25. května 2014

Efektivní využití tranzitního potenciálu ruské železnice v návaznosti na mezinárodní dopravní koridory je strategickou prioritou ruských drah. Geografická poloha Ruska zemi přímo předurčuje k úloze mostu mezi Evropou a Asií. Na II. euro-asijské konferenci zaměřené na logistiku v Rusku, kterou v polovině dubna uspořádala v Moskvě Ruská obchodní komora, to řekl viceprezident Ruských státních drah RŽD Salman Babajev.
RŽD mají zájem na vybudování nového železničního spojení mezi Íránem a Ázerbájdžánem. Podle ruských manažerů a politiků by tak vznikla nová konkurenceschopná železniční tepna, na kterou by byly napojené evropské státy, Rusko a dále i země Perského zálivu a jižní Asie. Experti odhadují, že přímé železniční spojení by zkrátilo dobu přepravy zboží do Íránu s přístupem k přístavu Bandar Abbas o pět až sedm dní ve srovnání s trasou přes Kaspické moře, protože by odpadla nutnost překladu v přístavech. Hlavním dopravním tahem mezi Evropou a Asií je Transsibiřská železniční magistrála, která vede přes Rusko dále do Číny, Kazachstánu, Mongolska a KLDR. Západní část magistrály nabízí napojení do Evropy přes hraniční stanice a přístavy.
Celkový objem přepravy přes Transsibiřskou magistrálu sice roste, nicméně stále zaostává za možnostmi a očekáváními. „V současné době jde přes magistrálu méně než jedno procento celkového eurasijského kontejnerového provozu realizovaného pozemní cestou. Vázne mezinárodní spolupráce mezi zainteresovanými státy, je také třeba vyřešit řadu infrastrukturních problémů s kapacitou,“ řekl Salman Babajev. Lídrem modernizačních programů jsou RŽD, přičemž jen dálněvýchodní segment bude pro prioritní investice do roku 2018 potřebovat 562 miliard RUB. Zhruba 302 miliard RUB půjde z vlastních prostředků koncernu, zbytek dodá ruský federální rozpočet a také Fond národního blahobytu. Soustavně se rovněž rozšiřuje seznam tratí, po kterých by se v budoucnu měly prohánět rychlé nákladní vlaky s velkokapacitními kontejnery.
Tomáš Johánek