28. února 2008
Jedním z důsledků pokračující liberalizace a nárůstu evropské železniční nákladní dopravy je v posledních letech i zostřený konkurenční boj. Železniční podniky v mnoha zemích čelí výraznému tlaku na snižování tarifů a jejich výnosy se i při nárůstu výkonů snižují. Podle Wolfganga Stötzleho z katedry logistického managementu univerzity ve švýcarském St. Gallenu se to již brzy změní. Železnice se může těšit na lepší časy, i pokud jde o finanční situaci, tvrdí.
Ve švýcarské železniční nákladní dopravě nyní stará ekonomická poučka, že při zvýšení poptávky rostou ceny, neplatí. Konkurenční tlak je i při enormním nárůstu poptávky takový, že kdo chce obstát na trhu, musí s cenou dolů. Velmi podobná je současná situace i v sousedním Německu. Wolfgang Stötzle je nicméně přesvědčen o tom, že přepravní tarify budou muset začít růst, a to hned z několika důvodů.
Předně dále rostou provozní náklady (například ceny pohonných hmot a mzdy) a také poptávka po železniční přepravě je tak vysoká, že některé železniční podniky narazily na hranice svých kapacitních možností. Řada tratí je vytížená, některé jsou dokonce přetížené. Určité trhy mají problémy s nedostatkem volných vagonů a lokomotiv. Vysoké ceny oceli zase ženou vzhůru výdaje na kolejový materiál. Všechny vzniklé vícenáklady budou muset dráhy přenést na zákazníky v podobě vyšších tarifů.
Podraží i jiné druhy dopravy
Nelze očekávat ani to, že by se začaly dramaticky snižovat ceny jiných druhů dopravy. Největší konkurent – silniční nákladní doprava – se musí vyrovnávat se soustavným růstem cen pohonných hmot a rozsáhlým zaváděním mýtného. Vedle toho se zpřísňují i předpisy o povolených dobách jízd řidičů. Digitální tachografy umožňují snadnější kontroly přikázaných přestávek v jízdě.
Železniční nákladní doprava bude v ose východ – západ v dlouhodobém horizontu přebírat stále více zakázek z Asie. Zboží bude distribuováno po celé Evropě, vzroste i alpský tranzit na ose sever – jih, synergicky se spojí obě osy a provoz dále poroste. Železnice má v tomto ohledu velkou výhodu, protože její předností jsou nižší náklady na přepravu na dlouhé vzdálenosti. Pro provoz na ose východ – západ však bude nutné vytvořit odpovídající předpoklady – připravit kapacitně vyhovující koridory a odstranit přetrvávající administrativní bariéry na hranicích, uzavřel Wolfgang Stötzle z katedry logistického managementu univerzity ve švýcarském St. Gallenu.
n