​Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - květen 2016

​Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - květen 2016

SPEDICE

Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
CAMP – FIATA A IATA NEDOSÁHLY PLNÉ DOHODY
Program CAMP – Cargo Agency Modernisation Programm – se zarazil na mrtvém bodě. Zástupci FIATA a IATA se nedohodli na povinné účasti v CASS – v platebním systému IATA, i když v ostatních otázkách panoval soulad. Program CAMP vytvářeli zástupci obou sdružení během posledních tří let, aby ověřili, znovu definovali a následně i nově pojali základní program leteckých svazů tak, aby mohl být v budoucnu vytvořen nový systém, který by řídili společně zástupci leteckých společností i speditérů. Ačkoli se představitelé obou sdružení shodli na vývoji společného programu a definování odpovědností leteckých společností i speditérů, stále zbývala řada základních témat, pro která nebylo možné nalézt kompromisy, a po obsáhlých diskusích se tak představitelé FIATA a IATA nebyli schopni dohodnout na komplexním novém návrhu.
Návrh dohody obsahoval odkazy na platební systém IATA s názvem CASS (Cargo Accounts Settlement System), jenž funguje jménem leteckých dopravců k zajištění plateb od jejich zákazníků. Podle stanoviska FIATA má záviset na rozhodnutí speditéra, zda nezávisle podepíše s IATA dohodu o účasti na CASS, a dohoda FIATA/IATA to nemá stanovit jako podmínku účasti. Takovou podmínku ovšem nemůže vedení IATA za členské letecké společnosti přijmout.
Obě strany nedosáhly dohody o řadě dalších progresivních zásad, proto určitá zlepšení budou aplikována na základě existujících Konferenčních pravidel IATA. Obě strany se nicméně shodly, že bude upuštěno od zastaralé odvolávky na speditéra jakožto „agenta“ leteckého dopravce. Speditér bude nově považován za zákazníka leteckých společností, který bude provádět obchodní činnost podle smlouvy jako rovnocenný partner.
I když jednání o CAMP byla uzavřena, zástupci IATA a FIATA uznali potřebu spolupráce leteckých dopravců a speditérů a vyjádřili přání pokračovat v dialogu o dlouhodobějších cílech. Výsledná dohoda ovšem musí být v takovém znění, které obě strany přijmou s důvěrou a vědomím, že poslouží nejlepším zájmům oborů, které zastupují.
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
EVROPSKÁ SILNIČNÍ KONFERENCE 2016
Na konferenci Road Transport Conference 2016, kterou v dubnu zorganizovala Evropská komise EU, vystoupil mimo jiné i Michael Nielsen, který zastupuje IRU před Evropskou unií. Ve svém vystoupení představil vizi organizace v oblasti silniční dopravy na evropském kontinentu ve světle nadcházejících silničních iniciativ Evropské komise. Jeho vystoupení a následná diskuse byly zaměřeny na sociální rozměr silniční dopravy a na zpoplatnění silnic, což jsou body, které silně ovlivní nadcházející iniciativy.
IRU jasně uvedla, že je třeba ukončit takzvané silo uvažování – považující evropský dopravní systém za sbírku nepropojených oborů s obdobně vyvíjenou politikou. IRU volá po všeobecné modernizaci pravidel, včetně jejich zjednodušení a ujasnění. Vedle toho IRU rovněž podporuje spolupráci mezi členskými státy k zajištění vyšší efektivnosti, založené na elektronických dokladech, jako je elektronický nákladní list CMR.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní železniční unie – UIC
SIAFI – INTERAKTIVNÍ SEMINÁŘE O MEZINÁRODNÍM DRÁŽNÍM PODNIKÁNÍ
Generální ředitel UIC Jean Pierre Loubinoux zve odborníky na interaktivní semináře o mezinárodním podnikání v železniční dopravě, které se uskuteční 21. – 25. listopadu 2016 v Paříži. „V listopadu 2012 plenární zasedání UIC schválilo světový projekt Síť drážních talentů (TALENT project), jehož snahou je vytvořit silný a udržitelný základ pro posilování mezinárodní spolupráce mezi mladými a zkušenými talenty v drážním sektoru. Významným cílem projektu je také usnadňovat proces sdílení znalostí, hodnot a zkušeností mezi různými generacemi lidí v oblasti železniční dopravy stejně jako stimulovat aktivní dialog mezi kulturami a generacemi, založený na zásadách otevřenosti, respektu a rovnosti. Projekt je založen na souboru doplňujících činností směrovaných na rozvoj juniorských a seniorských talentů.
