Evropská unie

Železniční asociace jsou pro posílení úlohy ERA

Železniční asociace jsou pro posílení úlohy ERA

Základním předpokladem pro vybudování jednotného evropského železničního trhu je, že Evropská komise vyvine dostatečný tlak na členské země, aby účinně zavedly směrnice o bezpečnosti a interoperabilitě do svého národního právního řádu. Na přetrvávající obrovskou mezeru mezi teorií a praxí poukázala na konci července v závěrečné zprávě o své činnosti mimořádná pracovní skupina pro schvalování železničních vozidel.

Pracovní skupina byla založena po setkání hlavních zástupců železničního sektoru s místopředsedou Evropské komise a komisařem pro dopravu Siimem Kallasem v roce 2010 s cílem vytvořit reprezentativní platformu pro diskuse o vytváření jednotného evropského železničního trhu. Má relativně krátkodobý mandát a tvoří ji zástupci všech členských zemí Evropské unie, národních drážních úřadů nebo agentur pro bezpečnost na železnici, dalších úřadů a institucí, železničních asociací (CER, EIM, UNIFE, UIP a dalších). Skupina vyhodnocuje různé zkušenosti jednotlivých subjektů a analyzuje konkrétní případy.

Zpráva obsahuje celou řadu doporučení

Od přijetí rozhodnutí o nutnosti transformace evropského železničního trhu uplynuly dvě desítky let a od přijetí první směrnice o inter-operabilitě celá dekáda. Jednotlivé členské státy však zatím v praxi přistupují k přejímání dohod dosažených na úrovni Evropské unie rozdílným způsobem i rozdílným tempem. „Jednotný evropský železniční trh je nemyslitelný bez jasné definice úlohy Evropské železniční agentury a posílení její pozice vůči členským státům,“ uvedla pracovní skupina ve zprávě.

Závěrečná zpráva shrnuje práci skupiny v období od loňského září do letošního června. Dokument skupina předala Generálnímu ředitelství pro dopravu DG MOVE při Evropské komisi jako podklad pro další postup při budování celoevropského železničního trhu. Zpráva obsahuje celkem 31 doporučení. Sahají od požadavků na posílení role práva Evropské unie přes tvorbu právního rámce pro stávající i nově vznikající evropské instituce působící v železničním sektoru, nastavení transparentního prostředí v členských státech až po harmonizaci a racionalizaci pravidel a procesů týkajících se vztahu mezi Evropskou železniční agenturou a členskými zeměmi. Železniční asociace postrádají stanovení jasných termínů a odpovědnosti pro jednotlivá doporučení.

(tj)

spinner