Kalamita na železnici

Namrzlá trolej zastavila provoz stovek vlaků

Namrzlá trolej zastavila provoz stovek vlaků

Necelých 1200 vlaků nevyjelo minulý týden během ledové kalamity, která postihla drtivou většinu českých a moravských železničních tratí s elektrickým provozem. Namrzlá trolej měla za následek to, že z ní elektrické lokomotivy a jednotky nemohly odebírat proud a zůstaly stát ve stanicích či dokonce na tratích.

V pondělí odpoledne začala namrzat trolej na velké části sítě spravované Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). Během přibližně 100 minut zůstaly stát vlaky vedené elektrickými lokomotivami či jednotkami v lepším případě na nádražích a v železničních stanicích, v horším případě na trati. Právě vlaky uvíznuté na trati se v dalších dnech staly vděčným tématem některých médií a municí v přestřelkách některých politiků. V pátek se ledovou kalamitou a jejím zvládnutím SŽDC, a zejména Českými drahami zabývali i premiér Bohuslav Sobotka a nově jmenovaný ministr dopravy Dan Ťok.

Sobotka: ČD při ledovce nezvládly komunikaci

Podle premiéra Sobotky České dráhy v době kalamity nedostatečně komunikovaly s cestujícími a SŽDC. „Musí se to zlepšit,“ shodl se při jednání s novým ministrem dopravy Danem Ťokem a předsedou představenstva ČD Pavlem Krtkem. Podle Ťoka mají České dráhy i SŽDC sice krizové plány pro podobné situace, ale nejsou sladěné. „Myslím si, že do budoucna, kromě toho, že ČD budou muset zlepšit komunikaci, to bude vyžadovat určitou aktualizaci krizových plánů, krizových postupů na straně ČD,“ dodal Sobotka. Komunikační problém zapříčinilo prý mimo jiné i to, že při transformaci železnice část provozních zaměstnanců přešla od ČD pod SŽDC. Liberalizace podle Ťoka znamenala vystavění „čínské zdi“ mezi oběma státními firmami, která se negativně projevila i při kalamitě. „Ministerstvo jako zastřešující organizace musí do problému vstoupit a zasadit se o zlepšení,“ podotkl Ťok.

ČD prý mají dostatek dieselových lokomotiv

Premiér vidí rezervu například v tom, že cestující byli málo informovaní o tom, že je pro ně nejbezpečnější zůstat v zastavených vlacích, které až asi na tři soupravy svítily a topily, než se vydat ven do nepříznivých podmínek. Podotkl, že vyjet do nepříznivého počasí odmítli mnohdy i nasmlouvaní náhradní autobusoví dopravci. Podle Bohuslava Sobotky se například ale také ukázalo, že dráhy mají dostatek dieselových lokomotiv, aby podobné situace zvládly. Škody a výši poskytnutých kompenzací chtějí dráhy vyčíslit do konce roku. Pro zajištění základní obslužnosti v době námrazy bylo finálně k dispozici nad rámec běžné grafikonové potřeby 40 motorových lokomotiv a dalších 25 motorových souprav a přívěsných vozů. Vedle toho dopravce využil 31 autobusů. Soukromí železniční dopravci prakticky až na výjimky první den ledové kalamity nefungovali vůbec, druhý den vyjely spoje společnosti RegioJet tažené motorovou lokomotivou.

Na kolejích se objevili dieseloví veteráni

Stovky elektrických vlaků musely během dvou dnů kalamity nahradit dieselové lokomotivy a i v čele mezinárodních expresů se objevily skutečné unikáty. Dopravit prestižní vlak kategorie EC z Brna do Prahy dostala za úkol motorová lokomotiva řady 771, jeden z posledních zástupců této legendární řady v majetku ČD. Nutno dodat, že 43 let starý veterán se nečekaného úkolu zhostil důstojně a během dalšího dne zajišťoval vozbu vlaků v okolí Prahy. V čele dalších vlaků kategorie EC se objevil neméně legendární stroj – ještě o pět let starší „zamračená“, dokonce jedna z prvních vyrobených, která je ale ještě nasazovaná do pravidelného provozu na Posázavském Pacifiku. V čele dalších rychlíků i osobních vlaků se na elektrifikovaných tratích objevily motorové lokomotivy několika dalších řad, převládali hlavně „brejlovci“ z plzeňského, českotřebovského či brněnského depa kolejových vozidel.

Tomáš Johánek s využitím ČTK

spinner