Součástí nabídky dalšího vzdělávání je i tzv. SIAFI Training, který je již po několik desetiletí součástí vynikající mezinárodní přípravy manažerů železničních firem a dalších organizací z odvětví. V důsledku zvyšující se propojenosti drah musí být manažeři firem stále častěji schopni uvažovat v mezinárodním měřítku a dobře porozumět měnícímu se oboru. Kromě toho musí umět také hodnotit výzvy a příležitosti v oblasti železniční dopravy.
Účast na seminářích SIAFI je podle Jean Pierre Loubinouxe rovněž velkou příležitostí pro firmy zapojit talentované manažery do zajímavých projektů. Cena pro členy UIC činí 1500 €, pro nečleny 2500 €.
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní asociace leteckých dopravců – IATA
STUDIE O MODERNIZACI LETOVÉHO PROSTORU V EVROPĚ
IATA zveřejnila studii, podle které by modernizace evropského letového prostoru mohla přinést do roku 2035 úsporu až 345 miliard €. Evropa je dobře letecky propojená, což představuje 11,7 milionu evropských pracovních míst a do evropského HDP to přináší 860 miliard €. Ale jeho fungování není efektivní. Lety jsou v průměru o 50 kilometrů delší, než je zapotřebí, a průměrná zpoždění se pohybují kolem 10 minut na let. Neefektivnost negativně ovlivňuje prosperitu, produktivitu a udržitelnost. Ekonomická studie, kterou podpořila i FIATA, odhaduje, že tato neefektivnost, nebude-li řešena, bude stát evropskou ekonomiku v roce 2035 až 245 miliard €.
Neefektivnost řízení letového provozu není břemenem jen pro letecké společnosti. Cestující trpí ztrátami času, životní prostředí trpí vyhnutelnými emisemi. A obchod čelí snížené produktivitě. Toto vše v kombinaci snižuje konkurenceschopnost Evropy, jak uvedl generální ředitel IATA Tony Tyller. Evropa má již dlouho vypracovaný plán, který by měl pomoci zlepšit řízení letového provozu, tzv. projekt SES (Společné evropské nebe). Podle Tonyho Tyllera však Evropa v dosažení cílů SES neuspěla. „Přes silnou vizi a podporu Evropské komise převážily národní zájmy,“ uvedl.
Plně modernizovaný a reformovaný letový prostor bude v roce 2035, ve srovnání se scénářem, podle kterého by se nic neměnilo, mít významný vliv na evropský turistický ruch, obchod i ekonomiku. Reforma letového prostoru by měla přinést o 1,3 % více hotelových lůžek na pomoc cestovnímu ruchu, o 2,2 % by se měla zrychlit expanze obchodu ve službách, o 5,5 % by se měly zvýšit patentové aplikace a o 4,7 % pak výdaje na výzkum. Modernizace letového prostoru by dále měla přinést o 1,3 % vyšší zaměstnanost ve znalostně intenzivních oborech. „Předvídat budoucnost vždy znamená souboj s nejistotou. Ale již startovací bod ukazuje jasný rozdíl. USA mají na řízení letového provozu jediného poskytovatele a Evropa jich má na řízení obdobně složitého leteckého sektoru celkem 38. Pokud se nic nestane, problém se dále zhorší,“ uvedl Tony Tyller. Zveřejnění studie je prvním krokem celoevropské kampaně, jejímž prostřednictvím se IATA hodlá obracet na skupiny spotřebitelů a vedení svazů v mezinárodním obchodě, aby uznalo velký význam efektivní letecké propojitelnosti pro ekonomiku.
