nejsilnější muž světa, a Brian Weatherley, novinář věnující se nákladním vozidlům. Za zády měli 750tunový náklad. V přístavu ve švédském Göteborgu čekal 300metrový silniční vlak tvořený 20 přívěsy, které nesly 40 kontejnerů naplněných náhradními díly Volvo. Spolu s tahačem měla celá souprava hmotnost 750 tun. Cílem bylo rozjet stojící Volvo FH16 a urazit s nákladem 750 tun vzdálenost 100 metrů.


Patnáct nových renaultů pro Thermoservis – Transport

Společnost Thermoservis – Transport, s. r. o., rozšířila svůj vozový park o 15 nových vozidel Renault Trucks. Klíče od 10 modelů řady T v provedení tahač 4×2 a pěti podvozků modelové řady K 8×4 z rukou obchodního ředitele Renault Trucks ČR Štefana Krajčiho převzal jednatel společnosti Tomáš Pokorný.


​Čtvrtý železniční balíček se stává konečně realitou

Evropský parlament podpořil na konci dubna první část čtvrtého železničního balíčku – takzvaný technický pilíř reformy evropské železniční dopravy. Schválení se tak dočkala pravidla, jejichž cílem je postupně nahradit národní technické předpisy v železniční dopravě celoevropskými a zajistit tak slučitelnost infrastruktury i vagonů a lokomotiv pro používání na železniční síti v celé Evropě.

​Čeští speditéři se seznámili nejen s novým spojením do ČR

Svaz spedice a logistiky pořádá ve spolupráci se zahraničními partnery pro mladé české speditéry pravidelné exkurze do námořních přístavů. Letos byl zvolen přístav Antverpy a nestalo se tak pouhou náhodou. Právě před několika týdny totiž odstartovalo nové železniční spojení tohoto přístavu s lovosickým terminálem v České republice.

spinner