15. září 2005
Správa železniční dopravní cesty jako investor a Sdružení SWMV jako zhotovitel podepsaly na počátku minulého týdne smlouvu o rekonstrukci trati Strančice – Praha-Hostivař. Dlouho očekávaná první stavba IV. železničního koridoru zahájí modernizaci důležité dopravní cesty, která spojuje Českou republiku s Rakouskem a v návaznosti na další železniční koridory i s dalšími zeměmi Evropské unie. Evropský parlament zařadil III. a IV. železniční koridor mezi třicet prioritních projektů; rekonstrukce tratí díky tomu bude zčásti financována i z fondů Evropské unie, oznámila minulý týden SŽDC. SŽDC bude do stavby, která by podle smlouvy měla být dokončena 31. července 2008, investovat prostředky ve výši přibližně 3,2 miliardy Kč. V rámci rekonstrukce úseku budou realizována také opatření na zmenšení ekologické zátěže, například téměř 18 kilometrů protihlukových stěn. „Jde o významný krok při modernizaci železniční sítě u nás i v Evropě, protože po dokončení všech staveb IV. a posléze i III. koridoru bude Česká republika napojena na všechny hlavní evropské železniční tahy. Evropská unie takové projekty podporuje a tím jasně deklaruje, že jejím důležitým zájmem je přesun významné části nákladní dopravy z přetížených komunikací na železnici,“ prohlásil generální ředitel SŽDC Jan Komárek. Modernizaci hlavních koridorových tratí podle něj musí následovat důsledná harmonizace podmínek mezi jednotlivými druhy dopravy. „Jde o to, aby ČR nekopírovala stejný vývoj, jaký byl v západní Evropě v posledních dvaceti letech, kde se objem nákladní dopravy přesunul masivně ze železnice na silniční síť,“ uvedl Jan Komárek s tím, že rekonstrukce IV. koridoru zároveň přinese jihočeskému regionu výrazné zlepšení dopravní situace a v neposlední řadě mnoho pracovních příležitostí. Stavba Optimalizace trati Strančice – Praha-Hostivař leží v úseku Praha – Benešov se silnou příměstskou dopravou. Tento úsek trati je součástí IV. tranzitního železničního koridoru Horní Dvořiště, státní hranice – České Budějovice – Praha. Navazuje na I. koridor a propojí tak přes území České republiky Německo a Rakousko směrem na Linec a X. panevropský koridor.
Celý koridor v provozu do roku 2016 Jízdní doba spojů například mezi Prahou a Českými Budějovicemi by se měla po dokončení celého koridoru zkrátit v případě použití vlaku s naklápěcí skříní, tedy například pendolina, o hodinu na jednu hodinu a třicet minut, řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Celý koridor by měl být dokončen v roce 2016. V souladu se zákonem o veřejných zakázkách byla smlouva podepsána se Sdružením firem SWMV. Vedoucím členem sdružení jsou Stavby silnic a železnic, a. s., dalšími členy Leonhard Weiss GmbH und Co. KG, Metrostav, a. s., a Viamont DSP, a. s., oznámila SŽDC. V současné době je dokončena modernizace I. koridoru státní hranice Německo – Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav státní hranice Rakousko a hlavní větev II. koridoru Břeclav – Přerov – Ostrava – Petrovice u Karviné. Na modernizaci obou těchto koridorů navazují stavby III. a IV. koridoru. Technické parametry všech realizovaných železničních projektů odpovídají schváleným evropským standardům. Vytvářejí komfortní dopravní cestu pro zákazníky jak v ČR, tak pro tranzitní nákladní vlaky, které stále tvoří významnou složku celkového objemu nákladní dopravy. (spa)