2. září 2013

Na počátku srpna podepsali zástupci české společnosti Škoda Transportation a německého dopravce Deutsche Bahn kontrakt na dodávku šesti souprav a stejného počtu lokomotiv do Německa. Podle generálního ředitele českého výrobce kolejových vozidel Josefa Bernarda se jedná o přelomovou událost, která firmě může pomoci k dalším zakázkám nejen na extrémně náročném německém trhu.
Jaký význam má pro vás tato zakázka zejména z hlediska možného uplatnění českých vozidel na trzích západní Evropy?
„Abych byl upřímný, není to pouze významná zakázka, pro nás je to jednoznačně průlomový kontrakt. Začít dodávat vlaky pro jednoho z nejnáročnějších světových zákazníků, kterým Deutsche Bahn rozhodně je, je pro nás naprosto přelomovou událostí. Tento úspěch jen potvrzuje, že Škodovka se může směle rovnat zahraniční konkurenci, a dokládá, že umíme vyvinout a vyrobit vozy, které uspějí na náročných a vyspělých trzích. Konkrétně pro Deutsche Bahn (DB) Regio budeme dodávat šest šestivozových dvoupatrových souprav. Každá z nich je složena z jednoho řídícího vozu, pěti vložených vozů a z nově pokřtěné lokomotivy Emil Zátopek. Dodávka pro Deutsche Bahn je bezesporu pro celou naši firmu přelomová. Není na světě přísnějšího zákazníka, co do technických a cenových parametrů, ale i do komfortu, než jsou německé dráhy. Obecně je obvyklé, že finální produkty putují z Německa k nám. Ale aby šly z Čech do Německa, to je opravdu úspěch. V novodobé historii Škodovky je to první dodávka elektrického vlaku na západ, kam jsme se dosud dostali jen s tramvajemi a trolejbusy. Tím pádem je to pro nás významná reference. A věříme, že nám to pochopitelně přinese další zakázky.“
V zahraničí jste až dosud bodovali zejména s tramvajemi či trolejbusy. Jakou část produkce firmy tvoří tramvaje a trolejbusy a jaké jsou obecně pro vás klíčové zahraničí trhy zejména pro trolejbusy a tramvaje?
„Současný stav produkce naší firmy je pro nás víceméně optimální a chceme to tak udržet i do budoucna. Zjednodušeně lze říci, že naše ,novovýroba‘ je poměrně stejnoměrně rozdělena na třetiny – tramvaje, trolejbusy (včetně elektrovýzbroje, motorů a podobně) a železniční vozidla. Unikátnost naší výroby v Plzni tkví v jejím univerzálním využití. Nedávno, když jsme tu přivítali zástupce německého zákazníka, nechtěli věřit svým očím. Na čtyřiceti tisících metrech čtverečních děláme metro, lokomotivy, tramvaje i elektrické jednotky. Univerzálnost je naší velkou výhodou. Chtěli bychom takto univerzální mít i všechny naše ostatní závody. Tak, abychom mohli například v Šumperku dělat nejen modernizace lokomotiv a jednotek, ale i částečně provádět výrobu nových produktů, například podvozků. Co se týká trhů, samozřejmě jsou stále pro nás důležité naše tradiční trhy, jako je východní Evropa, Rusko a postsovětské republiky. Nově se zaměřujeme také na západní Evropu. Důkazem toho, že i tam lze uspět, je již zmíněná zakázka pro německého operátora DB. Zajímavé jsou pro nás ale i asijské trhy. Láká nás také Turecko: turecká vláda investuje obří sumy do infrastruktury a při každé návštěvě vidím, jak se země rychle rozvíjí. Bez zakázek v cizině se nemůže tak velká firma, jako je Škoda Transportation, úspěšně rozvíjet.“
Nová lokomotiva řady 109E získala nedávno povolení pro provoz na území ČR. Jak vypadají jednání o povolení provozu v dalších zemích, zejména pak sousedních? A kdy bude moci lokomotiva s vlaky i do zahraničí?
„Nedlouho poté, co naše lokomotiva obdržela jako druhá na světě certifikát TSI High Speed RST, získala také typové schválení od českého Drážního úřadu. Tomu předcházelo důkladné odzkoušení těchto strojů ve zkušebním provozu na tratích v České republice. Nová lokomotiva, která získala jméno po legendárním českém běžci Emilovi Zátopkovi, je tak jedním z prvních strojů splňujících nejnovější požadavky a předpisy Evropské unie, a to především co se týká bezpečnosti provozu. Zároveň je lokomotiva schopna plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy. Je určena pro provoz na tratích železničních koridorů všech sousedních zemí České republiky a v Maďarsku. Technickým provedením lokomotiva vyhovuje specifickým podmínkám tratí a napájecím systémům se střídavým napětím 25 kV / 50 Hz nebo 15 kV / 16,7 Hz i se stejnosměrným napětím 3 kV. Nyní intenzivně jednáme s jednotlivými drážními úřady o typovém schválení v Rakousku, v Maďarsku, Polsku, na Slovensku a v Německu. Těmto jednáním muselo předcházet typové schválení doma v České republice. Postupujeme tak, abychom homologaci ve všech těchto zemích dokončili během druhé poloviny roku 2013.“
Škoda Transportation byla vždy etablovaná jako firma orientovaná na domácí trh, nyní se vám hodně daří v exportu. Jak se mění podíl exportu na vašem obratu? A očekáváte další růst podílu exportu v příštích letech?
„Ještě před třemi lety pro nás bylo tuzemsko hlavní, měli jsme přes osmdesát procent tržeb v Česku. Loni představoval export nových produktů zhruba 45 procent, letos už bude činit více než 60 procent. Příští rok počítáme s dalším nárůstem. V zahraničí však můžeme být úspěšní pouze s kvalitními a technicky vyspělými produkty. Tady bych chtěl zmínit, že se nám začíná zúročovat dlouhodobé období, kdy jsme se napřed museli srovnat s dluhy z minulosti, tedy zbourat staré budovy a začít i nový vývoj produktů, protože byl patnáct let zastaralý. Jednoduše lze říct, že teď sklízíme, co jsme zaseli. V posledním roce jsme dokončili vývoj a výrobu nového vlaku RegioPanter, nové soupravy metra pro ruský Petrohrad, nové tramvaje pro maďarskou Miskolc a tureckou Konyu a získali jsme mezinárodní certifikát TSI pro nejnovější třísystémovou lokomotivu Emil Zátopek. Ukazuje se, že všechny tyto produkty jsou konkurenceschopné a srovnatelné s nejlepšími produkty našich zahraničních konkurentů.“
Co chystáte v Plzni nového na příští roky? Neuvažujete například o vývoji velkých motorových vozů, které měly v českém železničním průmyslu velkou tradici a momentálně v nabídce českých firem chybí?
„Dnes jsme v situaci, kdy naše firma roste. To ale zároveň znamená, že musíme co nejvíce našich produktů exportovat. Těžiště našeho zájmu je právě v zahraničních zakázkách. V plánu je zatím další rozvoj už stávajícího portfolia produktů. Musíme především držet krok s konkurencí a je vždy lepší rozvíjet něco, co už umíte. Takže konkrétně na vaši otázku mohu odpovědět, že na rozvoj dieselové trakce teď nepomýšlíme.“
Tomáš Johánek