Železniční trh stále čeká na rozsáhlejší liberalizaci

Polsko

Zahraniční železniční spedice, které usilují o vstup na polský trh, se zatím budou muset obrnit trpělivostí. Polský trh nákladní železniční dopravy byl sice v druhém pololetí roku 2003 částečně liberalizován, ale jeho plné otevření plánuje polská vláda až na rok 2012. Určité změny na trhu nicméně již letos v lednu přineslo snížení poplatků za užití infrastruktury. Od léta 2003 nepotřebují soukromé podniky k provozování nákladní železniční dopravy žádnou koncesi, plně jim k tomu dostačuje licence od úřadu pro železniční dopravu UTK (Urzad transportu kolejowego). Otevření trhu však platí pouze pro vnitrostátní provoz, pro mezinárodní nákladní železniční dopravu platí naopak speciální pravidla, která jsou uváděna do praxe postupně (mimo jiné upravují i proces uznávání licencí z ostatních členských zemí Evropské unie). Potíže s Cargem Varšava hodlá trh nákladní železniční dopravy plně otevřít až v roce 2012, tedy podstatně později, než plánuje Evropská unie. Evropská komise počítá s rozsáhlou liberalizací již od ledna příštího roku. Polákům činí velké problémy restrukturalizace nákladní divize Polských státních drah PKP Cargo, která má dominantní podíl na celkovém objemu domácích železničních přeprav. Polská vláda je údajně ochotna zahraničním subjektům po plné liberalizaci přepustit nejvýše dvacet procent trhu. Ve smlouvě o přistoupení k Evropské unii si navíc Polsko vyjednalo přechodnou dobu tří let. Na počátku letošního roku se sice snížily poplatky za užití železniční infrastruktury o 15 procent a soukromé podniky získaly stejné podmínky přístupu na síť jako státní dráhy, výsledkem změn je však jen pomalé snižování podílu PKP Cargo – v průměru o 2,0 až 2,5 procenta ročně. Pětina nákladní dopravy V Polsku se po železnici ročně přepravuje 280 milionů tun zboží, což je zhruba 21 procent veškerého objemu nákladní dopravy v zemi. Plných 90 procent připadá na přepravu hromadného nebo tekutého zboží, jako je uhlí, ropa a ropné produkty, a v této oblasti si PKP Cargo udržuje výrazně monopolní postavení. Poměr železniční a silniční přepravy se od roku 2000 změnil z 1:5,4 na 1:3,4. V roce 2003 se podíl soukromých železničních podniků na železniční přepravě pohyboval kolem čtyř procent, loni již překročil hranici deseti procent. Jediným soukromým železničním podnikem s přepravními výkony přesahujícími jednu miliardu tunokilometrů byla v roce 2004 CTL Logistics, největší soukromá logistická společnost v Polsku. N

spinner