Cílem projektu TREND je přispět k vytvoření nové kvality v nákladní dopravě

Projekt TREND

Projekt TREND (Towards new Rail freight quality and concepts in the European Network in respect to market Demand – Směřování k nové kvalitě železniční dopravy a vytvoření koncepce evropské sítě s ohledem na poptávku) je součástí šestého rámcového programu EU. Finančně jej podporuje Evropská komise. Po osmnácti měsících prací je nyní prakticky dokončen. TREND vychází z cílů Bílé knihy, v níž Evropská komise analyzovala, proč služby mezinárodní železniční dopravy zaostávají v konkurences­chopnosti a podílu na trhu za dopravou silniční. Projekt má dva hlavní cíle. V části A je jeho cílem shromáždit všechny informace, které jsou nutné pro posouzení všeobecného rozvoje v oblasti evropské železniční dopravy. Zlepšit je nutné integraci zejména v oblastech liberalizace, volného přístupu k infrastruktuře a inter-operabilitě. V části B bylo cílem projektu doporučit srozumitelnou koncepci pro provedení jednotlivých akcí ve smyslu doporučení Bílé knihy a dále dosáhnout pokroku ve službách transevropské železniční dopravy, a to zvláště co do kvality, efektivity a objemu přepravy. Na řešení projektu se podílela různorodá skupina pracovníků zastupující všechny oblasti, které souvisí s poskytováním služeb v železniční dopravě. Byli mezi nimi různé typy zákazníků (CU – customers), železniční dopravci (RU – railway undertakings), správci infrastruktury (IM – infrastructure managers), intermodální operátoři (IO – intermodal operators), konzultační firmy, přepravci, speditéři a univerzity, i když částečně navzájem vystupují jako konkurenti. V konsorciu projektu TREND spolupracovaly také odborné a výzkumné instituce z Německa, České republiky (Centrum dopravního výzkumu), Itálie, Švýcarska, Maïarska a Rakouska. A v neposlední řadě se na projektu podílely i mezinárodní organizace – Sdružení evropských železnic (CER), Mezinárodní železniční unie (UIC) a Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice (UIRR). Je zřejmé, že po letech neustálého útlumu nyní evropský železniční sektor hledá sám sebe v počátečních fázích strukturálních změn. Rozšiřující se perspektivy liberalizace (například otevřený přístup na infrastrukturu), kombinovaná doprava a různé iniciativy na několika úrovních by měly vést ke zlepšení situace v mezinárodní nákladní železniční dopravě. Hlavním úkolem je nyní urychlení přeměny převážně na národním principu fungujících železnic na jednotný integrovaný panevropský systém, který bude konkurenceschop­nější vůči silniční nákladní dopravě. Projekt TREND byl současně zaměřen na: l Porovnávání trhů. Účastníci projektu provedli komplexní srovnání současné situace ve třinácti vybraných evropských zemích (Česko, Slovensko, Polsko, Maïarsko, Rumunsko, Bulharsko, Rakousko, Slovinsko, Německo, Švýcarsko, Francie, Itálie a Řecko) z hlediska právního, administrativního a technologického systému v železniční přepravě s ohledem na začlenění evropské legislativy, souvislosti mezi účastníky v železničním sektoru (RU, IM a IO), řízení změn a vztah k zákazníkům. Po získání informací následovala důkladná analýza, vzájemné porovnávání a hodnocení získaných dat. Výsledkem je tzv. znalostní databáze, která slouží pro snadnější rozhodování a poskytuje podporu v legislativních záležitostech. l Porovnání koridorů. Účastníci projektu provedli souhrnnou analýzu pomocí detailního a důkladného šetření vybraných subjektů (kvalita služeb, koncepce…) a železničních koridorů pro nákladní dopravu (existujících i potenciálních) s ohledem na zkušenosti získané z předešlých šetření vzhledem k předpokládanému růstu dopravy. Na základě této analýzy projekt poskytne doporučení vhodných koridorů. Potenciální dopady, využívání a šíření Cílem koordinačních akcí, jakou je i projekt TREND, je propagovat a podporovat propojování a koordinaci výzkumných a inovačních aktivit. Prvořadou úlohou souboru koordinačních akcí je definovat, organizovat a řídit společné podněty směrem ke zlepšení celkové situace na železnici pro nákladní dopravu. Aby bylo možné tyto požadavky splnit, musí být k aktivní spolupráci motivováno kritické množství investorů. Kritické množství zajistí úplné tematické a geografické pokrytí subjektů železničních služeb s ohledem na technické, provozní a odborné záležitosti. Přímé zjevné dopady lze potom očekávat v několika oblastech sektoru železniční dopravy. Jeden z cílů koordinačních kroků je zabezpečit využívání a šíření výsledků projektu zákonodárcům, politikům, řídicím institucím, IM, RU, IO, přepravcům, speditérům a dalším organizacím, jako jsou intermodální a logistická centra či přístavy. Postupně by měly být přeneseny do konkrétních provozních opatření, která mohou být převedena i do komerčních aktivit na vybraných koridorech. Šíření výsledků projektu v různých fázích pomocí internetu, brožur, bulletinů, seminářů a konferencí osloví další klíčové účastníky a širší veřejnost na obou stranách železničního trhu. Mgr. Aleš Krejza, Centrum dopravního výzkumu, Sekce silniční, integrované a kombinované dopravy. www.trend-project.com

spinner