Vlakoví dopravci budou muset kvůli ETCS proškolit strojvůdce a vybavit vlaky

Vlakoví dopravci budou muset kvůli ETCS proškolit strojvůdce a vybavit vlaky

22.9. - Tuzemští železniční dopravci budou muset před přechodem na zabezpečení tratí systémem ETCS proškolit své strojvedoucí a dovybavit své vlaky. Bez toho nebudou moci po takto zabezpečených tratích jezdit. Dosud byla proškolena jen malá část strojvůdců. Upozornil na to Drážní úřad. ETCS je nejvyšší zabezpečovací systém, automaticky zastaví vlak na dálku. Od roku 2025 by měla část koridorů fungovat výhradně s tímto systémem.

Zavádění nového zabezpečovače na železnici si vyžádá řadu úkolů nejen pro stát při instalaci systému na tratích, ale i na samotné dopravce. K těm hlavním bude proškolení vlastních strojvedoucích a vybavení vlaků. "Upozorňujeme veškeré subjekty, že dovybavení železničního vozidla mobilní částí ETCS znamená významnou změnu na vozidle, a tudíž je nutné absolvovat schvalovací proces vozidla včetně zkušebního provozu,“ řekl ředitel provozně-technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek. Zároveň upozornil, že přípravy budou časově náročné, dopravci by je tak neměli podcenit.

Během následujícího roku má být palubní částí ETCS dovybaveno kolem 450 vozidel. Ty budou muset následně projít schvalovacím procesem. Zároveň však bude nutné také proškolit strojvedoucí. "Doposud byla proškolena a s ETCS se setkala jen malá část nich. V této souvislosti se uvažuje o využití simulátorů, na kterých by měli všichni strojvedoucí povinnost se s novým zabezpečovacím systémem seznámit,“ podotkl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Zabezpečení železničních tratí je v Česku dlouhodobě diskutované téma. Prioritou státu je instalace evropského sytému ETCS na všech tratích v jeho různých modifikacích. Systémem je nyní pokryto 650 kilometrů železničních tratí. Podle nedávno schváleného harmonogramu by ETCS v následujících deseti letech měl být postupně vybudován na asi 4800 kilometrech tuzemských tratí. Stát na to dá zhruba 47 miliard korun, dalších 15 miliard vynaloží na vybavení vlaků stejným systémem.

Téma zabezpečení tuzemských tratí letos opět oživily nehody. K nejtragičtějším patří srpnový střet dvou vlaků trati u obce Milavče na Domažlicku, při kterém zemřeli tři lidé. Trať je vybavená návěstidly a reléovým zabezpečovacím zařízením, ETCS na ní není. Příčinou nehody bylo zřejmě nepovolené vjetí na jednokolejnou trať jednoho z vlaků.

(čtk)

Foto: Správa železnic

spinner