ČESKÉ DRÁHY V PRVNÍM POLOLETÍ: VÍCE PŘEPRAV, VYŠŠÍ TRŽBY

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

České dráhy v prvním pololetí letošního roku přepravily o 12,4 procenta více nákladu než ve stejném období roku 2005, celkem 41,87 milionu tun. Současně se zvýšily zaúčtované tržby podniku z nákladní železniční dopravy, v meziročním srovnání o 1,3 procenta. Na tiskové konferenci v Praze to minulý týden uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro nákladní dopravu Rodan Šenekl. České dráhy v prvních šesti měsících roku z nákladní přepravy utržily celkem 8,09 miliardy Kč, o 105,6 milionu více než loni. „Pokud by se započetla účetní zpoždění úhrad od některých partnerů, byl by nárůst i hodnota tržeb z nákladní přepravy za první pololetí ještě vyšší,“ uvedl Rodan Šenekl. Nižší nárůst tržeb podle něj ovlivnila i cenová politika Českých drah, která je do značné míry diktována situací na trhu. „Oba ukazatele hovoří jednoznačně o renesanci železniční nákladní dopravy, a to v situaci, kdy železniční nákladní doprava je oproti silniční stále znevýhodněna nerovnými podmínkami v oblasti úhrady za dopravní cestu. Zároveň se do pozitivních výsledků v oblasti nákladní dopravy ČD Cargo promítají manažerské změny, kdy od května 2005 po příchodu nového vedení Českých drah došlo k vyčlenění aktivit ČD Cargo pod vlastní řídicí linii,“ uvedl Rodan Šenekl. V čele hutnické výrobky a uhlí Nárůst přeprav České dráhy zaznamenaly především v komoditách železo, černé uhlí a koks a také v kombinované dopravě. Na poptávce se pozitivně projevila příznivá situace na trhu s hutnickými výrobky a železem, která ovlivnila také přepravu železných rud, koksu, dolomitických vápenců a železného šrotu. Vzestupný trend ČD v souvislosti s rostoucí výrobou v TPCA Kolín a v závodě Škoda Auto v Kvasinách (nádraží Solnice) zaznamenaly také v případě přepravy automobilů. TPCA přitom původně ani při výstavbě kolínského závodu nepočítala se zavlečkováním areálu – železniční napojení vzniklo až dodatečně. Dnes již však pro distribuci většiny svých produktů k zákazníkům využívá právě železniční dopravu. V oblasti kombinované dopravy zahájily České dráhy provoz terminálu kombinované dopravy v Lovosicích. Terminál spojuje prozatím třikrát týdně s Hamburkem přímý vlak, na němž jsou přepravovány převážně silniční návěsy, výměnné nástavby silničních vozidel, případně i kontejnery. Během více než dvou měsíců provozu nahradil jízdu téměř tisícovky kamionů. Největší podíl na výkonech nákladní přepravy si udržuje vnitrostát ní nákladní doprava s téměř 16 miliony tun. V importu České dráhy přepravily 11,4 a v exportu 10,6 milionu tun. Nejobjemnější komoditou bylo hnědé a černé uhlí s objemem přepravy 7,1, respektive 5,2 milionu tun. Významnou roli hrála také přeprava rud (3,9 milionu tun), železa a oceli (3,7 milionu tun) a kontejnerová přeprava (2,7 milionu tun). Největší nárůst České dráhy zaznamenaly u přepravy koksu (+25 procent na 1,5 milionu tun). Rostoucí tendenci má i přeprava dřeva a výrobků dřevozpracujícího průmyslu. Priority do budoucna K prioritám Českých drah v nákladní železniční dopravě bude do budoucna podle Rodana Šenekla patřit převod části přepravního objemu ze silnice na železnici a zvýšení podílu přepravy dřeva, zemědělských a potravinářských výrobků a chemie. Přepravu hromadných substrátů na železnici podnik hodlá udržet na současné úrovni, ale bude usilovat o zvyšování podílu kombinovaných přeprav. Současně se hodlá více orientovat na komplexní služby včetně mezinárodních přeprav a rozvíjení spolupráce se zahraničními subjekty. Mezi jeho prioritami figuruje také aktivní podíl na investicích do infrastruktury podporujících napojování průmyslových areálů na železniční dopravu. Jednání o napojení vznikající subdodavatelské zóny na železniční dopravu již České dráhy iniciovaly například v Ostravě-Hrabové, kde bude zóna sloužit jako výrobní základna komponentů pro vznikající korejské automobilky v Nošovicích a v Žilině. Během následujících dvou let nasadí České dráhy do provozu více než 1450 nových nebo modernizovaných železničních nákladních vozů. Celkové náklady na modernizaci vozového parku nákladní dopravy plánují ve výši 1,2 miliardy Kč. Případný další růst požadavků na kapacitu nákladní přepravy hodlají pokrýt i pronájmem nákladních vozů. (jet)

spinner