RegioJet po deseti letech plánuje expanzi v Polsku i vlaky do Beneluxu

RegioJet po deseti letech plánuje expanzi v Polsku i vlaky do Beneluxu

26.9. - Dopravce RegioJet začal před deseti lety, 26. září 2011, s provozem vlaků na trase mezi Prahou a Ostravskem. Od té doby vzrostl jeho podíl nejen na osobní dopravě v Česku, ale etabloval se i na Slovensku a postupně v Rakousku a v Maďarsku. Aktuálně je jeho prioritou vstoupit na železniční trh do Polska a již informoval tamního železničního regulátora o záměru zahájit provoz mezinárodních i vnitrostátních vlaků. Plánuje i spoje do zemí Beneluxu a na Ukrajinu, řekl ČTK mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. Přes léto již druhou sezonu jezdil také do Chorvatska.

Zpočátku jezdilo mezi Prahou a Ostravskem šest párů spojů, dnes už dopravce denně vypraví okolo 200 spojů jak těch na komerční riziko, tak státem či kraji objednávaných. Za deset let žluté vlaky převezly 65 milionů cestujících. RegioJet byl první, kdo začal Českým drahám konkurovat. "Právě konkurence a liberalizace, která změnila železnici v zákaznicky orientovanou službu, jsou největší změnou za posledních deset let. Vstupovali jsme do monopolního prostředí na železnici jako vetřelec. Dnes je mezi Prahou a Ostravou konkurence tří dopravců, soutěží se zakázky na dotované spoje a podíl jiných dopravců, než jsou ČD, je kolem 16 procent," uvedl majitel Radim Jančura.

Postupně komerční spoje rozšířil na severní Slovensko a nyní provozuje komerční vlaky i na trasách z Prahy přes Brno do Bratislavy a také z Prahy přes Brno do Vídně. Některé spoje ještě dále pokračují z Rakouska do Budapešti. Expanzí v Polsku chce Radim Jančura posílit svoji pozici středoevropského železničního dopravce.

Ke komerčním vlakům získal již dříve provoz státem objednávané rychlíkové linky z Brno do Bohumína a od prosince začne jezdit místo Českých drah také mezi Kolínem a Ústím nad Labem. Provozuje i objednávané osobní vlaky v Ústeckém kraji.

Z původní nevelké flotily starších lokomotiv a vagonů má dnes dopravce k dispozici zhruba 300 vozů různého stáří, často ovšem po rekonstrukci, a nakupuje další. Stejně tak nakupuje i nové moderní lokomotivy, které mohou jezdit na různých napěťových systémech v Česku i v okolních státech. "Letos pořizujeme 18 lokomotiv Bombardier TRAXX MS3 v hodnotě dvou miliard korun," uvedl Aleš Ondrůj. Tento týden také společnost představila novou elektrickou jednotku od polského výrobce Pesa pro provoz vlaků v Ústeckém kraji. Jen letos tak nasadí do provozu nová vozidla za tři miliardy korun. Pro srovnání České dráhy plánují příští rok nasazení nové techniky za devět miliard korun.

Kromě ambicí v Polsku čeká dopravce také na otevření polsko-ukrajinské hranice, aby mohl jezdit z Prahy přes Krakov až do Lvova a příští rok mají vlaky spojit také Prahu a Varšavu s Amsterdamem a Bruselem. Do Chorvatska se má v létě jezdit i z Polska a severní Moravy.

(čtk)

Foto: RegioJet

spinner