Nová železniční platforma by měla tvořit respektovaný protějšek státní správě

Železniční doprava

Posílení funkcí státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) je cílem twinningového projektu s označením CZ04/IB/ /TR/01. Projekt, na němž se společně podílejí česká a nizozemská vláda, by měl být završen vytvořením širokospektré železniční platformy – neziskové organizace, která by systematicky prosazovala zájmy železničního sektoru v České republice. Obě strany projekt na počátku září v Praze představily při speciálním workshopu. Podobné organizace již v řadě zemí západní Evropy fungují a tvoří respektovaný protějšek státní správě, uvedl na workshopu Quintus Vosman z nizozemského ministerstva dopravy, který je rezidenčním poradcem projektu. „Jsme rádi, že nový železniční systém začal bezprostředně po své transformaci fungovat. To však neznamená, že by nemohl fungovat lépe. Výsledky projektu by měly poskytnout zpětnou vazbu, nestranný pohled na český železniční systém jakožto součást železničního systému evropského,“ poznamenal generální ředitel SŽDC Jan Komárek. V České republice již působí řada profesních organizací, které se však vymezují striktně podle stavovské příslušnosti. Význam široké železniční platformy by proto neměl být menší, ba spíše naopak, řekl dále Jan Komárek. V důležitém mezistupni Wouter van Zijst z nizozemského ministerstva dopravy účastníky workshopu seznámil s obecným záměrem twinningových projektů, jímž je předávání zkušeností novým členským zemím Evropské unie při zavádění nové evropské legislativy. Založení železniční platformy by podle něj mělo být nástrojem k usnadnění této procedury. Podle Jiřího Nálevky z ministerstva dopravy se Česká republika v současné době nachází v důležitém mezistupni. Musí se vyrovnat se závazky vůči Evropské unii, což v praxi znamená implementaci prvního a druhého „železničního balíčku“ a přípravu na implementaci třetího balíčku v roce 2010. „Tři roky po rozdělení Českých drah, s. o., na České dráhy, a. s., a SŽDC, s. o., nastal čas zamyslit se nad možnostmi dalšího rozvoje železničního sektoru. Rýsuje se zde prostor pro zásadní roli, kterou by mohla sehrát připravovaná železniční platforma jako místo pro výměnu názorů jednotlivých subjektů na další vývoj železniční dopravy,“ uvedl Jiří Nálevka. Nová platforma by podle něj měla především umožňovat věcné hledání kompromisních řešení pro uskuteč-ňování změn v železničním sektoru. Takto předem projednané změny by měly být následně mnohem lépe politicky prosaditelné, domnívá se Jiří Nálevka. „Nová platforma umožní aplikovat strategii win–win, podle níž každý vyhrává,“ dodal. Railforum jako inspirace Ředitelka nizozemského „předobrazu“ zamýšlené železniční platformy, organizace Railforum, Corina de Jongh informovala o vzniku a vývoji své organizace. Railforum vzniklo v roce 1992 jako důsledek výrazného nárůstu osobní i nákladní dopravy na počátku devadesátých let. Tehdy také padlo rozhodnutí o liberalizaci nizozemského železničního systému, uvedla. Základními principy fóra byly podle Coriny de Jongh vzájemné sdílení zkušeností jednotlivých členů a ovlivňování veřejného mínění. Významnou roli hrál od počátku také ekologický aspekt železniční dopravy. Organizace se záhy rozhodla rozšířit základnu a přizvala řadu nových firem. V současné době jsou členy fóra například i letiště Schiphol či rotterdamský přístav. Na práci fóra se v současné době podílejí také nizozemské železniční odbory, které v organizaci obnovily aktivitu po několika letech nečinnosti. Partnery fóra jsou dále například organizace ANWB, Railinfra Opleidingen, univerzity, britské The Railway Forum či německá Allianz pro Schiene. Celkem organizace sdružuje 83 členů, z nichž jedenáct zasedá ve správní radě, pět pracovníků řídí provoz kanceláře. Platforma pořádá zhruba jednou měsíčně různé semináře a konference se záměrem působit na státní správu a zvyšovat informovanost stávajících i potenciálních zákazníků železniční dopravy. Fórum se podílí také na přípravě nové železniční legislativy a různých infrastrukturních projektů. Snahou organizace je působit na vládní činitele již od počátku, a nikoli lobbovat až při samotném rozhodování o zákonech, uvedla Corina de Jongh. Railforum zachovává princip rovnosti členů: na rozpočtu (ročně 470 tisíc €) se všichni členové podílejí stejným dílem. Každý z nich musí přispívat také vynaloženým časem. Hledání střední cesty Max Philips, ředitel Rail Cargo Information, přiblížil strukturu a činnost nizozemské informační kanceláře zaměřené na nákladní železniční dopravu. Kancelář poskytuje služby zdarma a komukoli, kdo si o ně zažádá. Jedná se o nezávislou, nekomerční organizaci, jejíž provoz zajišťují pouze tři zaměstnanci. Cílem kanceláře je stimulace železniční dopravy a zlepšení jejího obrazu v očích zákazníků. Za tímto účelem pořádá různé prezentace a konference, vydává propagační brožury a její pracovníci individuálně navštěvují firmy. Jejími klienty jsou nejčastěji odesílatelé/vý­robci, logistické firmy a rejdaři, kteří ještě nemají s železniční dopravou žádné hlubší zkušenosti. Kancelář jim vysvětluje, jak funguje železnice, a navrhuje možnosti přepravy. Pokud nějaký odesílatel zašle kanceláři dotaz či požadavek, kancelář jej rozešle svým členům a do 48 hodin by měl tazatel znát odpověď. „Je nesporné, že vytvoření platformy je potřebné, otázkou však zůstává, jakou formu či statut by měla mít, jaká by měla být míra její oficiálnosti,“ upozornil Jan Komárek. Nebude ji podle jeho názoru možné jednoduše zkopírovat podle cizí předlohy. Zřejmě bude nutné podstoupit hledání nějaké střední cesty mezi krajnostmi, z nichž jednou je organizace „sama pro sebe“, druhou pak extrémně silná organizace na úrovni partnera vlády. Twinningový projekt by měl skončit letos v listopadu.

(jet)

spinner