29. ledna 2004
V únoru by měly bavorské úřady přijmout předběžné rozhodnutí o výstavbě magnetické trati Transrapid mezi dynamicky rostoucím mnichovským letištěm Josefa Strausse a centrem bavorské metropole. Mnichov by se po Šanghaji (viz DN 1–2/04) stal teprve druhým městem světa, v němž by tato supermoderní německá technologie, která by zkrátila cestu na letiště ze současných 45 na 10 minut, našla uplatnění. Zatímco zemská vláda projekt podporuje, městské úřady se podle mluvčí správy letiště Flughafen München GmbH Eriky Gingerich kloní spíše k výstavbě klasické rychlodráhy.
Za plány na velkorysou investici stojí přesvědčení, že jedno z nejrychleji rostoucích letišť Evropy čeká v příštích letech velká budoucnost. Kapacita hlavního centra německé letecké dopravy – letiště ve Frankfurtu nad Mohanem – je totiž již prakticky vyčerpána a vlajkový německý dopravce Lufthansa se soustřeďuje na rozvoj svého druhého „hubu“ právě v Mnichově. I se zatím polovičními výkony, než jaké vykazuje Frankfurt, je dnes letiště z hlediska počtu odbavených pasažérů osmým největším vzdušným přístavem Evropy (v celosvětovém srovnání zaujímá 35. místo) a s počtem 87 pohybů letadel za hodinu již dokonce Frankfurt předstihlo. Kromě toho je Mnichov také druhou největší servisní základnou Lufthansa Technik.
Nová přední adresa světového letectví
Letiště Josefa Strausse na severovýchodním okraji bavorské metropole vyrostlo v roce 1992, kdy jeho moderní stavba nahradila zastaralé a kapacitně nedostačující letiště v městské části Riem. Dnes představuje velmi frekventované centrální letiště v systému tras společnosti Lufthansa a všech jejích aliančních partnerů a tomu také (spolu s úspěchy bavorského hospodářství) vděčí za to, že je bezkonkurenčně nejrychleji rostoucím letištěm první evropské desítky. Loni zdvojnásobil roční kapacitu letiště na 50 miliónů cestujících nový Terminál 2, který byl uveden do provozu na konci června (viz DN 31/03). Výstavba nejmodernější letištní stavby Evropy trvala tři a půl roku a vyžádala si investice kolem 650 milió-nů €. Náklady spojené s rozšířením letiště, včetně potřebné infrastruktury pro napojení terminálu, dosáhly dalších 850 miliónů €. Financování si rovným dílem rozdělily správa letiště a Lufthansa, které terminál nyní také společně provozují, což je ve světě ojedinělý model.
Dvouúrovňová stavba (pro dopravu do zemí Schengenské dohody a zvlášť pro non-Schengen) disponuje stáními pro 75 letadel, k nimž zajišťuje přístup 24 prstů. Terminál o délce 980 metrů a roční kapacitě 20 až 25 miliónů pasažérů je určen výhradně pro potřeby Lufthansy a jejích partnerů ze Star Alliance. Byl navržen zejména jako výkonné přestupní centrum, které drží s minimální dobou tranzitu pouhých třiceti minut evropský rekord (to umožňuje mimo jiné i sofistikovaný systém odbavení zavazadel: na některých úsecích celkem čtyřiceti kilometrů drah pásy se zavazadly dosahují rychlosti až 7 m/s). Jasně strukturovaný tvar terminálu a přehledné značení kromě toho usnadňují orientaci cestujících. Vzdušná architektura skrývá vedle prostorných odbavovacích ploch i 110 obchodů a restaurací.
Michael Kerkloh, ředitel společnosti Flughafen München GmbH (FMG), v níž drží 51 procent Bavorsko, 26 procent spolková vláda a 23 procent město Mnichov, nový terminál označil za infrastrukturní projekt, který ukazuje cestu do budoucnosti.
„Mnichov se stal novou přední adresou světového letectví,“ řekl loni při otevření terminálu zase předseda představenstva Lufthansy Wolfgang Mayrhuber. Jeho slova potvrzuje i zimní letový řád, v němž již dopravce rozšířil počet interkontinentálních letů z Mnichova například o spoje do Dubaje, Johannesburgu a Miami. Za šest měsíců loňského roku (od jeho slavnostního otevření 29. června) již terminálem prošlo asi osm miliónů pasažérů, letos jich FMG očekává za celý rok 16 až 17 miliónů.
Dostatečný prostor na další expanzi
Pozici jednoho z nejrychleji rostoucích letišť v Evropě si Mnichov s největší pravděpodobností v dalších letech dále upevní. Do roku 2015 by podle prognózy FMG měl odbavovat ročně asi 48 miliónů pasažérů, tedy tolik jako nyní Frankfurt. Zatím nevyužité plochy na severovýchodě letiště mu – na rozdíl od Frankfurtu – dávají dostatečný prostor pro další rozvoj. „Na další expanzi máme díky prozíravosti našich vlastníků místa skutečně dostatek,“ zdůraznila Erica Gingerich. Poté, co bude vyčerpána současná kapacita letiště, by se po roce 2015 mohla v nový terminál proměnit i tzv. satelitní budova, paralelní s Terminálem 2, která zatím slouží provozním účelům. Naopak v oblasti nákladní dopravy budou další expanzi v Mnichově nadále bránit platná omezení nočního provozu.
Loni o dvě procenta více pasažérů
Za prvních devět měsíců loňského roku letiště celkem odbavilo 18,2 miliónu pasažérů – o pět procent více než ve stejném období roku 2002. Na nárůstu se významnou měrou s 1,6 miliónu podílely dálkové lety, na nichž se počet pasažérů meziročně zvýšil o 10 procent (v případě letů do USA dokonce o 23 procent). Podle předběžných údajů za celý rok letištěm prošlo zhruba o dvě procenta více cestujících než předloňských 23,2 miliónu osob. „Obtížné období jsme přežili především díky alianci s Lufthansou,“ komentovala loňský výsledek Erica Gingerich.
Luboš Spálovský