2. listopadu 2010

Sedm regionálních železničních tratí možná zanikne, ministerstvo dopravy je v polovině října poslalo do správního řízení o zrušení. Celkem se počet tratí navržených na zrušení může zvýšit až na třináct. Podle náměstka ministra dopravy Iva Tomana seznamy vzešly z jednání zástupců ministerstva, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a krajů.
SŽDC si od zrušení tratí údajně slibuje roční úsporu výdajů na údržbu ve výši zhruba 60 milionů Kč. Kritici rozhodnutí oponují tím, že SŽDC objednává údržbu dráže, než by to udělal soukromník, a kvalita přitom stejně pokulhává. „Existují nákladní dopravci, kteří by po jen částečných úpravách začali trať využívat mnohem více a mohli by její hospodaření posunout do úplně jiných čísel,“ řekl Karel Mikolášek, který koordinuje víkendovou dopravu na trati z Lovosic do Mostu. Na mysli měl zřejmě společnost Unipetrol, která trať příležitostně využívá, přestože na ní musí její vlaky každých pár kilometrů zvolnit skoro do kroku kvůli neprosekaným přejezdům.
Karel Mikolášek navíc viní SŽDC, že dodala ministerstvu o trati Lovosice – Most chybné podklady o skoro nulových tržbách, přestože obce objednávají víkendové turistické vlaky.
Počet tratí určených ke zrušení se může dále zvýšit. Nejprve čítal seznam na internetové úřední desce ministerstva jen pět položek, na začátku minulého týdne přibyly další dvě. Paralelní správní řízení vede Drážní úřad, na jehož seznamu je třináct tratí včetně sedmi z ministerského řízení. Na Dráž-ním úřadu však nejde o fyzickou likvidaci, nýbrž o zrušení veřejné železniční dopravy na trati. Zastavení veřejné dopravy znamená, že SŽDC na trati nemusí provádět nákladnou údržbu. Pokud se však veřejná doprava zastaví, fyzická likvidace nebo zkrácení tratě už může být jen formalitou.
Podle dopravců stát neušetří
Podle názoru Sdružení železničních společností stát na zrušení sedmi lokálních tratí nic neušetří, naopak odstranění kolejí jako nepotřebné stavby jej může stát přes 700 milionů Kč. „Náklady na zrušení tratí budou značné. Po administrativním zrušení se železniční trať stává nepotřebnou stavbou, kterou je nutno odstranit. Náklady na odstranění jednoho kilometru tratě se udávají ve výši šest milionů Kč,“ uvedl předseda představenstva sdružení Jiří Mužík.
Roční náklady na údržbu vybraných tratí Jiří Mužík vyčíslil na 12 milionů Kč, uvažovaná úspora by se tedy podle něj začala projevovat až za 60 let. Celková délka sedmi tratí navržených ke zrušení je 120 kilometrů. „Řešením, které by přineslo skutečné úspory, je převod tratí na obce či různá sdružení a firmy, které mohou tratě dále provozovat,“ uvedl Jiří Mužík. Podle něj jsou soukromníci pravděpodobně schopni udržovat tratě za zlomek nákladů SŽDC. Pokud se však tratě zruší, jejich předání do soukromých rukou ztrácí smysl.
Tomáš Johánek
Tratě ve správním řízení Drážního úřadu o zastavení dopravy
Čejč – Uhřice u Kyjova | Jihomoravský |
Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín | Jihomoravský |
Bruntál – Malá Morávka | Moravskoslezský |
Královec – Žacléř | Královéhradecký |
Broumov – Otovice zastávka | Královéhradecký |
Aš – Aš státní hranice | Karlovarský |
Loket předměstí – Krásný Jez | Karlovarský |
Obrnice – Čížkovice | Ústecký |
Libochovice – Račiněves | Ústecký |
Kralovice – Mladotice | Plzeňský |
Čelákovice – Mochov | Středočeský |
Hněvčeves – Smiřice | Královéhradecký |
Děčín hl. nádraží západ – Teplice lesní brána | Ústecký |
Zdroj: ministerstvo dopravy, Drážní úřad