Nový šéf ČD

Zelený: ČD musí zastavit zadlužování a investovat do nových vozidel

Zelený: ČD musí zastavit zadlužování a investovat do nových vozidel

PRAHA (31.7.) – České dráhy musí podle nově jmenovaného generálního ředitele Dalibora Zeleného především zastavit zadlužování společnosti. Současně je podle něho ale nutné zajistit obnovu zastaralého vozidlového parku, zejména na méně vytížených rychlíkových tratích v osobní dopravě. V nákladní dopravě je pak potřeba hledat nové obchodní příležitosti a prověřit možnost posílit postavení ČD Carga prostřednictvím spojení s jeho slovenským protějškem.

„Chtěli bychom v oblasti osobní dopravy zajistit zastavení zadlužování naší firmy především cestou hledání jiných možností, jak získat investiční prostředky, a to přehodnocením starých a nedokončených investičních záměrů, aby bylo na to, co potřebujeme," řekl Zelený. Přehodnotit by se tak mohl záměr pořídit dalších osm rychlovlaků Railjet, jejichž nákup za zhruba 2,8 miliardy schválila koncem června dozorčí rada.

Vozidel schopných zajistit mezinárodní dálkovou dopravu mají České dráhy podle Zeleného dostatek. Chybí naopak vozidla, která by cestujícím zajistila komfort odpovídající 21. století i na méně využívaných tratích, kde v současnosti jezdí zejména desítky let staré vagony. V nákladní dopravě bude potřeba posílit obchodní oddělení Carga. „Zahájíme novou obchodní iniciativu, kterou chceme oslovit největší zákazníky, kteří nám přinášejí zakázky s největším profitem," uvedl Zelený. Pro zákazníky chce připravit prezentaci technologických možností.

Kromě hledání zakázek v krátkodobé perspektivě je podle nového šéfa drah potřeba vytvořit i dlouhodobou vizi pro zachování ČD Cargo. Na základě ekonomické studie by se měla vyřešit například dlouhodobě diskutovaná otázka spojení českého a slovenského Carga. To je ale podle Zeleného reálné pouze tehdy, pokud se prokáže, že to může být výhodné pro společnost nebo český stát.

V regionální dopravě je potřeba zajistit symbiózu krajské železnice s autobusovou dopravou. Podle Zeleného není nutné, aby vlaky autobusům konkurovaly a přetahovaly jim cestující. Naopak je potřeba zajistit návaznost autobusových spojů vyjíždějících z větších železničních uzlů, které mohou obsluhovat i sídla, kam vlaky nezajíždějí. Dobře to už v současnosti funguje v Jihomoravském kraji, kde s integrací veřejné dopravy začínali.

Zároveň bude do budoucna nutné více koordinovat osobní a nákladní železniční dopravu, protože na některých více vytížených trasách již pro nákladní dopravu nezbývá prostor. Zřetelně vidět je to například na trase Praha – Ostrava, kde v několikaminu­tových intervalech jezdí rychlíky několika dopravců včetně soukromých. „Český stát se bude muset čelem postavit i k tomu, čemu se jinde v Evropě říká regulace jízdního řádu a regulace tras, protože jinak se tam všechno, co tam chce jezdit, nemá šanci vejít," dodal Žák.

Přesto je podle něj vstup soukromé konkurence na trh železniční osobní dopravy přínosem i pro České dráhy, které donutil ke zlepšování služeb pro zákazníky. Státní dopravce se podle něj musí připravit na další otevírání trhu a pokusit se získat co nejvíce z lukrativních zakázek na jednotlivé rychlíkové tratě, o které se bude soutěžit.

(čtk)

spinner