Svaz spedice a logistiky

Speditéři diskutovali o železničních balíčcích

Postupné otvírání národní a mezinárodní drážní dopravy konkurenci sleduje s velkým zájmem také obor spedice. Proto se tomuto tématu věnovala i nedávná valná hromada Svazu spedice a logistiky ČR. Hovořilo se na ní především o dopadu tří liberalizačních balíčků EU na drážní sektor, ale také o důsledcích jejich zavedení pro speditéry a odesilatele. Z příspěvku sekretariátu SSL uvádíme zásadní část.

Evropská komise pokračuje ve vytváření regulačního rámce pro evropské dráhy v souladu s reformními cíli, které stanovila před dvěma lety v tzv. Bílé knize Evropská politika pro rok 2010:Čas rozhodnutí. Reforma má zajistit revitalizaci drážního sektoru, jež tvoří základ strategie udržitelné hybnosti. Snahou Evropské komise je zvýšit atraktivnost a konkurenceschopnost dopravních oborů, které jsou přátelštější k životnímu prostředí. Jejím cílem je rovněž to, aby se zákazníci, a zejména cestující stali centrem vysoce kvalitního dopravního systému.

První drážní balíček

První drážní balíček tvořily tři směrnice EU (2001/12, 13 a 14 EC), jejichž přenesení do národních práv členských zemí zatím neproběhlo příliš úspěšně. Devět členských států totiž balíček ještě do svého právního řádu nezabudovalo a Evropská komise věc předkládá k dalšímu řízení Evropskému soudnímu dvoru. Dotyčné směrnice musely vzít v úvahu i kandidátské země jako součást „acquis“ (právního řádu) Evropské unie. Komise doufá, že směrnice letos budou přijaty všemi 25 členy EU. Oblast, kterou tyto směrnice pokrývají, má klíčový význam pro reformu evropského drážního sektoru: směrnice totiž umožňují konkurenci v mezinárodní nákladní dopravě, zavádějí podrobný a jasný rámec pro umístění infrastrukturních kapacit a plateb za její použití a požadují ustavení regulačního orgánu v každém členském státě EU.

Integrace drážní dopravy dále vyžaduje sblížení technických standardů a systémů, aby se zajistila interoperabilita drah. K tomu slouží směrnice pro vysokorychlostní systémy (96/48/EC) a pro systémy ostatní (2001/16/EC). Ačkoliv druhou z těchto směrnic měly státy začít aplikovat k 20. dubnu loňského roku, osm z nich tak ještě neučinilo.

Druhý drážní balíček

V lednu roku 2002 přišla Evropská komise s další sérií návrhů vztahujících se k prohlášení K integrova-né evropské drážní sféře. Šlo o návrh směrnice o drážní bezpečnosti, úpravu směrnice o interoperabilitě se zaměřením na celou železniční síť zemí EU a o návrh předpisu ustavujícího Evropskou drážní agenturu (ERA).

Velmi významný byl návrh na úpravu směrnice 91/440, jež má nákladní dopravě rozšířit práva přístupu na železniční síť a urychlit ote-vření drážního trhu. Jakkoli získaly návrhy principiální podporu Evropského parlamentu a Evropské rady, otázka uvedení jednotlivých směrnic v platnost nakonec vyvolala zásadní rozpor mezi Evropským parlamentem a Evropskou komisí, jednající v souladu se stanoviskem ministrů dopravy zemí EU. Na řadu tudíž přišlo předepsané dohadovací řízení. Pokud by ani v jeho rámci nedošlo k dohodě, návrhy by byly s konečnou platností zamítnuty. Naštěstí se však Evropské komisi a Evropskému parlamentu koncem března podařilo najít v rámci dohadovacího řízení kompromisní řešení.

Národní železniční doprava zboží v členských zemích EU – a tedy i v ČR – tak bude od roku 2007 otevřena konkurenci železnic ostatních členských států EU. Zatímco členské státy EU chtěly toto opatření zavést až od roku 2008, parlament naopak požadoval otevřít evropskou železniční síť již v roce 2006. Kromě této liberalizace kabotáže se urychlí rovněž otevření mezinárodní železniční dopravy.

