19. února 2004
Do roku 2010 hodlají Ruské železnice (RŽD) zvýšit objem nákladní dopravy na 2,2 miliardy tun. Na počátku letošního roku to oznámil ředitel koncernu Gennadij Fadějev. K nárůstu o 47,5 procenta má přispět také výstavba nových tratí, a to především na severu země. Právě tam je totiž soustředěno velké množství nalezišť přírodních zdrojů, které se dosud nevyužívají.
Ural a západní Sibiř představují pro RŽD nejlukrativnější oblasti – připadá na ně 40 procent nákladu přepraveného po ruské železnici. Pro srovnání: v celé evropské části Ruska je to jen asi 10 procent. RŽD proto chtějí na Sibiři vybudovat další trať, která by zefektivnila těžbu přírodních zdrojů. Plán zahrnuje i oblast Kuzbasu, která je velice bohatá na dřevo a uhlí.
Kvůli chybějící dopravní infrastruktuře nemůže být například v Kemerovu plně využita kapacita lesního hospodářství. „Vykáceny mohou být jen čtyři místo povolených 25 miliónů m3 lesa,“ řekl Gennadij Fadějev. Ředitel koncernu proto prosazuje výstavbu tzv. „sibiřské cesty“, která by vedla paralelně s Transsibiřskou magistrálou.
V severní části západní Sibiře, v oblasti poloostrova Jamal, byla nedávno zprovozněna trať z Korotšajeva do Novourengova. Nyní by na ni měla být napojena také města Selechard a Jamburk.
Financování projektu ovšem zůstává nedořešeno. Jeden z plánů – výstavba trati do Jakutska – musel být kvůli nedostatku peněz zastaven, i když dokončit zbývalo jen 330 kilometrů. Gennadij Fadějev věří, že jeho společnosti pomohou soukromí investoři.
A