Zákon o drahách

Stanjura: Zákon o drahách bude do konce roku

Stanjura: Zákon o drahách bude do konce roku

Jednou z největších bolestí, která trápí českou železnici, je zastaralost zákona o drahách, který platí od roku 1994 a již zcela neodráží současné potřeby nejen dopravců. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura slíbil, že návrh zákona jeho resort předloží během příštích měsíců rovnou v paragrafovaném znění tak, aby jej bylo možné projednat ještě do konce současného volebního období.

Absence funkčního zákona o drahách byla jednou z věcí, na které si na nedávném setkání s ministrem dopravy postěžovali zástupci českého železničního průmyslu sdružení v Asociaci podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Kromě ní jim vadí také výrazné omezení investic do železniční infrastruktury i do nových vozidel ze strany státu a českých dopravců, neschopnost státu využívat nabízené prostředky z evropských fondů, špatný zákon o veřejných zakázkách, vysoká liberalizace české železnice a nekoncepční liberalizace osobní dopravy.

Generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle si postěžoval také na nekompetentní rozhodování některých státních úředníků, kteří ne-jsou schopni se orientovat například v projektech z oblasti bezpečnosti železniční dopravy, jako je další budování systémů GSM-R či ETCS. Výběrová řízení pak kvůli nim končí u antimonopolního úřadu, který nemá stanovenou žádnou lhůtu pro své vyjádření. „V praxi to vypadá tak, že Správa železniční dopravní cesty připraví některé projekty, zajistí se i jejich financování a následně se čeká na verdikt ÚOHS, kam úředníci z ministerstva dopravy poslali uzavřené soutěže k posouzení,“ uvedl Zdeněk Chrdle. Ministr dopravy následně připustil, že jeho resort není v dobrém personálním stavu, ale uvedl, že má v plánu to změnit.

Zástupci českého železničního průmyslu opakovaně kritizovali také přílišnou liberalizaci české železnice zejména v tom směru, že se po českých kolejích stále v masovějším měřítku prohánějí vozidla zahraniční výroby a české lokomotivky zápasí s propadem poptávky. V zemích západní Evropy je podle nich běžné, že si vlády dokáží ochránit domácí trhy. To je také jeden z důvodů, proč nemají české firmy šanci uspět v západoevropských tendrech. „Preference domácích výrobců na úkor zahraniční konkurence je v tuto chvíli podle platného zákona nezákonná. Přineste mi případy ze zahraničí. Myslím si, že to není špatným zákonem, ale aplikační praxí,“ řekl k tomu ministr.

Tomáš Johánek

spinner