7. září 2006
Projekt TREND (Towards new Rail freight quality and concepts in the European Network in respect to market Demand – Směřování k nové kvalitě železniční dopravy a vytvoření koncepce evropské sítě s ohledem na poptávku) je součástí šestého rámcového programu EU. Finančně jej podporuje Evropská komise. Po osmnácti měsících prací je nyní prakticky dokončen. TREND vychází z cílů Bílé knihy, v níž Evropská komise analyzovala, proč služby mezinárodní železniční dopravy zaostávají v konkurenceschopnosti a podílu na trhu za dopravou silniční. Projekt má dva hlavní cíle. V části A je jeho cílem shromáždit všechny informace, které jsou nutné pro posouzení všeobecného rozvoje v oblasti evropské železniční dopravy. Zlepšit je nutné integraci zejména v oblastech liberalizace, volného přístupu k infrastruktuře a inter-operabilitě. V části B bylo cílem projektu doporučit srozumitelnou koncepci pro provedení jednotlivých akcí ve smyslu doporučení Bílé knihy a dále dosáhnout pokroku ve službách transevropské železniční dopravy, a to zvláště co do kvality, efektivity a objemu přepravy. Na řešení projektu se podílela různorodá skupina pracovníků zastupující všechny oblasti, které souvisí s poskytováním služeb v železniční dopravě. Byli mezi nimi různé typy zákazníků (CU – customers), železniční dopravci (RU – railway undertakings), správci infrastruktury (IM – infrastructure managers), intermodální operátoři (IO – intermodal operators), konzultační firmy, přepravci, speditéři a univerzity, i když částečně navzájem vystupují jako konkurenti. V konsorciu projektu TREND spolupracovaly také odborné a výzkumné instituce z Německa, České republiky (Centrum dopravního výzkumu), Itálie, Švýcarska, Maïarska a Rakouska. A v neposlední řadě se na projektu podílely i mezinárodní organizace – Sdružení evropských železnic (CER), Mezinárodní železniční unie (UIC) a Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice (UIRR). Je zřejmé, že po letech neustálého útlumu nyní evropský železniční sektor hledá sám sebe v počátečních fázích strukturálních změn. Rozšiřující se perspektivy liberalizace (například otevřený přístup na infrastrukturu), kombinovaná doprava a různé iniciativy na několika úrovních by měly vést ke zlepšení situace v mezinárodní nákladní železniční dopravě. Hlavním úkolem je nyní urychlení přeměny převážně na národním principu fungujících železnic na jednotný integrovaný panevropský systém, který bude konkurenceschopnější vůči silniční nákladní dopravě. Projekt TREND byl současně zaměřen na: l Porovnávání trhů. Účastníci projektu provedli komplexní srovnání současné situace ve třinácti vybraných evropských zemích (Česko, Slovensko, Polsko, Maïarsko, Rumunsko, Bulharsko, Rakousko, Slovinsko, Německo, Švýcarsko, Francie, Itálie a Řecko) z hlediska právního, administrativního a technologického systému v železniční přepravě s ohledem na začlenění evropské legislativy, souvislosti mezi účastníky v železničním sektoru (RU, IM a IO), řízení změn a vztah k zákazníkům. Po získání informací následovala důkladná analýza, vzájemné porovnávání a hodnocení získaných dat. Výsledkem je tzv. znalostní databáze, která slouží pro snadnější rozhodování a poskytuje podporu v legislativních záležitostech. l Porovnání koridorů. Účastníci projektu provedli souhrnnou analýzu pomocí detailního a důkladného šetření vybraných subjektů (kvalita služeb, koncepce…) a železničních koridorů pro nákladní dopravu (existujících i potenciálních) s ohledem na zkušenosti získané z předešlých šetření vzhledem k předpokládanému růstu dopravy. Na základě této analýzy projekt poskytne doporučení vhodných koridorů. Potenciální dopady, využívání a šíření Cílem koordinačních akcí, jakou je i projekt TREND, je propagovat a podporovat propojování a koordinaci výzkumných a inovačních aktivit. Prvořadou úlohou souboru koordinačních akcí je definovat, organizovat a řídit společné podněty směrem ke zlepšení celkové situace na železnici pro nákladní dopravu. Aby bylo možné tyto požadavky splnit, musí být k aktivní spolupráci motivováno kritické množství investorů. Kritické množství zajistí úplné tematické a geografické pokrytí subjektů železničních služeb s ohledem na technické, provozní a odborné záležitosti. Přímé zjevné dopady lze potom očekávat v několika oblastech sektoru železniční dopravy. Jeden z cílů koordinačních kroků je zabezpečit využívání a šíření výsledků projektu zákonodárcům, politikům, řídicím institucím, IM, RU, IO, přepravcům, speditérům a dalším organizacím, jako jsou intermodální a logistická centra či přístavy. Postupně by měly být přeneseny do konkrétních provozních opatření, která mohou být převedena i do komerčních aktivit na vybraných koridorech. Šíření výsledků projektu v různých fázích pomocí internetu, brožur, bulletinů, seminářů a konferencí osloví další klíčové účastníky a širší veřejnost na obou stranách železničního trhu. Mgr. Aleš Krejza, Centrum dopravního výzkumu, Sekce silniční, integrované a kombinované dopravy. www.trend-project.com