15. července 2004
Seznámit veřejnost s problematikou interoperability evropské železniční sítě a s dopady její aplikace v České republice bylo cílem konference, kterou pod názvem Aplikace směrnice 2001/16/ES, o železniční interoperabilitě, uspořádaly na počátku července v pražském Obecním domě České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Účastníci konference se mohli seznámit i s výsledky realizace stejnojmenného projektu, financovaného z programu Phare.
Projekt, který byl zahájen v září loňského roku, uskutečňuje italská inženýrská společnost Italferr ve spolupráci s řadou českých partnerů. Projekt by měl trvat jeden rok. Dosažení interoperability bude znamenat sjednocení legislativních, zabezpečovacích a řídicích systémů železniční dopravy. Zákazníkům železničních dopravců to přinese zejména zkrácení jízdní doby a zvýšení přesnosti a bezpečnosti dopravy. S interoperabilitou se také zvýší nároky na ochranu životního prostředí. „Jsem rád, že tento projekt, financovaný Evropskou unií a řešený našimi italskými kolegy, napomáhá těmto cílům,“ uvedl generální ředitel Českých drah Petr Kousal.
Transevropská železniční síť za 220 miliard €
Železniční systémy v evropských zemích se budovaly nezávisle na sobě. Většina zemí má proto rozdílné zabezpečovací a sdělovací zařízení či jiné napájecí systémy. Snahou EU je zásadní rozdíly co nejrychleji a nejefektivněji odstranit tak, aby byl zajištěn volný pohyb zboží a osob v rámci celé Evropské unie. Odhaduje se, že celkové náklady na dokončení transevropské železniční sítě do roku 2020 dosáhnou 220 miliard €.
V České republice se zvyšování interoperability vztahuje na tratě zařazené do evropského železničního systému, tedy na Panevropské koridory (páteřní síť TINA) a na doplňkovou síť TINA. „Interoperabilní železniční síť, fungující bez různých omezení, je pro nás velkou výzvou a příležitostí, kterou bereme velmi vážně,“ řekl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek. Modernizace všech koridorů včetně železničních uzlů a vybudování komunikačních a zabezpečovacích systémů by podle něj měly stát až 200 miliard Kč.
Interoperabilitou evropského železničního systému se rozumí technická, technologická a provozní propojitelnost, odstranění technických překážek v pohybu vlaků, kompatibilita železniční infrastruktury jednotlivých členských států, kompatibilita železniční infrastruktury a vozidlového parku a propojení informačních a komunikačních systémů manažerů infrastruktury a dopravců.
K základním parametrům inter-operability v oblasti železniční infrastruktury patří průjezdný průřez, minimální poloměr oblouků, rozchod koleje, maximální zatížení koleje, minimální délka nástupiště, výška nástupiště, napájecí napětí trolejového vedení, geometrie trolejového vedení a systém řízení železničního provozu (vlakový zabezpečovací systém a komunikační systém).
Komunikace a zabezpečení
V oblasti železniční komunikace byla nedávno zahájena realizace pilotního projektu na vybudování systému GSM-R mezi Děčínem a Kolínem. Projekt uskutečňuje firma Kapsch. Jeho projekční část by měla být hotova do konce letošního roku, vlastní výstavba pak do poloviny roku příštího.
O tom, kdo získá zakázku na pilotní projekt instalace zabezpečovacího systému ETCS v úseku Poříčany – Kolín, rozhodne výběrové řízení, které bude uzavřeno v září. Financovat jej bude ze 75 procent EU z fondu ISPA a z 25 procent Státní fond dopravní infrastruktury.
(jet)