Evropští poslanci prosadili požadavek, aby členské státy EU byly zavázány nechávat schvalovat své národní předpisy Evropskou komisí. Má se tak zabránit tomu, aby například nové bezpečnostní předpisy neposloužily k opětnému omezení liberalizovaného trhu. Pokud komise zjistí, že tyto předpisy slouží k omezení konkurence, zahájí řízení ve smyslu článku 27 směrnice EU 2001/14.

Dále se orgány EU dohodly na tom, že ve správní radě připravované Evropské drážní agentury získá každý z 25 členských států po jednom křesle.Loni v březnu byl balíček doplněn ještě o problematiku kvalifikace strojvedoucích a harmonizaci v udělování oprávnění řídit lokomotivy. V rozšířené EU bude pracovat kolem 200 tisíc strojvedoucích a sjednocený pohled na jejich kvalitu a odbornou přípravu lze jen uvítat.

Třetí drážní balíček

K třetímu železničnímu balíčku předložila Evropská komise návrhy

letos v březnu. Tyto návrhy budou procházet obvyklou projednávací a schvalovací procedurou. Tentokrát je v ohnisku zájmu především osobní doprava. V Bílé knize o dopravní politice do roku 2010 uvedla Evropská komise svůj záměr pokračovat ve vytváření společného trhu drážních služeb kromě jiného tím, že navrhla otevřít trh mezinárodní osobní dopravy.

V říjnu loňského roku Evropský parlament přijal zásadu, že konkurence v národní a mezinárodní dopravě osob má být otevřena k 1. lednu roku 2008. Podle Evropské komise je současně s tím třeba řešit smlouvu o veřejné službě a zabývat se ochranou práv cestujících v mezinárodní dopravě.

Mezinárodní železniční osobní doprava se dnes jeví protichůdně. Vlaky na dlouhou vzdálenost nočními skoky mají problémy a řada z nich se ruší s ohledem na nedostatečné ekonomické výsledky. Na druhé straně velmi dobře prosperují vlaky o vysokých rychlostech, jejichž síť se má do roku 2010 z dnešních 2600 více než zdvojnásobit na 6000 km; současně se očekává její propojování.

Vážnou hrozbu pro drážní dopravu mezi evropskými velkoměsty představují nabídky nízkonákladových leteckých dopravců. Právě otevření konkurence na kolejích má umožnit drážním podnikům přicházet s novými iniciativami a snižovat vlastní náklady, aby v roce 2010 mohly nabízet mezinárodní konkurenceschopné služby.

Stále vylepšovanou „biblí“ evropské drážní integrace je směrnice 91/440/EC, kterou by měla čekat další změna, již naznačují dva nově navržené významné paragrafy:

3a) Drážní podniky provádějící mezinárodní osobní dopravu mají mít nejpozději od 1. ledna 2010 zaručeno právo vstupu na infrastrukturu všech členských států za účelem zajišťování služeb v mezinárodní dopravě osob. V rámci toho budou mít právo přepravovat cestující ze všech stanic na mezinárodních tratích do jiných stanic včetně stanic ve stejném členském státě.

3b) Členské státy mohou omezit právo přístupu podle paragrafu 3a) ke službám mezi místy odjezdu a určení, jež jsou pokryty smlouvami o veřejné službě ve smyslu práva EU. Tato omezení ovšem nemohou způsobit krácení práva nástupu cestujících ve všech stanicích na mezinárodních tratích a přepravy do jiných stanic včetně těch, jež se nacházejí ve stejném státě – s výjimkou, že je zcela nezbytné zachovat ekonomickou rovnováhu, stanovenou ve smlouvě veřejné služby a schválenou regulačním orgánem.

Nejpozději k 31. prosinci 2012 Evropská komise předloží Evropskému parlamentu, Evropskému hospodářskému výboru, Výboru pro regiony a Evropské radě zprávu o převzetí ustanovení obou těchto paragrafů.

(ja)

spinner