Přesun nádraží v Brně

Odborníci proti přesunu

Devatenáct brněnských expertů – architektů, urbanistů, dopravních odborníků a stavebních inženýrů – zveřejnilo na konci května společnou otevřenou výzvu, v níž úřady nabádají, aby zastavily přípravu přesunu brněnského nádraží. Odborníci se obávají, že se v důsledku přesunu výrazně zhorší dopravní obslužnost a následně také atraktivita železniční dopravy. Odsun nádraží podle nich přitom není o nic výhodnější než modernizace stávajícího nádraží.

Stanovisko kolegia expertů bylo již zasláno členům Rady města Brna, členům Rady Jihomoravského kraje, ministrům dopravy, financí a pro místní rozvoj a také ředitelům Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a Státního fondu dopravní infrastruktury.

„Za stávající situace není přestavba ŽUB v odsunuté poloze vhodná. V letech 1961 – 1962 jsem zpracovával dopravní generel v rámci Územního plánu města Brna. Základním předpokladem odsunuté polohy bylo získání ploch Jižního centra pro obchodní a kancelářské prostory. Avšak tyto kapacity, zejména obchodní, již v posledních letech město získalo. Nezbytným předpokladem té polohy bylo napojení odsunutého ná-draží na MHD formou severojižního tramvajového diametru. Stávající nádraží nepovažuji za žádnou bariéru, navíc ta by tam v podobě historických budov a mostů stejně zůstala zachována,“ uvedl bývalý generální ředitel Dopravního podniku města Brna Petr Herzog.

„Osobně si kladu otázku, co přestavba ŽUB v odsunuté poloze přinese občanům pozitivního. Jako hlavní negativum vidím, že změna polohy nádraží, které se posune o kilometr dál, prodlouží dopravní vzdálenosti a čas potřebný k cestování. Také financování projektu je naprosto nezajištěné, takže hrozí, že několika budoucím generacím zůstane pomník v podobě torza nádraží v Jižním centru. A nejde jen o vlastní stavbu nového terminálu, ale o rekonstrukci MHD, která není v projektu zahrnuta a která je bezpodmínečně nutná,“ poznamenal architekt a urbanista Viktor Rudiš.

(jet)

spinner