Zasedání znalců RID

Předpis RID pro příští rok dokončen

Změny 13. vydání Vzorových předpisů OSN a další úpravy nového znění Řádu pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (RID), který začne platit od 1. ledna příštího roku, přijalo loni v rumunském městě Sinai v pořadí již čtyřicáté Zasedání znalců RID.

Zasedání mimo jiné rozhodlo o tom, že cisternové vozy pro přepravu zvláště nebezpečných věcí budou postupně (tedy od roku 2005, respektive 2007) vybavovány zařízeními pro absorpci energie. Mezinárodní železniční unie UIC za tímto účelem vydá vyhlášku, podle níž bude schvalování zařízení probíhat. Přijat byl také návrh Německa, aby i stávající vozový park bylo možné vybavit zařízením pro absorpci energie (absorpce na každém konci vozu by měla mít hodnotu 500 kJ).

Zasedání také přijalo nabídku Švýcarska prověřit v běžném provozu mechanicko-pneumatické detektory vykolejení, jimiž Švýcarské spolkové dráhy SBB vybavily přes 600 cisternových vozů pro přepravu nebezpečných věcí. Na základě provozních výsledků bude posléze rozhodnuto o dalším postupu v této oblasti.

Školení zaměstnanců

Pracovní skupina Cisterny a technika vozidel z důvodu zvýšení bezpečnosti v železniční dopravě doporučila, aby bylo školení rozšířeno i na některé další zaměstnance podílející se na přepravě nebezpečných věcí. Bylo rozhodnuto, že tyto nové podmínky budou zapracovány do kapitoly 1.3. Jednotlivé skupiny zaměstnanců (viz tabulku) mají být pojaty flexibilně, aby mohly být zohledněny národní zvláštnosti.

Na konec pododdílu 1.3.2.2 bude doplněna pasáž:

Zaměstnance dopravce a provozovatele železniční infrastruktury je třeba vzhledem ke zvláštnostem železničního provozu více školit. Toto školení má mít formu základního a dalšího odborně zaměřeného školení:

  1. základní kurz pro všechny zaměstnance

Všichni zaměstnanci budou proškoleni z nálepek pro označení nebezpečí a oranžového označení (jaké nebezpečí představují). Zaměstnanci dále musejí znát ohlašovací povinnost v případě mimořádností s nebezpečnými věc­mi.

  1. další odborně zaměřené školení pro provozní zaměstnance, kteří se přímo podílejí na přepravě nebezpečných věcí.

Dodatečně k základnímu kurzu, uváděnému pod písmenem a), je zaměstnance třeba dále školit podle jejich činnosti. Témata jsou uvedena pod odstavcem 1.3.2.2.2 podle kategorií (viz rastr).

Zabránění vzniku škod z důvodu „přenárazníkování“

Při nehodách a mimořádných událostech, které vznikají během posunu nebo provozu cisternových vozů, dochází občas k tzv. přenárazníkování. Při něm se nárazníky či jinými částmi vozu (hák šroubovky, šroubovka atd.) může poškodit dno nádrže cisternového vozu, což může způsobit velké úniky přepravované látky. Proto jsou dnes již cisternové vozy pro zvlášť nebezpečné věci dobrovolně vybavovány různými ochrannými zařízeními.

Na základě diskuse v pracovní skupině předložilo Německo návrh, jak těmto škodám v budoucnu zabránit – pro nové cisternové vozy v něm doporučilo následující alternativy:

• zvýšení tloušťky stěny dna nádrže,

• použití jiných materiálů s vyšší odolností proti průrazu,

• použití „sendvičové“ konstrukce dna nádrže,

• ochranný štít na obou koncích vozu.

Tato opatření by měla být uplatněna u cisternových vozů, které jsou určeny pro přepravu:

• lynů třídy 2 s klasifikačním kódem, které obsahují písmeno či písmena T, TF, TC, TO, TFC, nebo TOC,

• látek tříd 3 až 8, které mají přidělen cisternový kód L15CH, nebo L21DH.

Zasedání však rozhodlo, že případné změny nebudou přijaty k 1. lednu 2005, ale až k 1. lednu 2007.

Údaje v přepravním dokumentu

Zasedání znalců se zabývalo také harmonizací údajů v přepravní dokumentaci, které mají za cíl usnadnit multimodální dopravu. Konkrétně jednalo o návrhu Rakouska neuvádět číslo pro označení nebezpečí v nákladním listu. Návrh nebyl přijat, neboť toto opatření by ztěžovalo kontrolu vozů.

Přijat byl naopak návrh uvádět datum vyhotovení nákladního listu (tedy harmonizace s doporučením OSN), ovšem za předpokladu, že podle jednotných právních předpisů pro smlouvu o mezinárodní železniční přepravě zboží (CIM) bude možné uvádět i datum převzetí zásilky k přepravě.

Zasedání se dále zabývalo návrhem zachovat „políčko“ RID, které se označuje křížkem.Jednalo se také o převzetí návrhu ADR, podle něhož bude uváděn i počet kusů a celkové množství. Jedná se o redakční změnu, neboť CIM to již v článku 13 § 1e) uvádí.

Zasedání dále rozhodlo upustit od uvádění zvláštní poznámky v případě, že jsou použity přemístitelné cisterny, které byly konstruovány podle IMDG-Code. Upustilo také od uvádění zvláštní poznámky v nákladním listu v případě, že se jedná o kombinovanou přepravu silnice/železnice.

