Ing. Josef Bárta (CZ LOKO) pro DN

„Propad zakázek od národního dopravce je letos citelný“

„Propad zakázek od národního dopravce je letos citelný“

Druhý největší český výrobce kolejových vozidel, společnost CZ LOKO, se letos musí vypořádat s velmi významným poklesem zakázek od národního dopravce – Českých drah – a jeho dceřiné společnosti ČD Cargo. Částečnou náhradu pro něj představuje několik velmi dobrých zakázek zejména z některých států východní Evropy a z Balkánu. Potvrdil to generální ředitel CZ LOKO Josef Bárta.

Jak se daří CZ LOKO v letošním roce? Pociťujete propad poptávky, který hlásí celý český železniční průmysl?

„V letošním roce je na českém trhu velmi citelný propad poptávky, u naší firmy se jedná oproti loňskému roku o pokles o zhruba 40 procent. Veliké šlápnutí na brzdu cítíme především u národního dopravce ČD a ČD Cargo, ale podobně lze mluvit i o ostatních provozovatelích železničních vozidel. Stoply se investice a opravy se velmi omezily.“

Na čem momentálně pracujete? Jaké jsou hlavní zakázky CZ LOKO?

„Hlavní zakázky a nová vozidla CZ LOKO se realizují ve spolupráci v zahraničí, kde pracujeme na vývoji a stavbě prototypu hned několika vozidel. Jedná se o hnací vozidlo s označením LTX, které vychází z našeho vozidla 744, a o dvouagregátové a hybridní vozidlo TM 33 a TM 35. V realizaci je již série TM3, což je dvounápravové vozidlo, které vychází z naší 719. Většina z těchto vozidel bude představena na veletrhu EXPO 1520 v září v Moskvě. V tuzemsku pracujeme na vozidlech MUV 74 a MVTV2 pro SŽDC.“

Loni jste prezentovali novou motorovou lokomotivu. Máte už nějaké objednávky, jednáte s potenciálními zákazníky a bude někdy jezdit i po českých kolejích?

„Nová lokomotiva řady 744 již pracuje v náročném provozu v Severočeských dolech. Jsme rádi, že je velmi spolehlivá a úspěšná. V tuto chvíli tuzemského zákazníka nemáme, ale v této těžké době tomu rozumíme.“

Jakou část vaší produkce tvoří export? Jaké zakázky a kde momentálně realizujete?

„V letošním roce nám propad tuzemské poptávky částečně kompenzuje export, který se bude pohybovat zhruba na 60 procentech z celkových tržeb. Jedná se především o země bývalého SNS, kde v letošním roce ve spolupráci zmodernizujeme nebo postavíme téměř padesát hnacích vozidel TM 33 a TM 35. Z hlediska našich tržeb jsou zajímavé i další země – Polsko, Slovensko, ale i balkánské státy.“

CZ LOKO se hodně angažuje ve spolupráci s vysokými školami. S kterými momentálně spolupracujete, na jakých projektech a jaký má pro vás tato spolupráce význam?

„Spolupráce s vysokými školami je nejen pro nás, ale určitě i oboustranně velmi významná. Spolupracujeme v oblastech výzkumu, vývoje a zkoušení a testování hnacích vozidel. Jedná se především o Dopravní fakultu Jana Pernera v Pardubicích a Západočeskou univerzitu v Plzni. Podle potřeby spolupracujeme i s Vysokou školou báňskou v Ostravě i ČVUT v Praze. Nechci mluvit o konkrétních projektech, ale spolupráce nás posouvá technicky a zkracuje a snižuje náklady na vývoj.“

Tomáš Johánek

spinner