2. září 2013

Druhý největší český výrobce kolejových vozidel, společnost CZ LOKO, se letos musí vypořádat s velmi významným poklesem zakázek od národního dopravce – Českých drah – a jeho dceřiné společnosti ČD Cargo. Částečnou náhradu pro něj představuje několik velmi dobrých zakázek zejména z některých států východní Evropy a z Balkánu. Potvrdil to generální ředitel CZ LOKO Josef Bárta.
Jak se daří CZ LOKO v letošním roce? Pociťujete propad poptávky, který hlásí celý český železniční průmysl?
„V letošním roce je na českém trhu velmi citelný propad poptávky, u naší firmy se jedná oproti loňskému roku o pokles o zhruba 40 procent. Veliké šlápnutí na brzdu cítíme především u národního dopravce ČD a ČD Cargo, ale podobně lze mluvit i o ostatních provozovatelích železničních vozidel. Stoply se investice a opravy se velmi omezily.“
Na čem momentálně pracujete? Jaké jsou hlavní zakázky CZ LOKO?
„Hlavní zakázky a nová vozidla CZ LOKO se realizují ve spolupráci v zahraničí, kde pracujeme na vývoji a stavbě prototypu hned několika vozidel. Jedná se o hnací vozidlo s označením LTX, které vychází z našeho vozidla 744, a o dvouagregátové a hybridní vozidlo TM 33 a TM 35. V realizaci je již série TM3, což je dvounápravové vozidlo, které vychází z naší 719. Většina z těchto vozidel bude představena na veletrhu EXPO 1520 v září v Moskvě. V tuzemsku pracujeme na vozidlech MUV 74 a MVTV2 pro SŽDC.“
Loni jste prezentovali novou motorovou lokomotivu. Máte už nějaké objednávky, jednáte s potenciálními zákazníky a bude někdy jezdit i po českých kolejích?
„Nová lokomotiva řady 744 již pracuje v náročném provozu v Severočeských dolech. Jsme rádi, že je velmi spolehlivá a úspěšná. V tuto chvíli tuzemského zákazníka nemáme, ale v této těžké době tomu rozumíme.“
Jakou část vaší produkce tvoří export? Jaké zakázky a kde momentálně realizujete?
„V letošním roce nám propad tuzemské poptávky částečně kompenzuje export, který se bude pohybovat zhruba na 60 procentech z celkových tržeb. Jedná se především o země bývalého SNS, kde v letošním roce ve spolupráci zmodernizujeme nebo postavíme téměř padesát hnacích vozidel TM 33 a TM 35. Z hlediska našich tržeb jsou zajímavé i další země – Polsko, Slovensko, ale i balkánské státy.“
CZ LOKO se hodně angažuje ve spolupráci s vysokými školami. S kterými momentálně spolupracujete, na jakých projektech a jaký má pro vás tato spolupráce význam?
„Spolupráce s vysokými školami je nejen pro nás, ale určitě i oboustranně velmi významná. Spolupracujeme v oblastech výzkumu, vývoje a zkoušení a testování hnacích vozidel. Jedná se především o Dopravní fakultu Jana Pernera v Pardubicích a Západočeskou univerzitu v Plzni. Podle potřeby spolupracujeme i s Vysokou školou báňskou v Ostravě i ČVUT v Praze. Nechci mluvit o konkrétních projektech, ale spolupráce nás posouvá technicky a zkracuje a snižuje náklady na vývoj.“
Tomáš Johánek