Ing. Antonín Blažek, Ph.D. (VUZ) pro DN

Rozsáhlé investice do zkušebního centra se začínají vracet

Rozsáhlé investice do zkušebního centra se začínají vracet

V minulých letech prošlo Zkušební centrum Výzkumného ústavu železničního (VUZ) ve Velimi poměrně zásadní modernizací za stovky milionů korun. Letos už se sklízejí první plody těchto investic. Mimo jiné přicházejí i noví zákazníci z dosud dosti exotických zemí. Podle generálního ředitele VUZ Antonína Blažka ale drtivou většinu zákazníků centra tvoří tradiční partneři.

„Co lze momentálně při návštěvě zkušebního centra na kolejích vidět?“

„Nejzajímavějším vozidlem ve Velimi je momentálně nejnovější model německého vysokorychlostního vlaku ICE, který vyrábí společnost Siemens. Tento vlak na okruhu dosud nikdy nebyl, provádějí se tady některé zkoušky. Známými klienty jsou jednotky od Alstomu a Bombardieru, stále zde ještě testujeme různé varianty lokomotivy Vectron od Siemensu. Velmi zajímavé jsou i nové jednotky od firmy Stadler. Z produktů tuzemských výrobců jsme dokončili testování RegioPanterů a momentálně probíhají zkušební testy InterPanterů od společnosti Škoda Transportation, testují se také modernizované vozy pro vlaky ČD z Prahy do Hamburku. Již od loňského roku registrujeme poměrně velký nárůst testů vozidel pro nákladní dopravu, probíhají zde zkoušky celé řady nových typů nákladních vozů ať už pro kontejnerovou dopravu, pro přepravu uhlí, ropných produktů či dalšího zboží. Velmi dobře nám běží i hala dynamických zkoušek, zde se testují rámy podvozků, nápravy ložiska a další komponenty.“

„Loni jste říkal, že letošní rok bude lepší než loňský. Splnilo se toto očekávání?“

„Dnes již mohu říci, že ano. Na jaře bych si nebyl tak jistý, ale v dalších měsících se nám dařilo velmi dobře. První čtvrtletí je vždy špatné, letos bylo ještě horší než obvykle, další měsíce to ale vyrovnaly. Nyní jedeme na tři směny, pokračovat by to mělo i v příštích týdnech a měsících. Vyhlídky na příští rok jsou opatrně optimistické, některé smlouvy se zatím dolaďují, někteří zákazníci ještě nemají jasno, kdy budou moci přijet.“

„V loňském roce skončilo období stamilionových investic do zkušebního okruhu. Znamená to, že ustaly veškeré investice?“

„To samozřejmě ne, ale skončily ty velké investice. Posledním projektem byla výstavba zařízení pro testování systému ETCS. To byl také poslední projekt podpořený z evropských programů. Nemůžeme úplně rezignovat na další investice, do konce prázdnin chceme připravit návrh investičního plánu na příští rok. Chceme se zaměřit například na nákup nové měřicí techniky, drobné úpravy kolejí, zkrátka menší akce financované z vlastních zdrojů.“

„Daří se vám oslovovat nové zákazníky, nebo jde spíše o tradiční partnery?“

„Tak z 80 procent to jsou tradiční firmy. Zejména v segmentu zkoušek jednotlivých komponentů přicházejí i noví zákazníci. Jsou to spíše menší firmy, tady platí rovnice, že za více práce je méně peněz. Velice dobře jsme měli nakročeno na Ukrajinu, tam se prakticky všechno zastavilo. Další nové firmy jsou z některých bývalých sovětských republik, jako například z Kazachstánu, registrujeme i poptávku ze strany asijských firem.“

„Když hovoříte o Asii, objevují se u vás i čínské firmy, které na posledním InnoTransu představily své lokomotivy a které se chtějí dostat do Evropy?“

„Objevují se, ale zatím z toho pro nás výrazná práce není, je to spíše ve stadiu jednání a konzultací. Je to možná otázka času, kdy se zde objeví třeba i kolejová vozidla z Číny. Každopádně nutné je dbát na kvalitu všech výrobků, nesmějí se obcházet evropské normy.“

„Zaměstnanci VUZ musí splňovat určitě značné nároky na znalosti, daří se vám nacházet dostatek odborníků s potřebnou kvalifikací?“

„Já vedu tuto firmu deset let a za tu dobu se prakticky nezměnil počet zaměstnanců, máme jich zhruba kolem 110. Z těch původních tady přitom zůstala čtvrtina, tři čtvrtiny lidí jsme vyměnili. Snažili jsme se tým obměnit, posílit, oživit, přišli především mladší lidé. Možná nám chybějí odborníci v některých sektorech, jako je třeba zabezpečovací zařízení, žádné větší problémy ale nemáme. Je pravda, že situace je těžká, vidím to i u výrobců. Další otázkou je růst ceny odborníků na trhu, firma si myslí, že by mohla ušetřit na lidech, lidé si zase myslí, že by mohli dostat více. Už se nám stalo, že jsme o nějaké odborníky přišli. Klíčové zaměstnance ale musíme zaplatit.“

Tomáš Johánek

spinner