​Správa železnic letos navýší investice do tratí na 31,2 miliardy korun

​Správa železnic letos navýší investice do tratí na 31,2 miliardy korun

24.2. - Správa železnic letos vynaloží na investice do železnic 31,2 miliardy Kč, což je meziročně o 1,5 miliardy Kč více. Celkem letos dokončí rekonstrukce 97 kilometrů tratí, zmodernizuje 200 železničních přejezdů a zhruba 114 nádražních budov. Včera to řekl ministr dopravy Karel Havlíček. Správa železnic letos bude hospodařit s 53 miliardami Kč.

Mezi nejvýznamnější letos dokončené modernizace tratí patří úseky Uničov-Olomouc, Praha hlavní nádraží-Praha Hostivař, Beroun-Králův Dvůr, Šakvice-Hustopeče u Brna. Dokončena by měla být také rekonstrukce stanice ve Sklené nad Oslavou a kolejové úpravy ve Žďáru nad Sázavou. Vedle toho správa letos zahájí desítky dalších velkých projektů, mezi nimi například rekonstrukci železnice na pražském nádraží na Smíchově.

Za téměř dvě miliardy korun letos Správa železnic zvýší zabezpečení až 200 přejezdů. Zrušeno bude 11 železničních křížení. Na 40 místech přibudou k semaforům také závory, ty se budou instalovat ještě na dalších 30 místech s výstražnými kříži. Na osmi dalších kříženích budou kamery, které by měly preventivně kontrolovat provoz na přejezdech.

V rámci rekonstrukcí nádražních budov letos skončí práce na fasádě Fantovy budovy hlavního nádraží v Praze, zároveň začnou práce v interiéru. Stavební práce začnou také na budově v Pardubicích, zahájí se také rekonstrukce budov například v Plzni, Opavě nebo Táboře. Dokončeno pak bude nádraží v Havířově.

Investice během letošního roku vycházejí podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody z plánu rozvoje železnice v tuzemsku do roku 2030. Na tyto cíle chce stát vynaložit v následujících deseti letech až 500 miliard korun. K hlavním připravovaným projektům patří výstavba vysokorychlostních železnic, na což chce správa do roku 2030 dát 120 miliard korun. Výstavba by měla začít v roce 2025. K dalším velkým projektům z dlouhodobého plánu patří zabezpečení až 4000 kilometrů tratí systémem ETCS za 38 miliard korun, zvyšování rychlosti na celkem 15 úsecích o délce 230 kilometrů. V plánu jsou také práce pro zlepšení podmínek nákladní dopravy, sjednocení trakční soustavy a další projekty.

Státní organizace Správa železnic se mimo jiné stará o koleje, nádražní budovy, sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železnici. Působí také jako investor výstavby tratí.

(čtk)

Foto: SŽ

spinner