V novém znění RID znalci dospěli k souladu se silniční dohodou ADR – pro ADR totiž již bylo se změnami k 1. lednu loňského roku přijato, že při přepravách, v jejichž přepravním řetězci je námořní nebo letecká přeprava, lze pro silniční přepravu použít přepravní dokument letecké nebo námořní přepravy.

V RID tato možnost doposud nebyla, protože CIM vyžaduje dodržení určitých podmínek pro nákladní list. Zástupce Mezinárodního výboru pro železniční dopravu (CIT) proto ve spolupráci s UIC vypracoval dokument, který umožňuje použít pro vyplňování nákladního listu angličtinu (oficiálními jazyky jsou dosud němčina nebo francouzština) a také připojení dokumentů, které používá námořní nebo letecká přeprava; zasedání tento návrh schválilo.

Znalci přijali také návrh uvádět v nákladním listu při přepravě infekčních látek třídy 6.2 jméno a telefonní číslo odpovědné osoby, stejně jako návrh neuvádět již v nákladním listu poznámku o tom, že jsou přepravovány geneticky změněné mikroorganismy.

Omezení přeprav příslušnými orgány

Dalším z důležitých bodů 40. zasedání bylo projednání kapitoly

1.9 RID. Podnětem k diskusi na toto téma se stala národní opatření Švýcarska pro zvýšení bezpečnosti přeprav nebezpečných věcí po železnici, která vyústila dokonce v zákaz určitých přeprav.

Text vypracovala zvláštní pracovní skupina, která se zabývala harmonizací kapitoly 1.9 RID se stejnou kapitolou ADR, a zasedání schválilo návrh standardizovaných analýz rizik pro potřebu příslušných orgánů. Zvláštní pracovní skupina se tímto problémem bude dále zabývat ve spolupráci s Evropskou unií.

Zvláštní odstavec členským státům umožní přijmout pro zajištění bezpečnosti zvláštní předpisy, které nejsou uvedeny v RID. Jedná se o předpisy, které se týkají železniční dopravy a posunu nebo odstavení.

Kapitola 1.9 s názvem Omezení přepravy příslušnými orgány má celkem pět oddílů (1.9.1 až 1.9.5).

Znalci podle odstavce 6.8.2.4.5

Již na předchozím zasedání bylo rozhodnuto o vzájemném uznávání znalců pro první nebo opětovnou zkoušku – v RID 2005 proto budou definovány požadavky na znalce a pověřená místa. Na základě požadavku Belgie byla mezi zkoušky doplněna i mimořádná zkouška, která má především zajistit, že poškozené vozy budou moci být opraveny a zkoušeny v nejbližší vhodné opravně.

Zvláštní podmínky pro přepravy na krátkých námořních trasách

Návrh zástupce CIT Bern, aby ustanovení příloh 1–3 a 5 LIF (Sez-nam železničních přechodů a omezení, která jsou platná pro mezinárodní železniční přepravu), v nichž jsou uvedeny zvláštní podmínky pro přepravu nebezpečných věcí na určitých krátkých námořních trasách, bylo uvedeno v neoficiální části RID, nebyl přijat. Znalci rozhodli zveřejnit tyto podmínky na domácí stránce Mezivládní organizace pro mezinárodní železniční přepravu (OTIF) s tím, že v RID v odstavci 1.1.4.5.2 bude na tuto stránku uveden odkaz, a to formou poznámky pod čarou.

Šestiměsíční přechodné období

Přijaté změny začnou platit od 1. ledna příštího roku s tím, že bude uplatněno šestiměsíční přechodné období. Nové podmínky RID tedy budou muset být uplatňovány nejpozději od 1. července příštího roku.

Stanislav Hájek,

bezpečnostní poradce ČD

1.3.2.2.2 Odborně zaměřené školení musí obsahovat

minimálně následující témata:

  1. strojvedoucí nebo zaměstnanci se stejným zaměřením kategorie 1:

nutné informace o sestavě vlaku, o nebezpečných věcech řazených ve vlaku a jejich zařazení ve vlaku, druhy závad, jednání v kritických situacích v případě závad, přijetí opatření k ochraně vlastního vlaku a dopravy na sousedních kolejích;

  1. posunovači nebo zaměstnanci se stejným zaměřením kategorie 1:

nálepky pro posun vzor 13 a 15 RID a jejich význam (viz pododdíl 5.3.4.2), ochranné vzdálenosti u věcí třídy 1 podle oddílu 7.5.3 RID, druhy závad;

  1. vozmistři nebo zaměstnanci se stejným zaměřením kategorie 2:

provádění kontrol podle Přílohy XII (Podmínky pro technickou kontrolu nákladních vozů) RIV, provádění kontrol podle vyhlášky Mezinárodní unie železnic UIC 471–3 (pouze zaměstnanci, kteří provádějí kontroly uvedené v odstavci 1.4.2.2.1 RID), rozpoznání závad;

  1. výpravčí, zaměstnanci stavědel a výhybkářských stanovišť, zaměstnanci dispečerských pracovišť nebo zaměstnanci se stejným zaměřením kategorie 3:

zvládnutí kritických situací při závadách, interní nouzové plány pro seřaďovací nádraží – nově podle kapitoly 1.11 RID.

spinner