Železniční koridory

Na modernizaci železničních koridorů stále chybějí peníze

Již v příštím roce by měla být zahájena modernizace III. a IV. železničního koridoru mezi Prahou a Chebem, respektive mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Příprava projektové dokumentace je v plném proudu, zbývá zajistit dostatek finančních prostředků. Do značné míry pomohou strukturální fondy Evropské unie, zatím však mohou plánovat své výdaje jen do roku 2006, uvedl v polovině května technický ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Miroslav Konečný.

Právě v roce 2006 totiž končí současné rozpočtové období EU a o rozpočtu na další roky se bude teprve jednat. „Víme, co bychom mohli z kohezních fondů dostat do uvedeného roku, dále nevidíme,“ uvedl Miroslav Konečný. Celková investice do obou zmíněných koridorů

se přitom vyšplhá na desítky miliard Kč. V případě III. koridoru to má být kolem 36 miliard Kč, u IV. koridoru o něco méně, ale u něj ještě v některých úsecích není zcela jasné trasování modernizované trati. Dokončení rekonstrukce III. koridoru včetně například výstavby tunelu u Ejpovic se plánuje na rok 2010, koridor z Prahy do Českých Budějovic a dále směrem na Linec by měl být hotový až kolem roku 2016. Dokončovací práce již probíhají na I. a II. koridoru.

Nejisté finance

Modernizaci koridorů v současné době finančně zajišťuje více zdrojů. Jedná se o prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), bankovní úvěry a prostředky z fondů Evropské unie. Například v letošním roce má SŽDC na dokončení modernizace I. koridoru

1,3 miliardy Kč, na II. koridor čtyři miliardy Kč, na přípravu přestavby III. koridoru 813 milionů Kč a IV. koridoru 600 milionů Kč. Dalších pět miliard Kč letos SŽDC investuje do modernizace železničních uzlů a ostatních tratí. „Není to na žádné výrazné zlepšení současného stavu tratí, spíše chceme tento stav udržovat,“ informoval Miroslav Konečný.

Problém, který aktuálně hrozí, nesouvisí jen s koncem rozpočtového období EU, ale také s očekávaným koncem privatizace v ČR a zánikem Fondu národního majetku. Ten zatím zajišťuje podstatnou část příjmů SFDI (pro letošní rok je to konkrétně 20 z celkových 44 miliard Kč). „Věříme, že se podaří najít náhradu zanikajícího fondu,“ vyjádřil naději ředitel SFDI Pavel Švagr. V opačném případě by se podle něj Česká republika mohla rozloučit s myšlenkou, že by v brzké době měla kvalitní dopravní infrastrukturu.

Stavět se budou nejen koridory

SŽDC však pro nejbližší období nepočítá jen s modernizací koridorů a údržbou stávajících tratí. Už na konci letošního roku nebo na začátku roku příštího by se mělo začít stavět takzvané Nové spojení, které vyřeší především současné zcela nevyhovující napojení pražského Hlavního nádraží na železniční tratě do Holešovic a Libně.

Hlavní dodavatel této investice za přibližně devět miliard Kč by měl být znám již v červnu nebo červenci. Největší stavbou Nového spojení bude čtyřkolejný tunel pod vrchem Vítkovem. Podle Miroslava Konečného jsou zatím na tuto stavbu zajištěny finance také jen do roku 2006. „Peníze zajistit prostě musíme. Pokud se jednou začne stavět, musí se to dokončit,“ zdůraznil. Nové spojení by mělo být hotovo v roce 2011.

Připravují se rekonstrukce stanic

I když modernizace I. a II. železničního koridoru v letošním roce skončí, bude stále chybět rekonstrukce některých železničních uzlů ležících na těchto dvou koridorech. Konkrétně se jedná zejména o uzly v Ústí nad Labem, Kolíně, Pardubicích a České Třebové. Podle Miroslava Konečného se tyto investiční akce připravují, ale nejsou na ně zatím potřebné peníze. Stanovených 9,2 miliardy Kč na rok podle něj zatím stačí pouze na výstavbu samotných koridorů. „Musíme nejprve dostavět to, co máme rozdělané,“ uvedl dále.

S rozsáhlou opravou železniční infrastruktury se počítá i v Praze, a to nejen v souvislosti s Novým spojením. Modernizovat se totiž budou ještě tratě ústící do Prahy ze směru I., III. a IV. železničního koridoru. V této souvislosti se například objevil návrh, že by nedaleko současného železničního mostu na Smíchově měl vzniknout ještě jeden, určený rovněž pouze pro železnici.

Samostatnou kapitolu mezi rekonstrukcemi železničních uzlů tvoří plánovaný přesun brněnského hlavního nádraží dále od centra města. Ten však zatím není „na programu dne“, neboť nutné investice do této stavby by se vyšplhaly minimálně na 20 miliard Kč.

Tomáš Johánek

spinner