2. září 2013

Spolkový ministr dopravy Peter Ramsauer v létě dále zvýšil tlak na spolkový drážní úřad EBA kvůli průtahům při schvalování nových kolejových vozidel do provozu. Uvedl to na konci července po jednání s ministry dopravy jednotlivých spolkových zemí, kteří téma reformy certifikačního procesu na schůzce otevřeli. „O reformu EBA usiluji tři roky,“ zdůraznil Peter Ramsauer s tím, že za vzor pro úspěšné prosazení považuje například model spolkového silničního úřadu KBA.
Pokud EBA neurychlí procedury, čeká úřad podle ministra zásadní reorganizace. Dokáže si představit i přesun části kompetencí na jiné, externí subjekty typu zkušebních technických ústavů a společností TÜV, jež úspěšně působí v oblasti automobilového průmyslu a v dalších odvětvích. Základem pro jejich činnost by mohl být Manuál železničního kolejového vozidla, který by stanovil všechna kritéria nutná pro schválení nového vagonu či lokomotivy do provozu. Při schvalování nového typu silničního vozidla do provozu přebírá plnou odpovědnost certifikovaná soukromá zkušební organizace. Národní silniční úřad – v tomto případě KBA – pouze provádí registraci povolení. V železničním sektoru však prozatím „funguje“ pouze EBA, která rozhoduje o udělení ekvivalentu typového schválení silničního vozidla.
Nová studie i pro nákladní dopravu
Konference německých zemských ministrů dopravy podrobila kritice i plán železničního provozu Deutschlandtakt, který upravuje příměstský provoz a dálkovou dopravu v režimu osobní dopravy a odpovídajícím způsobem jim vyčleňuje infrastrukturu. Experti nejsou zajedno v otázce jeho dopadů na nákladní železniční dopravu. Spolkové země vyzvaly spolkové ministerstvo dopravy, aby zadalo přepracování studie proveditelnosti. Na základě jejích prvních výsledků očekávaných v prvním čtvrtletí příštího roku by mělo být možné zpracovat plán rozvoje spolkových dopravních sítí na rok 2015. Řídicí výbor studie tvoří zástupci spolkové vlády, jednotlivých spolkových zemí, koncernu Deutsche Bahn a sdružení 27 německých regionálních úřadů pro osobní železniční dopravu BAG-SPNV.
Představitelé spolkových zemí podrobili spolkovou vládu kritice také za nedostatečnou aktivitu při zapojování Německa do projektů evropských koridorů pro nákladní železniční dopravu. Vláda je podle jejich názoru opomíjí i při tvorbě rámcových podmínek pro využití kapacit tratí. Dosud například není jasné, jaká bude situace v okamžiku spuštění provozu Koridoru I, který povede z Rotterdamu do Janova přes Německo. Všeobecně spolkové země na něm očekávají konfliktní situace dané tím, že zatímco Evropská komise si přeje upřednostňovat dálkovou nákladní železniční dopravu, v Německu převažuje smíšená – osobní a nákladní – doprava.