28. února 2008
Téměř dvacet tisíc silničních souprav přepravil během ani ne dvou a
půl roku provozu vlaků Bohemia Express mezi terminálem v Lovosicích a
Německem po železnici operátor Bohemiakombi. V poslední době se již linka
přiblížila hranici ziskovosti, ale státní podporu by Bohemiakombi uvítala
i nyní. Podle jednatele společnosti Ing. Vladimíra Fišera by stát mohl
pomáhat hlavně silničním dopravcům při pořizování potřebné
techniky – výměnných nástaveb, tankových kontejnerů a silničních
návěsů pro přepravu po železnici.
„Vaše společnost zavedla na českém přepravním trhu průlomovou
novinku – přepravu silničních návěsů, výměnných nástaveb a
tankových kontejnerů po železnici – v říjnu roku 2005. Jak zákazníci
nový produkt přijali a jak se jej naučili využívat?“ „Přestože se
jedná o přepravní systém, pro který nebyl vozový park českých
silničních dopravců po technické stránce v minulosti vybaven, našla si
nová služba na trhu pevné místo. Po počátečních čtyřech vlacích
týdně na lince Lovosice – Duisburg je dnes již v provozu celkem dvanáct
pravidelných vlaků týdně, z toho šest v exportních směrech a šest
v importu. Nákladní expresy si získaly důvěru širokého okruhu
zákazníků – silničních dopravců a speditérů, pro které je
hospodárnější přeprava sedlových návěsů nebo výměnných nástaveb
(nejčastěji však tankových kontejnerů) po železnici než po vlastní ose
po silnici.“ „Jakým tempem počet přeprav na vlacích Bohemia Express
zhruba roste?“
„Zatímco v roce 2005 přepravily nákladní expresy Bohemia express
prvních 395 ložných jednotek, v roce 2006 jich bylo jen ve směru na
Duisburg už 2789 a loni dosáhl jejich počet čísla 6627. Meziročně se
tak zvýšil o 138 procent. Celkový počet přepravených jednotek na
vlacích obou destinací – Duisburg i Hamburk – za loňský rok přesáhl
hranici 16 tisíc ložných jednotek, což řádově odpovídá ekvivalentu
12 tisíc jízd kamionů převedených ze silnice na železnici.“
„Většina zákazníků vlaků Bohemia Express je však ještě stále z řad
zahraničních firem. Zvyšuje se postupně i zájem ze strany českých
silničních dopravců?“ „Čeští silniční dopravci byli zpočátku
silně nedůvěřiví. Kolovaly mezi nimi různé fámy, které počáteční
nedůvěru k přepravám silnice – železnice živily. Týkaly se mimo jiné
příznivosti cen, za které přepravy na vlacích do Duisburgu a Hamburku
nabízíme a realizujeme. Někteří dopravci se například naprosto mylně
domnívali, že příčinou nízkých cen jsou dotace, takže se ceny výrazně
navýší, jakmile dotace pominou. Aktuálně však nejsou žádné dotace
poskytovány a zákazníci sami nejlépe mohou posoudit, že ceny už třetím
rokem zůstávají na nízké úrovni. Vzhledem k tomu, že naše ceníky jsou
v €, jsou dnes naše ceny pro českého zákazníka v důsledku zpevňování
koruny vůči euru vlastně dokonce ještě nižší než před dvěma lety.
O něco serióznější příčinou počáteční nedůvěry bylo to, že
přepravy v kombinaci silnice – železnice jsou pro silniční dopravce
organizačně přece jen trochu náročnější než relativně jednodušší
organizace práce u přímé přepravy po silnici. Lze připustit, že
silnější silniční dopravci, kteří si umějí dobře poradit
s náročnější formou organizace práce, mají lepší předpoklad být
v kombinované dopravě silnice – železnice úspěšnější. Nelze
podceňovat ani fakt, že mnozí řidiči jezdívají raději dálkové trasy
než krátké trasy jen do Lovosic nebo Přerova. U malých firem, kde mají
větší slovo řidiči než analýza vlastních nákladů, může mít tato
skutečnost i poměrně velkou váhu. Obecně však lze říci, že i čeští
zákazníci postupně překonávají počáteční nedůvěru a že i od nich
získáváme stále více pravidelných přeprav.“ „V čem se musí změnit
vozový park českých silničních dopravců, aby mohli tento ekonomicky
výhodnější servis využívat?“ „Silniční cisterny lze s výhodou
nahradit tankovými kontejnery, tedy cisternami vestavěnými do kontejnerových
rámů, aby je bylo možné v terminálech snadno a rychle překládat na
železniční vozy. Běžně používané silniční návěsy lze nahradit tzv.
