19. října 2006
Výsledky za osm měsíců letošního roku, které na počátku října zveřejnily České dráhy, potvrzují pokračování růstového trendu z předchozího období. Meziroční nárůst přepravy dosáhl dvanácti, respektive sedmi procent po odečtení přeprav prázdných vozů. Tržby ČD Cargo se zvýšily o tři procenta (300 milionů Kč). Dynamický vývoj dopravce zaznamenává v oblasti kombinované dopravy. Podíl kombinované dopravy letos dosáhl již zhruba sedmi procent, uvedl generální ředitel Českých drah Josef Bazala na setkání s novináři na počátku října v Lovosicích. „Česká republika kopíruje trend západní Evropy. Zvyšuje se přepravní náročnost, roste export a import. To jsou příznivé podmínky pro zvýšení podílu kombinované dopravy na celkovém objemu přeprav,“ dodal. České dráhy se podle generálního ředitele hodlají do budoucna zaměřit na nabídku komplexních logistických služeb a posílit tak svou konkurenceschopnost vůči silniční dopravě. Podmínkou k dosažení tohoto cíle jsou však železniční napojení průmyslových zón, jako například průmyslové zóny Ostrava-Hrabová. „České dráhy v příštích pěti až šesti letech očekávají nárůst přeprav o sto procent oproti současnému stavu,“ řekl dále Josef Bazala. „Železniční doprava může být prostřednictvím kombinované přepravy konkurenceschopná silniční dopravě co do doby přeprav,“ poznamenal náměstek generálního ředitele ČD pro nákladní dopravu Rodan Šenekl. Na podporu multimodální dopravy by podle prvního náměstka ministra dopravy Ondřeje Jaška mělo být pro programovací období 2007 až 2013 v rámci Operačního programu Doprava k dispozici 13,7 miliardy Kč. „V národním programu pro léta 2005 až 2010 je vyčleněno 1,5 miliardy Kč na výstavbu nových terminálů, zavádění nových linek kombinované dopravy a na nákup patřičné vozové techniky,“ uvedl Ondřej Jašek. V prvním pololetí letošního roku vykázaly České dráhy oproti stejnému období loňského roku nárůst objemu přepraveného nákladu o 12,4 procenta. Od ledna do června přepravily celkem 41,87 milionu tun. Zvýšily se také zaúčtované tržby z nákladní železniční dopravy – v meziročním srovnání o 1,3 procenta. V prvním pololetí podnik zaúčtoval celkem 8,09 miliardy Kč, o 105,6 milionu Kč více než ve stejném období loňského roku. Nárůst i hodnota tržeb z nákladní dopravy za první pololetí je podle Českých drah ve skutečnosti ještě vyšší, protože „u některých partnerů došlo ke zpoždění úhrad“. Renesance železniční nákladní dopravy? „Oba ukazatele hovoří jednoznačně o renesanci železniční nákladní dopravy, a to v situaci, kdy železniční nákladní doprava je oproti silniční stále znevýhodněna nerovnými podmínkami v oblasti úhrady za dopravní cestu. Zároveň se do pozitivních výsledků v oblasti nákladní dopravy ČD Cargo promítají manažerské změny, kdy od května 2005, po příchodu nového vedení Českých drah, došlo k vyčlenění aktivit ČD Cargo pod vlastní řídicí linii,“ uvedl Rodan Šenekl. České dráhy plánují další expanzi nákladní dopravy pod značkou ČD Cargo, a to prostřednictvím „autonomního profilování v rámci skupiny Českých drah“. K jejich podnikatelským prioritám v této oblasti podle Rodana Šenekla patří: • realizace aktivit zaměřených na převedení více zásilek ze silnice na železnici; • zvýšení podílu přepravy dřeva, zemědělských, potravinářských a chemických produktů; • udržení přepravy hromadných substrátů na železnici ve stávajícím objemu; • zvyšování podílu kombinovaných přeprav; • užší orientace na komplexní služby včetně mezinárodních přeprav; • rozvíjení spolupráce se zahraničními subjekty; V popředí zájmu průmyslové zóny Součástí priorit je také aktivní podíl Českých drah na investicích do infrastruktury podporujících napojování průmyslových areálů na železniční dopravu. České dráhy například iniciovaly jednání o napojení vznikající subdodavatelské zóny v Ostravě-Hrabové na železniční dopravu. Průmyslová zóna Ostrava-Hrabová bude sloužit jako výrobní základna komponentů pro vznikající korejské automobilky v Nošovicích a v Žilině. Během následujících dvou let plánují České dráhy nasadit do provozu více než 1450 nových nebo modernizovaných železničních nákladních vozů. V letošním roce ČD pořídily nebo ještě pořídí 30 cisternových a 50 kontejnerových vozů, sto vozů pro přepravu potravin a zemědělských produktů a 200 velkoprostorových nákladních vozů. Modernizací by měly projít vozy na přepravu ocelářských výrobků (950) či vozy na dřevo a kulatinu (125). Další růst zákaznických požadavků České dráhy hodlají pokrýt pronájmem nákladních vozů.
(jet)