Přípravu staveb nyní brzdí zejména staré posudky EIA

Přípravu staveb nyní brzdí zejména staré posudky EIA

Jednoznačně největším problémem, který výrazně omezuje přípravu dalších staveb na silniční síti, je momentálně zajištění souladu již vydaných stanovisek EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí) s aktuálními právními předpisy. Diskutovat by se mělo o zjednodušení celého procesu získání územního rozhodnutí a následně stavebního povolení. V rozhovoru pro DN to řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

„Jaké největší akce realizuje ŘSD v letošním roce, jaké se chystáte letos nebo příští rok zahájit?“

„Jedním z největších úkolů tohoto roku je dokončit rozestavěnou část dálnice D8 mezi Lovosice a Řehlovicemi. V letošním roce pokračuje i modernizace dálnice D1 a práce probíhají i na rozestavěných úsecích dálnic D3, D11 a D1 mezi Přerovem a Lipníkem. Již v současné době běží výběrová řízení na další akce, například modernizaci dalšího úseku D1 mezi exitem 112 Jihlava a exitem 119 Velký Beranov, další výběrová řízení se chystají. Bohužel nás mrzí aktuální diskuse s Evropskou komisí nad platností stanovisek EIA vydaných podle zákona č. 244/92 Sb., jež jsou stále platná, ale která s ohledem na zákon č. 39/2015 Sb. a nutnou podmínku vydání ověřovacích a závazných stanovisek nemůžeme použít pro získání územních nebo stavebních povolení na stěžejní a vládou určené prio-ritní akce – jedná se zejména o stavby na SOKP D1 – Běchovice, D11 (Hradec Králové – Smiřice), D35 (Opatovice – Ostrov), D3 (obchvat Českých Budějovic – státní hranice), D6 (Nové Strašecí – Řevničov, Řevničov obchvat, obchvat Lubence), D1 136 Přerov – Říkovice, VMO Žabovřeská, Tomkovo náměstí, Rokytova a další. Vnímáme složitost vyjednávání, která se vedou na úrovni Evropské komise a ministerstev, a pevně věříme, že závěrem bude smysluplné a věcné řešení, které nám umožní naplnění cílů vlády ČR a vládou schválené dopravní sektorové strategie Ministerstva dopravy ČR.“

„Jak bude letos pokračovat modernizace dálnice D1? Kdy bude celá dálnice z Prahy až do Brna opravená?“

„Modernizace D1 je v plném proudu. V současné době modernizujeme dálnici D1 na celkem čtyřech úsecích. Vzhledem k tomu, že naše meteorologické modely předpovídaly mírný konec letošní zimy, rozhodli jsme se zahájit modernizaci D1 v letošním roce velmi brzy. Samozřejmě uvedený postup byl náročnější jak z pohledu možných krátkodobých nepříznivých klimatických podmínek, tak i náročný na plánování stavebních prací při zachování vysoké kvality. Jsem rád, že se nám podařilo se na jednotlivé scénáře připravit a opět se plně projevila schopnost správců dálnic (GŘ ŘSD ČR – provozní úsek a Střediska správ a údržby dálnic – SSÚD) připravovat a řešit kritické situace stejně jako zkušenost zhotovitelů připravit se na možné alternativy „jarního“ počasí. Během letošního roku plánujeme zahájit modernizaci na dalších čtyřech úsecích, i když pouze v přípravných fázích. Na dvou úsecích (Hvězdonicemi – Ostředek, Ostrovačice – Kývalka) bude modernizace letos dokončena, a na konci roku tak budeme mít již šest modernizovaných úseků.“

„Co vám jako investorovi nejvíce komplikuje přípravu staveb, co si slibujete od nového stavebního zákona?“

„V současné době je jednoznačně největším problémem zajištění souladu již vydaných stanovisek EIA s aktuálními právními předpisy. Samozřejmě k diskusi je celkové zjednodušení přípravy staveb, kdy dnes k územnímu rozhodnutí a následně stavebnímu povolení jsou potřeba desítky podkladových stanovisek a vyjádření, závazných stanovisek a správních rozhodnutí, která se často ještě vzájemně podmiňují, a přitom jsou vydávány jedním resortem. Myslím, že je správné opětovně otevřít diskusi nad investiční přípravou staveb v ČR, kdy si dovedu představit spojený proces EIA a ÚR navazující na schválené zásady územního rozvoje a širokou debatu s veřejností, aby následně bylo vydáno ÚR a příprava stavebního povolení již byla ,pouze´ o majetkoprávní přípravě (výkupy pozemků, zřízení věcných břemen, nájemní smlouvy atd.) a technickém doprojektování již veřejnou debatou podoby schválené trasy. Vnímám proto pozitivně snahu procesy zjednodušovat a racionalizovat při zachování možné debaty a při tom zrušit zbytečné podmiňující administrativní kroky. Příkladem může být i parlamentem nedávno schválená novela zákona č. 416/2009 Sb., kde poslanci a senátoři reflektovali připomínky investorů liniových staveb a podle mého názoru velmi dobře vyřešili sporné otázky majetkoprávní přípravy.“

„Poslanecká sněmovna nedávno schválila novelu zákona o veřejných zakázkách. Jak se projeví v činnosti ŘSD?“