manipulovatelnými návěsy – návěsy, které mají uchopovací elementy
nutné pro překládku na železniční vůz. Při nákupu dopravcům
doporučuji, aby od výrobce požadovali, aby byl návěs vybaven kódovými
štítky, které jsou při přepravách po železnici nezbytné.“ „To však
asi znamená dodatečné zvýšení hmotnosti…“ „Rozdíl v hmotnosti
návěsů není tak velký, aby hrál rozhodující roli. Sedlové návěsy
použitelné i pro přepravy po železnici jsou těžší jen asi
o 750 kilogramů. Pro silniční dopravce, kteří musí používat německé
silnice a dálnice, je tato relativní nevýhoda bohatě kompenzována vyšším
limitem hmotnosti silniční soupravy u svozů a rozvozů v kombinované
dopravě, a to o čtyři tuny. Většina zahraničních silničních přeprav
směřuje na západ, takže tato výhoda daná německou legislativou je velmi
důležitá i pro české silniční dopravce.“ „A co rozdíl
v pořizovací ceně?“ „Ani rozdíl v ceně není nijak podstatný.
Manipulovatelné návěsy jsou sice o něco dražší, rozdíl však činí
něco kolem 1000 €. Tato částka nehraje v porovnání s celkovou cenou
návěsu prakticky žádnou roli. A porovnání ceny silniční cisterny
a tankového kontejneru? Podle informací získaných od našich zákazníků
je pořizovací cena tankového kontejneru i s podvozkem naopak výrazně
nižší, než je cena cisternového návěsu.“ „Zmínil jste Přerov.
Znamená to, že už přepravy po železnici zajišťujete i z jiných míst
než jen z Lovosic?“ „Ano. Silniční dopravci mohou tankové kontejnery
podat k přepravě nejen v Lovosicích, ale i v Přerově nebo
v Kopřivnici a na Slovensku v Bratislavě, Žilině, Košicích či Čierné
nad Tisou. Nově zahajujeme spolupráci také s překladištěm
v Ostravě-Paskově. Pro lepší představu o rychlosti takové přepravy:
tankové kontejnery mezi Přerovem a Lovosicemi přepravujeme v rámci tzv.
nočního skoku během jedné noci.“ „Kde mohou zájemci získat informace
o jízdních řádech?“ „Doporučuji vyhledat si na internetu webové
stránky www.kombiverkehr.de, na nichž
je nainstalován nový informační systém o jízdních řádech. Stačí,
když si zadají výchozí a cílovou zemi a konkrétní terminály, a systém
jim nabídne časově nejbližší vlaková spojení po celé Evropě.“
„Poskytujete také informace o aktuální poloze zásilky?“ „Zákazníci
mají na internetu k dispozici informační systém CESAR, ze kterého mohou
získávat informace o aktuálním stavu zásilky, tedy kdy byla zásilka
podána k přepravě po železnici, kdy dorazila do terminálu, zda již byla
přeložena na návazný vlak, kdy byla vyzvednuta z cílového terminálu a
podobně.“ „Mohou si na internetu vyhledat i ceny za přepravu?“ „To by
asi nebylo příliš v zájmu silničních dopravců. Cenovou nabídku však
rádi zašleme každému silničnímu dopravci, který o ni projeví zájem.
Může o ni požádat naše obchodníky jakoukoliv formou. Kontakt na ně na
našich webových stránkách nalézt samozřejmě lze.“ „Jak vidíte rozvoj
přeprav silnice – železnice v budoucnosti?“ „V Evropě mají takové
přepravy větší podíl na kombinovaných přepravách (zhruba 60 procent)
než kontejnerové přepravy z a do námořních přístavů. V České
republice je Bohemiakombi zatím jediným operátorem, který kontinentální
linky kombinované dopravy zavedl a jako neutrální operátor je nabízí
širokému okruhu silničních dopravců a speditérů. Po dvou letech a
čtyřech měsících provozu dvou linek jsme už odvezli více než tisíc
vlaků Bohemia Express. Dosud přepravených dvacet tisíc silničních souprav
je však už dnes dostatečně přesvědčivým a nezpochybnitelným důkazem,
že i v České republice bude o kombinované přepravy silnice –
železnice vysoký zájem. A v dohledné době, až začneme nabízet
každodenní odjezdy vlaků z Lovosic, bezpochyby dále poroste. Nabídka se
tak stane zase o něco atraktivnější a konkurenceschopnější. Po
zavedení každodenních odjezdů vlaků se navíc zlepší návaznost na jiné
vlaky na evropské síti a tím se zrychlí přechod zásilek z vlaku na vlak
v Duisburgu. Očekávaným impulzem ke zvýšení zájmu českých dopravců
o přepravy silnice – železnice bude také skončení nepříjemného
přechodného období po vstupu České republiky do Evropské unie, ve kterém
jsou naprosto nelogicky svozy a rozvozy z terminálů považovány za
nepovolenou kabotáž. Pokud nepadne tato legislativní překážka bránící
ještě dynamičtějšímu rozvoji přeprav silnice – železnice již
k letošnímu 1. květnu, pak to musí s definitivní platností přijít
nejpozději za rok.“ (spa) www.bohemiakombi.cz cesar-online.com