Viamont chce zvýšit tlak na narušení monopolu v železniční dopravě

Železniční doprava

Společnost Viamont, která je jedním z nejvýznamnějších soukromých dopravců v České republice, chce zvýšit tlak na narušení monopolu na českém železničním trhu. Do budoucna chce hrát mnohem větší roli jak v osobní, tak v nákladní dopravě, uvedl nový předseda představenstva společnosti Viamont Luděk Peleška na tiskové konferenci v polovině července v Praze. Budoucnost společnosti Viamont spatřuje Luděk Peleška především na trhu s rychlejší a důslednější liberalizací a restrukturalizací. Dosavadní přístup regulačních orgánů a samotného státního dopravce k otevírání trhu podle něj není dostatečný. Trh by se měl otevřít v oblasti nákladní i osobní dopravy pro nové investory a partnery, kteří přinesou větší komfort a flexibilitu cestování pro cestující. „Státní orgány ani širší veřejnost by soukromé dopravce neměly považovat za ohrožující prvek,“ uvedl Luděk Peleška. Nástup soukromých dopravců by podle něj neměl znamenat zvýšení nezaměstnanosti, ale spíše přesun pracovních sil. Výběrová řízení ministerstva dopravy V české osobní železniční dopravě není v současnosti seriózní tržní prostředí, které by zajišťovalo rovné podmínky pro všechny. Příkladem mohou být podle Luďka Pelešky dvě výběrová řízení na zajišťovatele osobní dopravy na rychlíkových tratích Liberec – Pardubice a Plzeň – Most. „V obou případech máme vážné pochybnosti o tom, zda skutečně postup probíhal objektivně vůči všem soutěžícím. Chceme se o obou projektech pobavit s právníky a případně přijmout další opatření,“ uvedl Luděk Peleška. Dodal však, že firma zřejmě nebude chtít vyvolat soudní konfrontaci. Vedle pochybností kolem postupu při výběru vítězného zajišťovatele dopravy je v obou tendrech zarážející také liknavý přístup Ministerstva dopravy ČR ke snaze zajistit cestujícím větší komfort a lepší služby. Společnost Viamont nabízela ve výběrových řízeních vůz Desiro podle zástupců Viamontu „jednu z nejmodernějších vlakových souprav pro tento druh dopravy, jejíž kvalita se nedá porovnávat s tím, co ve výběrových řízeních nabídl státem vlastněný dopravce“. Společnost Viamont již v říjnu loňského roku zvítězila v poptávkovém řízení organizovaném Karlovarským krajem na veřejnou dopravní obslužnost na trati Karlovy Vary – Mariánské Lázně, a to jak díky nižší ceně, tak i nasazením vozidel RegioSprinter, která kraj označil za „špičkové nízkopodlažní vozy“. Podle předsedy Sdružení železničních společností (SŽS) Jiřího Mužíka nelze následný postup Českých drah hodnotit jinak než jako „nekalou soutěž a pletichu proti již skončenému poptávkovému řízení“. Viamont zahájí provoz na této trati až letos v prosinci. Skupina Viamont dosáhla v loňském roce celkového obratu 1,531 miliardy Kč. Čistý zisk činil 53,4 milionu Kč. Největší podíl na celkovém obratu měla činnost akciové společnosti Viamont (917 milionů Kč). Velmi dobré výsledky zaznamenal Viamont v oblasti projekce a inženýringu (354 milionů Kč) a nákladní dopravy včetně provozování vleček (452 milionů Kč). „Bohužel i v roce 2005 stagnovaly tržby v osobní dopravě. Lepší výsledek zde očekáváme v letech 2006 a 2007, kdy bude Viamont provozovat osobní dopravu na nových tratích, mimo jiné v úseku mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi,“ upřesnil očekávané výsledky v následujícím období člen představenstva a ředitel úseku Regionální dráhy společnosti Viamont František Kozel. V nákladní dopravě Viamont v loňském roce přepravoval především hnědé uhlí, kulatinu, cement a obilí. „Spolupráce s mezinárodními partnery přinesla výsledky hned od počátku. Viamont dnes dopravuje exportní suroviny do Nizozemska, Maďarska, Rakouska, Polska a dalších zemí. Máme v plánu tuto činnost dále rozvíjet,“ řekl člen představenstva a ředitel úseku technika a vnitřní kontrola společnosti Viamont Pavel Rešl o spolupráci v rámci aliance The European Bulls, jejímž je Viamont zakládajícím členem. Viamont v letošním roce plánuje realizaci významných investic. „V rámci skupiny Viamont provádíme modernizaci hnacích kolejových vozidel. Snažíme se především o rozšíření rozhledových poměrů pro zajištění větší bezpečnosti provozu,“ upřesnil Pavel Rešl. Při převozu surovin využívá především modernizované vozy Falls (hnědé uhlí) a Facs a Falns (štěrk a písek). Viamont dále plánuje v rozmezí jednoho či dvou let nalézt silného zahraničního partnera. Jak velká by případná investice měla být a jakou část společnosti by investor získal, je však zatím předmětem diskuse, uvedl František Kozel. (jet)

spinner