Nizozemsko/Německo

Na Betuwe mezi Duisburgem a Rotterdamem už na elektriku

Vlaky na nové nákladní trati Betuwe lze od letošního roku provozovat i v elektrické trakci. Jako první elektrické lokomotivy německého výrobce byly pro provoz na Betuwe schváleny lokomotivy Siemens typu ES64F4, které u Německé dráhy DB AG a její divize nákladní dopravy Railion Deutschland slouží pod řadovým označením BR 189. Na trati mezi nizozemským přístavem Rotterdam a německým průmyslovým centrem Duisburg začaly jezdit již loni v prosinci.

Smlouvu s konsorciem společností Siemens Transportation systems (TS) a Alstom na vybavení 26 vícesystémových elektrických lokomotiv řady 189 evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a nizozemským vlakovým zabezpečovačem ATB uzavřeli představitelé DB AG teprve před rokem. Vybavení ETCS umožňuje vlakům přeshraniční provoz na nové trati Betuwe mezi Rotterdamem a průmyslovou oblastí v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko bez časově náročné výměny lokomotiv na hranicích.

Trať Betuwe je součástí panevropského nákladního železničního koridoru mezi Rotterdamem a italským Janovem. Nasazení nových lokomotiv představuje další etapu v procesu technické unifikace evropské železniční sítě, která má za cíl usnadnit přeshraniční železniční dopravu, zkrátit jízdní doby a zvýšit přepravní výkony na vybraných tratích.

Potřebné úpravy

Siemens zajistil jako vedoucí společnost konsorcia návrh technického řešení a fyzické úpravy lokomotiv ve svém závodě v Mnichově-Allachu. Bude také zodpovědný za schvalovací proces jak na napájecím systému 1,5 kV, což je stejnosměrná napájecí soustava používaná na nizozemských železnicích, tak i na střídavém systému 25 kV, používaném na Betuwe. Alstom se na zakázce podílí dodávkou mobilní části vlakových zabezpečovačů ETCS, ATB a schválením zabezpečovacích a sdělovacích systémů v Nizozemsku.

Stovku lokomotiv řady 189 Siemens DB AG dodal v letech 2002 až 2005. V současné době je již v provozu patnáct verzí modelu ES64F4. Jsou nasazeny v nákladní dopravě jedenácti evropských zemí: v Německu, Itálii, Chorvatsku, Rakousku, Polsku, Rumunsku, Švédsku, Švýcarsku, Slovinsku, České republice a v Maďarsku.

Díky schválení v Nizozemsku se Siemens stal prvním výrobcem elektrických lokomotiv, jehož stroje jsou schváleny k provozu ve všech zemích střední Evropy.

Tomáš Johánek

spinner