Železniční dopravní cesta

Ministerstvo chce sjednotit slevy

Ministerstvo chce sjednotit slevy

Státní podpora kombinované dopravě ve formě slevy na poplatku za dopravní cestu se zřejmě příští rok sníží ze současných 40 na 35 procent. Na stejnou úroveň hodlá ministerstvo naopak ze současných 15 procent zvýšit slevu pro přepravy jednotlivých kusových zásilek po železnici. Vyplývá to z návrhu úpravy cen za užití železniční dopravní cesty, který minulý týden společně zveřejnily ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty.

„Náš návrh je veden snahou odstranit nesystémové množství slev za použití železniční dopravní cesty, které se dosud pohybují od 15 procent pro jednotlivé kusové zásilky až po 75 procent pro charitativní vlaky,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. Podle jeho slov je plánované sjednocení slevy na úrovni 35 procent jednoznačným krokem k podpoře převádění zboží ze silnice na železnici. „Chceme posílit zejména přepravu kusových zásilek, kde je největší podíl kamionové dopravy,“ zdůraznil ministr.

SŽDC požaduje na příští rok zvýšení poplatků za železniční dopravní cestu alespoň o inflaci ve výši 2,3 procenta. „Ke změnám cen nedocházelo od roku 2005, v roce 2009 se ceny za dopravní cestu v rámci protikrizových opatření plošně snížily o 20 procent,“ řekl k tomu Pavel Habarta, který je řízením SŽDC pověřen.

Operátoři protestují

SŽDC dále navrhuje, aby se zvýšily poplatky za jízdu hnacího vozidla se spalovacím motorem na elektrizovaných tratích, naopak ušetřit by měli provozovatelé moderních dieselových lokomotiv splňujících emisní normu Euro 2. „Problém je v tom, že soukromí dopravci mají velmi malou šanci dostat se k vhodným elektrickým lokomotivám, které by nahradily často používané lokomotivy dieselové,“ komentoval to Jiří Samek, předseda sekce kombinované dopravy Svazu dopravy ČR a generální ředitel největšího operátora kombinované dopravy na českém trhu METRANS. Podle jeho slov zdražení dopravní cesty pro kombinovanou dopravu sníží její konkurenceschopnost vůči silniční dopravě, a to v době, kdy vznikly velmi zajímavé produkty.

„Společně s očekávaným nárůstem cen za energie a další služby předpokládáme, že se naše náklady příští rok zvýší o 20 procent, což je velmi těžko přijatelné,“ zdůraznil Jiří Samek. Zároveň nastolil otázku, proč je v České republice poplatek za dopravní cestu výrazně vyšší než třeba v Německu. „U našeho produktu do Rotterdamu činí rozdíl v poplatku za dopravní cestu v Německu a v České republice propastných 30 procent,“ poznamenal. Podle jeho názoru také není možné zvyšovat poplatky za dopravní cestu v době kratší než 12 měsíců před platností nového grafikonu. Nový grafikon přitom začne platit už v polovině prosince.

Jednotlivým zásilkám by měla novinka pomoci

Jednatel společnosti Bohemiakombi Vladimír Fišer zatím nedokáže říci, jaký konkrétní dopad pro ni bude mít případná nová úprava slev. „Cena, kterou platíme jako operátoři vlaku, není diferencovaná na cenu za dopravní cestu a za vlastní trakci. Záleží tedy na tom, do jaké míry tuto změnu ceny železniční dopravci promítnou do svých prodejních cen,“ řekl. Podle jeho slov by naopak Bohemiakombi mělo pomoci snížení ceny za dopravní cestu pro nákladní vlaky přepravující jednotlivé vozové zásilky. „Takové opatření bychom zcela jistě uvítali, neboť kontinentální linky kombinované dopravy zatím fungují z Německa jen po Lovosice. To by znamenalo, že zvýšení ceny za dopravní cestu pro ucelené vlaky na linkách by se mohlo částečně kompenzovat snížením ceny za dopravní cestu pro vlaky s jednotlivými zásilkami,“ uvedl dále Vladimír Fišer.

Zvyšování poplatků prý poškodí železnici

Železniční nákladní dopravci se návrhu ministerstva dopravy na změny poplatků za používání kolejí obávají, protože by mohl vést k přesunu dopravy na silnice. Vadí jim zejména snížení slev za kombinovanou dopravu v ucelených vlacích ze současných 40 na 35 procent a růst poplatku za provozování dieselových lokomotiv na elektrifikovaných tratích. Informoval o tom výkonný ředitel Svazu dopravy České republiky Petr Kašík. „Pokud by návrh ministerstva zůstal v současné podobě, znamenalo by to tragické ohrožení nákladní železniční dopravy,“ uvedl Petr Kašík. Podle výpočtů svazu dopravy by po změně poplatek za jeden kilometr trati činil 3,39 € (85 Kč), zatímco v Rakousku je to jen 3,06 € a v Nizozemsku 2,55 €. Cena za použití železnic by se podle svazu dostala na tak vysokou úroveň, že by dopravci přestali české koleje používat, a buď by Českou republiku objížděli, nebo zásilky přesunuli na kamiony.

Dopad na hospodaření dopravců se teprve počítá

„Rozhodnutí ministerstva dopravy nás nemile překvapilo. Podstatné zvýšení poplatků je popřením všech předchozích proklamací resortu o podpoře železniční a kombinované dopravy,“ řekla Dopravním novinám mluvčí společnosti AWT Katherini Koláčková. Podle jejích slov je právě současná výše poplatků hlavním důvodem, proč se koleje pro nákladní dopravu v České republice tolik nevyužívají a všechno zboží se tlačí na silnice. „V roce zahájení rekonstrukce dálnice D1 bychom od resortu očekávali přesně opačný postup,“ dodala.

Podle mluvčího společnosti ČD Cargo Jakuba Ptačinského záměr SŽDC, respektive ministerstva dopravy úpravit cenu za používání dopravní cesty ovlivní prostředí v nákladní železniční dopravě pro všechny subjekty na trhu. „V České republice je zhruba dvacítka významných železničních dopravců a všichni tak budeme muset na tyto poslední zprávy reagovat. Bude to jen otázka konkurenčního prostředí, jak se s tímto každá společnost vypořádá,“ řekl. Nyní se teprve začíná individuálně vyjednávat s klienty o úpravách cen pro další období, přesný dopad úpravy ceny za dopravní cestu na rozpočet ČD Cargo tak podle mluvčího zatím není možné stanovit.

Tomáš Johánek

spinner