6. února 2012

Letos dokončená modernizace největšího dopravního uzlu pro nákladní vlaky na Slovensku přinese efektivnější, rychlejší a bezpečnější odbavování vlaků a odlehčí přetížené železniční stanici v Žilině. Celý uzel se nyní skládá z vjezdové, odjezdové a tranzitní skupiny a odbočky Váh, přes niž je napojena vlečka do výrobního závodu KIA Motors. Do plného provozu bude uveden 4. března.
Stavba důležitého železničního uzlu Žilina – Teplička byla v roce 1992, dvanáct let po zahájení, zastavena. Druhý dech nabrala v roce 2004, kdy Železnice Slovenské republiky (ŽSR) rozhodly o dostavbě. Projekt v hodnotě téměř 122 milionů € byl dokončen letos.
Mozek uzlu dodala AŽD Praha
Mozkem celého uzlu je české staniční zabezpečovací zařízení ESA 11 z produkce společnosti AŽD Praha s komfortně vybaveným dispečerským pracovištěm. Poprvé na Slovensku AŽD při modernizaci použila velkoplošnou zobrazovací jednotku VEZO, na níž mohou dispečeři v reálném čase sledovat aktuální obraz dopravní situace. Poté, co uspěla ve výběrovém řízení AŽD Praha v rámci Sdružení Teplička, které vede Eurovia CS, staniční zabezpečovací zařízení instalovala od srpna roku 2009.
Zařízení je již plně funkční
AŽD již ŽSR staniční zabezpečovací zařízení ESA 11 předala, podle její zprávy funguje už nyní na sto procent.
„Na zabezpečovací zařízení AŽD Praha bylo v rámci železničního uzlu připojeno 117 návěstidel, 98 elektromotorických přestavníků, 39 kolejových obvodů, 111 počítačů náprav, tři přejezdová zabezpečovací zařízení, čtyři pomocná stavědla, pět výkolejek a jeden elektromagnetický zámek,“ vypočítal vybavení jednotlivých stanic Štefan Glovičko, místopředseda představenstva dceřiné společnosti AŽD Slovakia, jejíž odborníci zabezpečovací technologie na místě instalovali.
Slovenská premiéra velkoplošné obrazovky
Dispečerskému pracovišti vévodí velkoplošná zobrazovací jednotka VEZO pro zobrazení reliéfu kolejiště řízené oblasti. První takto komfortně vybavené pracoviště na Slovensku podle odhadů denně zpracuje zhruba 1200 vozů a odbaví 45 končících a 41 výchozích vlaků.
Staniční zabezpečovací zařízení ESA 11 s graficko-technologickou nadstavbou bude v reálném čase podávat aktuální obraz dopravní situace, automaticky provede dopravní dokumentaci a bude monitorovat činnost zabezpečovacího zařízení.
„V centrální seřaďovací stanici budou s ohledem na očekávaný silný provoz kladeny mimořádné nároky na dodané zabezpečovací zařízení. Proto nás velmi těší, že byla dána důvěra technologii právě z české produkce. Revitalizace tohoto železničního uzlu je jednou z nejdůležitějších zakázek, na nichž se nyní podílíme,“ uvedl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.
Tomáš Johánek