6. května 2004
Rozvoj železniční dopravy přispívá k udržitelnému rozvoji dvojnásobně – jednak podporuje hospodářský růst, jednak přispívá ke zlepšování životního prostředí. Takový hlavní závěr zformulovali účastníci semináře o železniční dopravě, který na konci března v Kartágu uspořádaly Mezinárodní železniční unie (UIC) a tuniské národní dráhy SNCFT. Na konci března o semináři informovalo tiskové oddělení UIC.
Seminář byl součástí cyklu seminářů MAPS, připravovaných pod záštitou výkonného výboru UIC. Jejich cílem je výměna zkušeností a návrh společného postupu při dalším rozvoji železniční dopravy.
V úvodu semináře vystoupili například ředitel SNCFT Abdelaziz Chaabane, tuniský ministr komunikací a dopravy Sadok Rabah, ministři dopravy Sýrie a Saúdské Arábie a předseda výkonného výboru UIC Masatake Matsuda. Celkem se ho zúčastnilo na 200 drážních expertů a vládních představitelů z mnoha zemí.
Podle Sadoka Rabaha je vývoj ve světě „železnicím nakloněn a železnice jsou předurčeny stát se významnou silou jak při přepravě zboží, tak v ekonomickém a sociálním rozvoji“.
Seminář se skládal z několika bloků, v jejichž rámci se účastníci zabývali podílem různých druhů dopravy na hrubém národním produktu a externími náklady dopravy a efektivními nástroji internalizace.
První blok představil ekonomické modely, které doložily pozitivní dopad nové dopravní infrastruktury – a železniční zvláště – na tržní mechanismy a hospodářský růst. Důraz přednášející kladli především na socioekonomický rozměr infrastrukturních projektů a jejich dopad na životní prostředí. Cestou k dalšímu rozvoji železnice by měla být větší strukturace trhu tak, aby vznikl širší prostor pro konkurenci, a to jak v oblasti čistě železniční, tak i v oblasti intermodální. Trhy by se měly rozšiřovat bez ohledu na zeměpisné hranice, železniční společnosti by měly vyhledávat nové partnery (Public-Private-Partnerships – PPP), usilovat o další technický pokrok a inovace managementu, například prostřednictvím outsourcingu či zaměřením se na zvyšování kvalifikace lidských zdrojů, zaznělo na semináři.
Externí náklady
V druhém bloku se účastníci semináře dozvěděli, že externí náklady v dopravě se v poslední době vyvíjely ve shodě s prognózou, kterou pro UIC zpracoval výzkumný ústav IWW/Infras. Studie, která byla založena na údajích ze 17 zemí, poskytla základ pro vytváření dopravních politik jednotlivých zemí v souladu s trvale udržitelným rozvojem.
Na základě studie vznikla rovněž řada nástrojů vhodných pro internalizaci externích nákladů. Tyto nástroje mohou být používány zároveň či různě kombinovány v souladu s ekonomickými a sociálními podmínkami konkrétního regionu.
V závěrečném bloku výkonný ředitel UIC Philippe Roumegu`ere uvedl, že se závěry semináře uplatní při přípravě koncepcí celosvětových aktivit UIC. Nyní, kdy byla učiněna analýza a nalezeny potřebné nástroje, nastal čas pro to, aby začali jednat politici, řekl. Současně se pokusil rozptýlit obavy z toho, že by politika internalizace externích nákladů mohla mít negativní efekt na konkurenceschopnost ekonomik jednotlivých zemí.
(jet)