MANUÁL FCM PRO ODBAVENÍ ZBOŽÍ
Odbavování leteckého zboží se provádí na tisících letišť světa. Pro zachování kvality odbavení zboží vydala IATA provozní standard FCM (Facility Capability Matrix), který by měl vést k harmonizaci. Manuál IATA FCM sestává z dvanácti částí a jedné přílohy: 1. Kvalifikace; 2. Živá zvířata; 3. Zkazitelné cargo; 4. Teplotně citlivé zdravotnické potřeby; 5. Nebezpečné zboží; 6. Ložná zařízení; 7. Bezpečnos; 8. Elek-tronická výměna dat; 9. Pošta; 10. Celní odbavení; 11. Všeobecná ustanovení; 12. Ustanovení o shodě. Posláním manuálu, který v současné době prochází schvalovacím procesem, je zvýšení kvality odbavování zboží.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Mezinárodní námořní organizace – IMO
PREZIDENT INDONÉSIE NAVŠTÍVIL IMO
Prezident Indonésie Joko Widodo vystoupil nedávno v Londýně na zasedání výboru IMO pro ochranu námořního prostředí. Delegáti ze 107 zemí a 53 nevládních organizací vyslechli jeho informace o strategii Indonésie pro národní námořní rozvoj a deklaraci podpory IMO, specializované agentury OSN mimo jiné pro ochranu před lodními emisemi. Prezident Joko Widodo řekl: „Indonésie věří, že budoucnost světové prosperity závisí na tom, jak budeme zacházet s mořem. A budoucnost může být zajištěna jen v případě, že se moře bude pojímat jako naše společné dědictví. Můžeme toho dosáhnout cestou mezinárodní spolupráce, včetně IMO.“ Informoval také o tom, že jeho země loni ratifikovala Úmluvu o řízení odpadních vod.
Generální sekretář IMO Kitack Lim v reakci na vystoupení prezidenta Joka Widoda uvedl, že IMO už řadu desetiletí úspěšně usiluje o využívání bezpečnějších a čistších lodí, klade důraz na jejich vyšší efektivnost a snaží se hledat další zlepšení v rámci světových dodavatelských řetězců. Společně s hlavním tématem letošního Světového námořního dne, které zní „Námořní doprava: nepostradatelná pro svět“ a v souvislosti s významem námořní dopravy v podpoře a udržitelnosti současné světové společnosti dodává práci IMO význam, který daleko přesahuje rámec samotného oboru.
DOPRAVNÍ ZÁKAZNÍCI
Evropská rada odesílatelů – ESC
STATISTIKA DOPRAVNÍ KRIMINALITY V BELGII
ESC upozorňuje na publikaci jednoho ze svých členů – Belgické rady odesílatelů – OTM, týkající se kriminality v belgickém dopravním sektoru v roce 2015. Publikace uvádí, že ve srovnání s předchozími roky zůstaly i v roce 2015 potraviny, elektronika a autodíly nejvíce kradeným zbožím. Došlo k poklesu krádeží kovů. Přímé ztráty z krádeží jsou každoročně odhadovány na 8,3 miliardy €. Nejsou v nich ale zahrnuty nepřímé finanční ztráty.
Studie dále vyzývá k řešení částečných krádeží zejména na parkovištích v okolí dálnic, které by měly být řešeny v mezinárodním měřítku. Jako možné řešení navrhuje například vznik profesionálních federací pojišťoven a dopravců. Dále uvádí, že problémem stále zůstávají krádeže odpojených návěsů na otevřených parkovacích plochách, na které připadá až 25 procent všech případů. V meziročním srovnání se jedná o nárůst o šest procent. Podle autorů publikace by se měla zlepšit bezpečnost ve firemních areálech a lépe koordinovat logistika. Z údajů dále vyplývá, že ačkoli počet krádeží ve skladech je omezený, týká se především vysoce hodnotných věcí. Proto je třeba zlepšit preventivní opatření například předběžnými inspekcemi skladů a uplatněním dalších ochranných opatření. V roce 2015 se mírně zlepšilo procento nalezených vozidel a nákladů. Avšak pro řešení tohoto problému je nezbytná mezinárodní koordinace, protože tyto problémy často přesahují hranice jednoho státu.
Z publikace dále vyplývá, že Belgie loni poprvé zaznamenala silný pokles počtu podvodů s falešnými dopravci, což bylo výsledkem zavedení belgického systému, který před nimi varoval. Spolupráce v prosazování práva na mezinárodní úrovni je podle údajů OTM stále velmi slabá, a to i přes existenci Europolu a Interpolu. Proto EU vytvořila výbor expertů, kteří se na řešení tohoto problému budou podílet. Výbor vyhlásil, že hodlá vytvořit statistickou základnu, řešit kybernetickou zločinnost i dopravní bezpečnost.
Jiří Kladiva 
spinner