11. října 2013

PRAHA (11.10.) – Chybějící výstražné kříže, špatný stav kolejí, závady na brzdách dálkového vlaku a dveře, které se během jízdy vlaku samy otevřely, to jsou nejzávažnější nedostatky, které Drážní inspekce zjistila v průběhu obnovené preventivní činnosti. Drážní inspekce začala opět po roce vykonávat preventivní kontroly v polovině července, kdy jí byla ministrem dopravy obnovena preventivní činnost v plném rozsahu.
Za tuto dobu Drážní inspekce provedla celkem 269 preventivních kontrol. Celkem bylo v tomto období zkontrolováno 91 souprav a vlaků, 62 železničních přejezdů, 76 stanic či zastávek, 26 úseků tratí, čtyři vlečky a dvě lanové dráhy. Při těchto kontrolách pracovníci Drážní inspekcí zjistili celkem 77 závad. Mezi nejzávažnější zjištění patří bezesporu případ, kdy Drážní inspekce na místě nechala vyřadit polovinu z kontrolovaného počtu drážních vozidel kvůli technickým nedostatkům dvojkolí (nesprávný průměr, vydroleniny, vrypy, problémy s brzdovými kotouči). Tento zásah a uvedené zjištění je v dosavadní praxi Drážní inspekce do značné míry unikátní a jednoznačně ukazuje na důležitost provádění nastavených preventivních akcí na dráhách.
Mezi další závažná zjištění, která přímo ohrožovala bezpečnost cestujících, bylo například nefungující blokování vstupních dveří u osobního vozu, jež mohl jet rychlostí až 160 km/h. Tyto dveře se při jízdě vlaku samovolně otevřely a v rámci bezpečnosti musel vlak mimořádně zastavit v zastávce Cerhenice, kde byl problém vyřešen. V tomto vlaku tak bylo včasným a bezprostředním zásahem ze strany Drážní inspekce jednoznačně zabráněno přímému ohrožení cestujících. Samostatnou kapitolou preventivní činnosti pak tvoří kontrola železničních přejezdů. Při těchto preventivních akcích Drážní inspekce zjistila značné nedostatky v rozhledových poměrech, když na jednom z přejezdů byl změřen nulový rozhled a nebo extrémně špatné a nedostatečné rozhledové délky.
Na několika tratích Drážní inspekce zjistila znečistěné, podmáčené, špatně odvodněné a značně zanesené kolejové lože, což způsobovalo pohyb kolejí i pod váhou člověka, natož pak pod jízdou těžkého vlaku. Chybějící upevňovadla (šrouby) nebo vyhnilé, případně rozdrolené pražce pak mohly způsobit vybočení koleje a následné vykolejení projíždějícího vlaku.