„Nový zákon o zadávacích řízeních opravdu přináší pro administraci veřejných zakázek řadu změn. Za pozitivní lze z našeho pohledu označit možnost hodnocení nabídek před posouzením prokázání splnění kvalifikace – snížení administrativní zátěže – a určitě i právo vyžádat si doklady v rámci hodnocení nabídek. Jako poměrně novou a revoluční z pohledu zaběhnutých zvyklostí v ČR naopak shledáváme úpravu paragrafů upravujících změny závazků ze smlouvy, kterými je nahrazeno původní užití jednacích řízení bez uveřejnění pro vyvolané činnosti. Celá problematika je pro nás zatím obtížně uchopitelná a musíme přenastavit zaběhnuté procesy. Přesto věřím, že nastavený evropský směr je správný a umožní nám nejenom rychlejší procesy v rámci vyhodnocení nabídek uchazečů, ale i další zlepšení z pohledu řízení staveb.“

„Jednou z nejvíce sledovaných staveb je výstavba dálnic D35 a D3. Jak budou pokračovat v letošním roce? Dá se říci, kdy bude hotovo?“

„Na jihočeské dálnici D3 máme v realizaci v současné době tři úseky, další úsek bude zahájen do poloviny letošního roku. Pokračování dálnice D3 v Jihočeském kraji (obchvat ČB – hranice s Rakouskem) záleží na vyjednání procesu EIA s Evropskou komisí, ŘSD ČR zatím naplno stavby připravuje a v místech zapsaných geometrických plánů probíhá i majetkoprávní příprava stavby. Proces EIA je klíčem také k zahájení dvou úseků dálnice D35, Opatovice – Časy a Časy – Ostrov. U dálnice D35, podobně jako u D11 Hradec Králové – Smiřice, se však začíná projevovat i další časový aspekt, a to jsou archeologické záchranné průzkumy, kdy dálnice jsou trasovány v souladu s územně plánovací dokumentací přes cenné archeologické lokality. ŘSD ČR proto v předstihu vypisuje výběrové řízení na zajištění archeologického průzkumu.“

„Jaký je aktuální stav přípravy stavby D3 ve Středočeském kraji?“

„Středočeský kraj po rozhodnutí soudu, který vyjmul koridor pro dálnici D3 ze zásad územního rozvoje, opětovně posoudil možnosti vedení dálnice D3 a vydal aktualizované zásady územního rozvoje. Středočeský kraj odvedl velké množství práce a já jsem samozřejmě rád, že máme nejenom stabilizovaný koridor v zásadách územního rozvoje, ale dnes už i platné stanovisko EIA vydané podle zákona č. 100/2001 Sb., a mohli jsme tak zahájit práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí a začít projednávat dokumentaci s dotčenými subjekty, majetkovými správci a dotčenými orgány státní správy.“

„Do konce letošního roku má být hotová stavba D8 mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem. Bude a je tam ještě nějaký problém, který je nutno vyřešit?“

„Dálnice D8 bude zprovozněna v prosinci letošního roku. Přestože nás na této stavbě čeká ještě mnoho práce, termín bude dodržen a dálniční spojení mezi Prahou a Drážďany bude dostavěno a k dispozici již letos v prosinci.“

„Kolik má vůbec letos ŘSD k dispozici finančních prostředků pro nové stavby a kolik pro opravy a údržbu stávajících komunikací?“

„Celkový rozpočet ŘSD ČR na rok 2016 je 36,989 miliardy Kč. Na investice (nová výstavba) má ŘSD v letošním roce připraveno více než 21 miliard Kč. Na neinvestiční akce (opravy a údržbu dálnic a silnic I. třídy) je to necelých 16 miliard Kč. Uvedený rozpočet plně pokrývá potřeby ŘSD ČR a velké poděkování patří Ministerstvu dopravy ČR, které nám cestou SFDI uvolnilo veškeré potřebné finanční prostředky, ať již se jedná o přípravu nebo realizaci jednotlivých akcí.“

„V letošním roce začala ŘSD provozovat vlastní asistenční službu. Proč a jak tato služba funguje? Co všechno motoristům nabízí?“

„Řidiči se na naši asistenční službu mohou obrátit z v případě jakých-koliv potíží, příjezd vozidla i zásah na místě, kterým bude zajištěna plynulost a bezpečnost provozu, je zcela zdarma. Dojezdový čas se snažíme udržet do 20 minut. Ohlasy na naši novou službu máme zatím velmi pozitivní. Řidiči oceňují zejména to, že naše služba funguje nonstop. Za první měsíc jsme přijali asi 150 hovorů. Nejčastěji jsme pomáhali řidičům při odtahu jejich porouchaných vozidel. V současné době se jedná o pilotní projekt. Abychom smysl této služby naplno otestovali, rozhodli jsme se, že prvním dálničním úsekem, kde bude tato služba řidičům k dispozici, bude právě D1 mezi Prahou a Brnem, kde jsou nejvyšší intenzity dopravy v republice. V případě, že se služba osvědčí, plánujeme společně s Ministerstvem dopravy ČR její rozšíření i na další dálniční tahy.“

Tomáš Johánek

spinner