Evropská unie

Siim Kallas představil hlavní teze „čtvrtého balíčku“

Siim Kallas představil hlavní teze „čtvrtého balíčku“

Evropská komise intenzivně pracuje na další reformě evropského železničního trhu v podobě tzv. čtvrtého železničního balíčku. Jeho základní teze – interoperabilitu kolejové techniky a otevírání národních sítí osobní dopravy konkurenci – představil v září na veletrhu InnoTrans v Berlíně komisař pro dopravu Siim Kallas. K velmi diskutované problematice oddělení infrastruktury a provozu se nevyjádřil; v tomto bodě ještě zřejmě Brusel nedospěl k jednoznačnému stanovisku.

Základním cílem čtvrtého železničního balíčku je dokončení liberalizace železničního trhu v Evropské unii. Siim Kallas v Berlíně poprvé zveřejnil detaily plánu otevření trhů osobní dopravy. Evropská komise podle něj v jejím případě zvolila „dvoukolejnou“ strategii: vedle zcela otevřeného přístupu na železniční trh, který má být zaručen každému podniku železniční dopravy, by měly mít jednotlivé členské státy možnost rozhodnout o tom, jakým způsobem budou provozovatele licencovat. Evropská komise nicméně sama hodlá také zpřísnit pravidla pro přidělování provozních licencí. Současně předpokládá využití veřejných výběrových řízení, která by měla „přinést zvýšení kvality služeb a posílit transparentnost procesů“.

Brusel se ovšem při tvorbě návrhu reformního balíčku bude muset vypořádat s řadou obtíží – například s tím, že do výběrových řízení na provozovatele přeprav se budou moci často přihlásit jen největší hráči na trhu (tedy „bývalí“ monopolisté), protože především velké národní železniční společnosti disponují dostatečně velkým vozovým parkem a početným personálem. Bude tedy muset hledat takový mechanismus, který by menší podniky neznevýhodňoval. „Vysoce citlivým, avšak řešitelným“ problémem bude podle eurokomisaře také otázka přebírání personálu při dodržení stejných sociálních a pracovněprávních podmínek. Experti se obávají toho, aby v některých členských zemích nedošlo k vypisování tendrů na provoz určitých tratí za podmínek, jež by mohl splnit pouze (bývalý) monopolista. Čtvrtý železniční balíček chce tomuto jevu podle Siima Kallase zabránit. Žádné konkrétní opatření však neuvedl.

Členské státy mohou vstup nových dopravců omezit

Panuje všeobecná shoda o tom, že jednotlivým členským státům musí zůstat zachována pravomoc omezit vstup nových podniků na železniční trh v případě, že je kapacita sítí zcela vyčerpána. Jako příklad Siim Kallas uvedl regionální a příměstské spoje v aglomeracích Londýna a Paříže, kde jsou již nyní všechny použitelné sloty přiděleny. V takových případech je podle něj samozřejmě zbytečné pokoušet se zapojit do soutěže další subjekty.

Interoperabilita železniční techniky

Vedle neomezeného přístupu do národních sítí osobní dopravy přinese balíček nových předpisů, který Evropská komise v plné podobě představí na přelomu roku, zjednodušení interoperability, tedy povolovacího řízení pro lokomotivy a vagony v celoevropské železniční síti. „Evropská železnice může prosperovat jen tehdy, bude-li možné stavět kolejová vozidla podle jednotných standardů. Pak bude stačit lokomotivu či vagon certifikovat pouze jednou, v jednom státě, při-tom budou schváleny k provozu na kterékoli trati v Evropské unii,“ zdůraznil Siim Kallas. V současné době existuje v zemích Evropské unie na jedenáct tisíc (!) různých standardů pro železniční vozidla.

Roztříštěnosti hodlá Evropská komise čelit posílením úlohy Evropské železniční agentury ERA. Úřad se sídlem v severofrancou­zském Valenciennes získá pravomoc certifikovat lokomotivy a vagony určené k provozu na evropské železniční síti. Celoevropský certifikát umožní železničním podnikům provozovat železniční vozidla na kterékoli národní železniční síti bez nutnosti absolvovat další schvalovací proceduru.

spinner